Auto verkeer

• marian

Frieda,

Het maakt niet uit of badgasten aan de wal nu wel of niet te snel rijden, dat is geen alibi voor het rijgedrag op Vlie. Als je wapperende badgasten ziet dan kan ik mij voorstellen dat het je ergerd, heb ik ook wel eens; maar megelomanen heb je overal. Dat rechtvaardigd nog steeds niet het rijgedrag van sommige eilanders. Laat jij je jongetjes over de Vlaminghweg lopen?

• schatbegraver

niet om het een of ander, als het om autoverkeer gaat lopen alle emoties hoog op, laten we vooral niet vergeten dat de meeste mensen die hier met een auto rondrijden dat voor hun werk doen, (behalve op zondag), en dat die niet de keus hebben langs welke weg ze rijden, de gast die zich lopend dan wel op de fiets verplaatst heeft die keus wel. Om aan al die ellende die zich al jaren openbaart aan zowel de gast als de automobilist een eind te maken zou je gewoon de doorgaande wegen volledig moeten bestemmen voor het autoverkeer en de fietser/wandelaar daarvan moeten weren. Wat kost een fietspaadje extra nou helemaal, voor iedereen beter toch!

(bovendien stuur de kinderen lekker naar de noordwester, daar houd je ze mee van de straat, laat je lekker de kaboutertjes op ze passen)

• marian

bijval kun je krijgen. Ik stel voor om zelfs fietsen te weren uit de Dorpsstraat, behalve voor mensen die slecht ter been zijn of zoiets. Het is gewoon te gek voor woorden dat het gevaarlijk is voor kleine kinderen om over te steken. Dat halfslachtige gedoe om te stellen dat de Dorpsstraat wandelgebied is, terwijl je moet oppassen om niet omver gereden te worden door één of andere ( Vlielander )klootviool die demonstratief met een bloedgang door het dorp scheurt. Waarmee ik niet wil beweren dat het alleen die enkele Vlielanders zijn die zich niet netjes gedragen. Ik loop vaak met de drielingbuggie door het dorp, kan niet over het trottoirs ( staan vol met terrassen en reclameshit ) en wordt vaak door bellende badgasten de kant in gedwongen. Heel irritant!

• ook een eilander

Beste Marian,

Weet je wat ik denk dat het eigenlijk is,het maakt niet uit wat een “buitenstaander cq badgast”" ook zegt.

Het is net het principe zij zeggen rood wij zeggen groen.

Of is dit nu weer te zwart wit gedacht,wat denk jij.

groet,ook een eilander.

• Roelof

Dat doorgaande verkeer, dat spreekt me wel aan. Alle verkeer dat doorgaat van Terschelling naar Texel of terug bedoel je denk ik??

Verder lijkt me het splitsen van verkeers-soorten niet echt een goed idee. Je hebt het dan namelijk niet over een fietspaadje, maar over een complete weg. Die ruimte heeft de toerist in het hoofdseizoen kennelijk nodig, want anders had je er geen last van gehad.

Het gevolg van scheiding is het ontstaan van een soort autosnelweg, waar die hardrijdende automobilst zich vervolgend ergert aan de (met kennissen van de wal) langzaam (60km) rijdende collega-eilander.

Al die te-hard rijdende automobilisten moesten eens een rekenmachine pakken en uitrekenen wat het eigenlijk scheelt aan tijd, of je nu 40 of 60 rijd over dat roteindje badweg.

Als je dan nog de tijd rekent die je bij dokter doorbrengt vanwege de stress om die `verdomde` wandelende toeristen ….

Dan nog een klein stukje van http://www.fryskediken.nl/ :

“Of je nu 50 of 60 kilometer rijdt? Wat maakt dat nou voor verschil?” Heel veel! Het kan het verschil zijn tussen leven en dood. Een auto die een noodstop maakt bij 50 km per uur heeft een afstand nodig van 26 meter voordat hij stilstaat. Moet diezelfde auto bij 60 km per uur voluit remmen dan staat hij pas stil na 35 meter. Als daar nou net een kind oversteekt…

Wist je trouwens wat de overlevingskans van een voetganger is bij een botsing met een personenauto? Bij een aanrijding met 30 km per uur kan 95% van de voetgangers het nog navertellen. Bij 50 km is dat percentage al gedaald naar 55%. Slechts 15% overleeft een botsing met een auto die 65 km per uur rijdt!

• marian

De stelling was: Waarom rijden sommigen zo snel!

Kun jij ontkennen, schatbegraver dat er een onveilige situatie onstaat als chauffeurs te snel over de Postweg, Kampweg, Lutinelaan rijden?

De gemiddelde badgast snapt echt wel dat Vlielanders hun auto nodig hebben voor hun werk, maar ga er dan verantwoord mee om. Ga bijvoorbeeld niet met je bakbeest van een vrachtauto naar huis voor de koffie/lunch. Die auto moet dan geparkeerd worden in een, voor die auto te klein straatje, in een kinderrijk buurtje, vlak bij een speeltuintje. Hoe onveilig wil je het hebben? Als deze auto op het parkeerterrein bij de veerdam geparkeerd zou worden, is de te overbrugge afstand naar huis 700 meter, ga dan lekker op de fiets!

Ik ben het overigens wel met je eens dat een fietspad langs de postweg en de kampweg geen overbodige luxe zou zijn.

• Pieter Sipkes

Maximum snelheid 30 kilometer per uur, ja of zandwegen… (Die berenvellen lijkt me ook wel wat). Ook richting Posthuis. Ja, ook taxi's. En dan voornamelijk de badweg….. (Volgens mij ben ik het eens met jou, ook een eilander, maar lees verder). Vlieland is zogenaamd auto-arm of loos, daardoor ben je minder alert op verkeer, komt er iemand langsjeezen met 999 kilometer per uur. (Lekker chillen op zo'n eiland). Blij dat je op het strand bent, wordt je nog van de sokken gereden. Ik ga maar weer cranberry's plukken. (of zijn ze al op?)

Pieter

• Robin

Beste Joba en schatbegraver…

Toen wij vorig jaar weer naar het eiland verhuisde, merkte ik hoeveel groter Femke haar wereld ineens werd en wat een goede invloed dat op haar had.

In Franeker was de achtertuin haar wereld, en nu kan ze helemaal zelf naar opa en oma lopen als ze dat wil. Ze kijkt keurig uit bij het oversteken en ze is zich bewust van het feit dat op Vlieland ook auto's rijden. Het autorijden opzich is ook geen probleem.

Het gaat om de haast!! Of je nu tijdens je werk een kind dood rijdt of tijdens je zondagsritje naar het posthuis, het mãg je niet gebeuren!! Maar ik voorspel je nu dat het gaat gebeuren. We weten allemaal wie er waarschijnlijk mee te maken gaan krijgen. En de discussies zullen ook dan weer niet van de lucht zijn.

Behalve bij twee families. In de eerste plaats die van het slachtoffer, maar het trauma is bij de familie van de veroorzaker misschien wel net zo groot. En daar wordt niet meer gediscussieerd. Daar zijn levens voor altijd verwoest omdat iemand vijf minuten eerder aan de koffiepauze wilde beginnen.

Maar niet alleen in het verkeer gaat het mis, het gaat ook op het werk regelmatig mis. Men heeft hier chronisch last van tunnelvisie. Het doel is het enige wat telt. Hoeveel slachtoffers er moeten vallen of hoeveel ruiten er moeten sneuvelen om dat doel te bereiken is niet belangrijk. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan!!

Ik begrijp dat schatbegraver geen kinderen heeft. Dat is geen hogere wiskunde. Hij rijdt wel beroepsmatig in een auto en denkt dat dat voor de meerderheid geldt. Gaat volledig van zichzelf uit en voorbij aan een ander.

Kijk eens om je heen zou ik zeggen. Het is belachelijk.

En Joba!! Jij hebt wel kinderen. (Ook geen hogere wiskunde)

Maak jij je dan nooit zorgen? Is het echt zo vervelend dat je in de zomer eens wat langer over een traject doet? Hoe meer je zeurt, hoe groter de kans is dat er maatregelen komen, en dan trek je als automobilist altijd aan het kortste eind.

Realiseer je goed wat het inhoudt om hier te wonen. Het is ongekende vrijheid, waar we verantwoordelijk mee om moeten gaan.

Ook de gemeente en de VVV moeten in deze hun verantwoordelijkheid nemen.

De VVV als het gaat om voorlichting, en de gemeente als het gaat om infrastructuur en het uitdelen en intrekken van vergunningen.

Kortom “als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan”. (shit!! Macht der gewoonte.)

Robin

• marian

Ha die mede eilander,

Bij het lezen van je stukkie moet ik heel erg aan stoplichten denken. Maar ik denk wel dat je gelijk hebt, in een enkel geval tenminste; want we moeten niet generaliseren. In de discussie lijkt het er een beetje op dat alleen de eilanders scheuren, en alleen de badgasten gevaar lopen. Terwijl het zo is dat er misschien maar tien automobilisten rijden alsof ze overal @!#$ aan hebben en daarmee wandelende, fietsende en overstekende badgasten èn eilanders in gevaar brengen. Er is misschien ook maar een handvol eilanders die per definitie zwart zegt als de badgast wit zegt; maar dat zijn vaak wel de mensen met de grootste bekken. Ik kan mij voorstellen dat, als je als redelijk denkend, intelligent mens in een discussie met Joba Reukorgaan( hahahahaha) terecht komt, je de zin daarvan niet inziet en afhaakt.

• schatbegraver

beste Robin,

Het moet me toch even van het hart dat ik wederom vind dat je je mening zeer genuanceerd ventileert en dat ik inderdaad vaak geneigd ben om naar mijn eigen situatie te rekenen. Je zult het, denk ik, wel met me eens zijn dat de Kampweg, de Postweg en de Badweg geen kinderspeelplaats zijn, en dat derhalve de verantwoordelijkheid toch bij de ouders ligt; sommige denken daar in mijn ogen iets te makkelijk over. Zij komen hier vakantie vieren om zelf vakantie te kunnen hebben terwijl de kinderen zich her der zelf moeten vermaken, gebrek aan toezicht zorgt voor gevaarlijke situaties.

Het is erg makkelijk om per definitie de automobilist (lees algemeen) de zwarte piet toe te spelen want op de fiets of lopend lijkt die natuurlijk al erg snel erg snel te gaan.

Folkert