Beste Joba en schatbegraver…
Toen wij vorig jaar weer naar het eiland verhuisde, merkte ik hoeveel groter Femke haar wereld ineens werd en wat een goede invloed dat op haar had.
In Franeker was de achtertuin haar wereld, en nu kan ze helemaal zelf naar opa en oma lopen als ze dat wil. Ze kijkt keurig uit bij het oversteken en ze is zich bewust van het feit dat op Vlieland ook auto's rijden. Het autorijden opzich is ook geen probleem.
Het gaat om de haast!! Of je nu tijdens je werk een kind dood rijdt of tijdens je zondagsritje naar het posthuis, het mãg je niet gebeuren!! Maar ik voorspel je nu dat het gaat gebeuren. We weten allemaal wie er waarschijnlijk mee te maken gaan krijgen. En de discussies zullen ook dan weer niet van de lucht zijn.
Behalve bij twee families. In de eerste plaats die van het slachtoffer, maar het trauma is bij de familie van de veroorzaker misschien wel net zo groot. En daar wordt niet meer gediscussieerd. Daar zijn levens voor altijd verwoest omdat iemand vijf minuten eerder aan de koffiepauze wilde beginnen.
Maar niet alleen in het verkeer gaat het mis, het gaat ook op het werk regelmatig mis. Men heeft hier chronisch last van tunnelvisie. Het doel is het enige wat telt. Hoeveel slachtoffers er moeten vallen of hoeveel ruiten er moeten sneuvelen om dat doel te bereiken is niet belangrijk. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan!!
Ik begrijp dat schatbegraver geen kinderen heeft. Dat is geen hogere wiskunde. Hij rijdt wel beroepsmatig in een auto en denkt dat dat voor de meerderheid geldt. Gaat volledig van zichzelf uit en voorbij aan een ander.
Kijk eens om je heen zou ik zeggen. Het is belachelijk.
En Joba!! Jij hebt wel kinderen. (Ook geen hogere wiskunde)
Maak jij je dan nooit zorgen? Is het echt zo vervelend dat je in de zomer eens wat langer over een traject doet? Hoe meer je zeurt, hoe groter de kans is dat er maatregelen komen, en dan trek je als automobilist altijd aan het kortste eind.
Realiseer je goed wat het inhoudt om hier te wonen. Het is ongekende vrijheid, waar we verantwoordelijk mee om moeten gaan.
Ook de gemeente en de VVV moeten in deze hun verantwoordelijkheid nemen.
De VVV als het gaat om voorlichting, en de gemeente als het gaat om infrastructuur en het uitdelen en intrekken van vergunningen.
Kortom “als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan”. (shit!! Macht der gewoonte.)
Robin