Beste eilanders,
De kogel is eigenlijk allang door de kerk. Maar, wij als Vlielanders worden per 1 januari 2006 er mee geconfronteerd. Zowel prive als bedrijfsmatig. De Rederij Doeksen heeft per 1 januari 2006 de toon gezet. Nieuwe afvaarttijden, morrend personeel bij de rederij (kun je ze misschien ook niet kwalijk nemen), een (nieuwe veerboot) die meer in dok ligt dan vaart, etc etc. Kortom: het is huilen met de pet op.
De afgelopen dagen heb ik vele eilanders een goed nieuwjaar toe gewenst. Meerdere malen kwam het gesprek dan op de perikelen omtrent de rederij. We hebben allemaal in de krant kunnen lezen dat de problemen niet groot waren en bij monde van directeur Paul Melles was er eigenlijk niets aan de hand……….
Nee, is makkelijk praten… een kapitein zit ziek thuis, personeel zit morrend met verschoven diensten, m.a.w. er is genoeg aan de hand….. Maar, dit is een interne kwestie…..
Voor ons, eilanders is het slecht garen spinnen. De prijzen van overtocht rijzen zo langzamerhand de pan uit, de rederij investeert op geen enkele manier meer op het eiland. Let op mijn woorden: de mensen laten Vlieland over een aantal jaren links liggen. Het vakantiegevoel wordt bij de loketbalie in Harlingen om zeep geholpen.
Daarnaast wordt nu in Rotterdam de dienst uit gemaakt. Er wordt alleen gekeken naar de rendabititeit en niet naar het persoonlijke. Het menselijk kontact met (ons) eilanders wordt om zeep geholpen. Vroeger stond Cees “Olie” Hoogland de boot te bevoorraden, Fre Westers voorzag het personeel van brood en zo kan ik nog wel even doorgaan…..De binding (en haat/liefde verhouding met de rederij) was goed. Korte lijnen.
Luisteren is voor de mens altijd moeilijk geweest, zeker als je al een mening klaar hebt. Toch zal de rederij Doeksen hier beter zijn of haar best op moeten doen…
Nu het allemaal tot uiting komt worden we met de realiteit geconfronteerd. Zoals gezegd, afvaarten vervoerd, andere tijden, verschillende wijzingen… Maar wat mij dan enorm stoort: via de VVV (nb door de meiden van de VVV zelf in elkaar gezet) een A4 met de afvaarttijden. Een puzzel op zich. Geen enkele info van de rederij.
Nee, …. kijk dan maar op .nl…..wordt er gezegd. En dat werkt verhelderend. Ze (de rederij) kunnen nog nog niet eens een boekingssysteem opzetten via internet… want dat schijnt zo moeilijk inelkaar te zitten !!!!. Nou vraag ik je… Ik koop al jaren via internet, in boek al jaren via internet… wat een pret…..
Vlielanders, laat je stem horen. Doeksen heeft volgens haar het (alleen)recht om de overvaart te verzorgen. Maar, als dat zo is, moeten ze niet schermen met “slechte afvaarten in de wintermaanden,want dan varen we ook. moeilijk bezetting, etc” Ik durf de confrontatie met Paul Melles wel aan, maar hij is ook maar de praatpaal in het geheel. Oude Jan Doeksen zou dit absoluut niet gewild hebben.
De oplossing: een eigen bootdienst. In navolging van de TESO . de VEHO. Vlielandse Eerste Hovercraft Onderneming……..maar dat is op dit moment geen optie…moet ik bekennen.
Politiek gezien laat Vlieland het zeker afweten. Onze huidige burgemeester heeft m.i. geen enkele binding met de bewoners. Zij, en een wethouder wisten op voorhand al dat de nieuwe dienstregeling goed stak. De mening van de Vlielanders was niet gewenst!!!…….. Een nieuwjaarsduik en borrel en weg ben ik weer, zo geeft ze mij dat gevoel… Alle loopt toch lekker.. Maar onder de bevolking leeft momenteeel heel veel.. (Overigens sta ik op geen enkele lijst)
Samenvattend: Wij, als Vlielanders, moeten zeker onze stem laten horen. . Ooit hebben we de veerboot eerder bezet, misschien is dit weer een optie. We moeten onze mening zeker laten horen.