Molen

• Robin

Hallo hypokriet…

Wat vervelend dat je het nodig acht om je eigen lot met dat van het eiland te verbinden en er gemakshalve maar vanuit gaat dat wat goed voor jou is ook wel goed zal zijn voor het eiland…

Niet alles is te meten in financieel gewin, en mensen die hier al vele generaties wonen moeten niet hoeven vechten om hun bestaan hier mogelijk te maken. We zijn niet allemaal gezegend met een megalomaniakale ondernemerszin of familiegeld.

We zijn niet overgeleverd aan de badgast… Er is na de badgast gerust nog wel leven mogelijk op het eiland. Dan kan je inderdaad niet iedere maand een nieuwe waterscooter kopen… Maar de bakker bakt z'n broodje wel weer. Ietsje minder misschien…

Laat je alsjeblieft geen rad voor de ogen draaien. De enige persoon voor wie toerisme op deze schaal noodzakelijk is, is de meneer waar jij een standbeeld voor wilt oprichten…

We hebben het hier over een gemeenschap. En ik vind het belangrijk dat er voor iedereen straks nog een plaats is op Vlieland. Want die geboren en getogen bijstandsmoeder houdt minstens net zoveel van Vlieland als het meest vooraanstaande raadslid…

En die kant gaan we straks op….

Auto's van drie jaar en ouder worden geweerd, want dat komt het yupperige straatbeeld niet ten goede… Kinderopvang is op korte termijn alleen nog maar beschikbaar als je flink in de beurs tast.

We redden het met z'n allen, of we redden het niet!! Worden we het pretpark eiland. En daar wonen geen mensen maar alleen figuranten…

Groetjes

Robin

• Drinkbaar Nederland

Volgens mij is het nog altijd zo dat 80% van der Vlielander bevolking leeft van het toerisme, als het toerisme op vlieland weg zou vallen hebben nog maar 200 mensen bestaansrecht, en volgens mij kun je met zo'n kleine gemeenschap op zo'n eiland niet meer leven. En de eerder genoemde man voor dat standbeeld doet weldegelijk veel goede dingen voor het eiland, natuurlijk doet ie dat in eerste instantie voor zijn eigen portemonee (dat is zijn goed recht) maar er zijn heel erg veel vlielanders die hun inkomen deels ontlenen aan de toeiristen die hij naar het eiland weet te krijgen. En dan nog maar een puntje: ik vraag me sterk af of je wel zo afgunstig moet staan tegenover het yuppenstraatbeeld. als je op andere toeristische plaatsen kijkt waar over het algemeen mensen uit sociaal lagere klassen (met alle respect hoor!) komen kun je je afvragen of er op deze manier op vlieland een hoop rust bewaard kan blijven. en rust op het eiland lijkt me toch bevorderlijk voor iedereen op het eiland en voor het imago van het eiland. Zoals ik al een keer eerder gezegd heb: ik vind het jammer dat ondernemers op vlieland altijd het stempel van inhalig en egoïstisch opgeplakt krijgen…

• Stinger

Drinkbaar Nederland,

Volgens mij kom jij vaak in de Seevaart, ben jij stamgast van de Seevaart, goed bevriend met de zoon van de standbeeldman en breng jij een goed deel van je zuurverdiende centen naar de Seevaart.

Het verbaasd mij daarom niet dat jij een standbeeld op Vlieland wil oprichten voor een Oude-Pekelanaar.

Degenen die wel op Vlieland wonen en niet altijd in de Seevaart of andere kroeg zijn te vinden denken echter wat genuanceerder over een standbeeld voor een zoon van de bakker.

Jij zegt dat de man ‘veel goede dingen doet voor het eiland’.

Noem eens drie.

Als jij een goed ingewijde Vlielander spreekt kan hij je minstens drie slechte dingen noemen.

Ik zou ze hier graag neer pennen, maar dat mag niet van webmaster Harry.

Hij zou de mensen naar het eiland weten te krijgen, schrijf jij.

Een zeer wijd verspreid misverstand.

Veel ondernemers op Vlieland zijn er stellig van overtuigd dat de gasten voor HUN zaak naar het eiland komt.

Lees de diverse onderzoeken over dit onderwerp; de rust, de ruimte , de natuur, kortom de mensen komen voor het eiland.

Niet voor dat 5 sterrenhotel, niet voor die bere-gezellige kroeg.

Het toerisme hoeft ook helemaal niet weg te vallen, maar er mag naar mijn idee wel eens over gedacht worden wat de grens is van de groei.

Momenteel is ingezet op seizoenverbreding.

Er moeten in de stille maanden meer badgasten naar Vlieland.

Leuk voor de ondernemers.

Maar hoe zit dat met de Vlielanders die blij zijn dat het seizoen is afgelopen.

Die blij zijn van de drukte verlost te zijn.

Die eindelijk weer eens over hun eiland kunnen gaan zonder en badgast tegen te komen.

Die ook weer eens tijd hebben voor elkaar.

Het is net als Robin zegt; wij hoeven niet allemaal drie waterscooters, crossmotoren, snelle boten, de grootse jeep, de duurste jeep en 6 keer per jaar op vakantie.

Wij willen gewoon wonen, werken en in vrijheid leven op een van de mooiste plekjes van Nederland.

En niet als bezienswaardigheid worden opgevoerd aan een stelletje blasé yuppen, dat, als ze hier een trui van 250 euro gekocht hebben, het hier gezien hebben en weer verder trekken.

Nee, dan liever de gast met de smalle beurs die de autochtone bewoner met respect en belangstelling tegemoet treedt , die volgend jaar weer terug komt, wiens kinderen ook weer naar Vlieland komen en die bijna net zoveel liefde voor het eiland hebben als de bewoners.

Gegroet,

Stinger

• Hypokriet

Applaus.

• Hypokriet

Lezen, begrijpelijk lezen, is zeker niet je sterkste kant.

• Hypokriet

Je praat over gemeenschap, tientallen “gemeenschappen”,in de noordelijke provincies

hebben geen “badgasten”en dus ook geen lagere school, postkantoor, buurtsuper, huisarts, busverbinding en zijn in feite onleefbaar geworden. Daar zouden ze een man als Westers als sinterklaas binnenhalen.

Open je ogen jij vuurspuwende dwaas, en geef toe, zonder badgast geen vreten.

Zitten we lekker met de hele bevolking, plm 130. elkaar gedichten voor te lezen in de

ARMhuistuun.

• Robin

Hee hallo drinkbaar.. (Ik mag wel drinkbaar zeggen toch? Of is het meneer Nederland?)

Ten eerste heb je mij nooit horen zeggen dat Vlielander ondernemers inhalig zijn.

Ten tweede heb je mij nooit horen zeggen dat we kosten wat het kost van het toerisme af moeten. Dat vind ik helemaal niet, maar ik vind wel dat de “oorspronkelijke bevolking” ook in 2010 nog bestaansrecht moet hebben op het eiland. En wat je steeds meer ziet is het gebruik van buitenlandse arbeidskrachten.

Al die (voor Vlielandse begrippen) enorme projecten worden door de raad gejast met keer op keer het argument dat het zo goed zou zijn voor de werkgelegenheid.

En juist de uitbaters van die enorme projecten moeten hun dividenten hoog houden door de exploitatiekosten zo laag mogelijk te houden. Dus…

En zoals ik al zei, we zijn niet allemaal gezegend met familiepoen of ondernemerszin, dus er dreigt een heel contingent “echte” Vlielanders buiten de boot te vallen. En dat is mijn punt…

We zijn een gemeenschap. We horen er allemaal bij..

Je irriteert je aan de ontkenning dat we leven van het toerisme.

Je vindt dat we allemaal toerisme nodig hebben om bestaansrecht te hebben..

Dat gaan we eens omdraaien. Je hebt als gemeenschap elkaar nodig om jezelf een gemeenschap te kunnen noemen.

Het kan niet zo zijn dat de bevolking van Vlieland in 2020 alleen nog maar uit middenstanders bestaat, maar daar gaan we wel heen.

Dat is geen gemeenschap, dat is een schijngemeenschap.

Dan heb je als middenklasse volledig gefaald. Dan heb je met financiele dominantie de intellectuele elite, en de onder- en lage middenklasse het bestaansrecht ontnomen. En juist de samenwerking tussen die klassen maakt een gemeenschap kleurrijk en succesvol… Dat geeft een gemeenschap een gezicht…

Het zou verstandig zijn als dat het focus point van de plaatselijke politiek zou worden.

Zou ik misschien wat meer oog moeten hebben voor de financien (want dat is eerlijk gezegd ook niet mijn sterkste kant) , misschien kan jij je blik wat verbreden door je niet alleen maar te concentreren op de plaatselijke middenstand.

Beste mensen overigens hoor.. Wat ze doen, doen ze met hart en ziel…

Maar er zijn nog meer manieren om te leven…. En dat moet mogelijk blijven..

Groetjes

Robin

• Hypokriet

Hoe word je geboren bijstandsmoeder?

• Robin

Vuurspuwende dwaas.. Dat is nou niet netjes van je…

Beetje jammer van het nette karakter van de afgelopen discussie.

Vind het ook totaal onpeilbaar waar jij staat in deze kwestie. Stinger krijgt applaus, en ik moet het doen met “vuurspuwende dwaas” terwijl we eigenlijk hetzelfde zeggen.

Maar het wordt op deze manier een oeverloze discussie.

Maar als we hem dan toch gaan doorzetten, zou ik het op prijs stellen dat iedereen onder zijn of haar eigen naam verder praat. En dat we ons onthouden van scheldpartijen. Het zijn stuk voor stuk maar meningen die hier geventileerd worden.

Het is mijn bedoeling om je mijn inzicht te laten zien. Kan je mee doen wat je wilt.

Maar het is niet mijn bedoeling om je te bekeren.

Eerst alle meningen horen, en dan je eigen mening vormen.

Een mening is een flexibel geheel. Daar moet je constant aan schaven en slijpen…

Anders ga je het al gauw over principes hebben, en dat vind ik altijd een beetje gevaarlijk.

Groeten

Robin

• Jeukel

Ja dat spreekwoord ken ik, oude zakken met een hoop wijn op. Of zoiets.