Auto verkeer

• Mirjan Oram

Hallo, ik wil graag een opmerking plaatsen over het autoverkeer op Vlieland. Dat er dan zoveel auto's zijn is nog wat. Maar waarom moeten ze zo hard rijden in het hoogseisoen? Vooral vanaf de wadden tot aan Stortemelk. Terwijl je weet, dat er heel veel kindertjes op fietsen rijden of rond lopen. Die toch zo de weg over kunnen steken. Eiland zonder auto's? Vroeger wel, nu niet meer.

• joba

HO HO

Niet alle auto bezitters beschuldige van te hard rijden. als je wat te zeuren heb over te hard rijdende auto's, ff lekker melden bij ome agent (e).

En dat er zo veel auto's zijn ??????? Elke nederlander met een rijbewijs heeft het recht om een auto te bezitten.

Ga ff lekker op vakantie naar een andere loctie waar ze nog 25 jaar achter lopen, midden afrika of zo.

Vr. Gr.

een auto bezitter en eilander

• ook een eilander

Beste Joba,

Waarom gelijk zo agressief, is het dan niet waar dat een deel van de eilanders veel te hard rijden?

En zeker op zo"n weg als de kampweg.

Of ben jij daar ook een van en voel je je aangesproken,zoals het spreekwoord zegt dus wie de schoen past………

ook een eilander.

• Pieter Sipkes

Wat mij betreft maken ze van alle wegen weer zandwegen.

Pieter

• Robin

Hallo JoBa…

Het probleem begint denk ik al bij de gasten thuis met het uitzoeken van een vakantie. De indruk wordt gewekt dat Vlieland een autoluw eiland is. Vroeger sprak men zelfs van een autovrij eiland, maar dat is tegenwoordig niet meer te verkopen.

Tegenwoordig heeft bijna iedereen een auto en sommige gezinnen hebben er zelfs twee of meer.

De vraag is dus: Wat is onze mobiliteit ons waard? Nou ja “dè vraag”? Het is één vraag.

Een andere vraag is: Wat vind de raad van het feit dat het met het autobezit op het eiland de spuigaten uitloopt?

De speerpunt van het gemeentebeleid rond toerisme is al heel lang dat Vlieland rust en ruimte moet uitstralen. (het berichtje van Mirjan onderstreept maar weer de juistheid van die speerpunt)

Hoe gaat men dat afdwingen in de toekomst? Gaan we nog meer dwingende regeltjes krijgen? (Een stringenter parkeer beleid was daar al een voorbeeldje van.)

Erg liberaal is het allemaal niet overigens, maar als de portemonnee wat leeg raakt, dan zijn principes vaak het eerste slachtoffer. (Dat is wel liberaal)

Ik zou graag zien dat de raad wat creatiever omsprong met dit probleem. Het is te gemakkelijk om boetes uit te delen en het komt de sfeer in deze kleine gemeenschap ook niet ten goede.

Is het een idee om het “aantoonbaar minder rijden” aantrekkelijker te maken. Niet dat iemand die veel rijdt plotseling meer zou moeten gaan betalen, maar iemand die minder rijdt een beetje minder. Een soort aanmoedigings prijs.

Op die manier kom je niet aan het recht van de eilander om een auto te bezitten, en leg je op een prettige manier de verantwoordelijkheid bij de bestuurder.

Over asociaal weggedrag kunnen we kort zijn.

Het kan je een keer overkomen dat je te hard rijdt. Mag ook op Vlieland niet!

Waarschuwing of milde bekeuring aan den broek en een weekje chagrijnig. Niks aan de hand. Maar als je bij herhaling gepakt wordt met: veel te hard rijden, rijden onder invloed, of ander hinderlijk weggedrag, dan zou men eerder over moeten gaan tot het intrekken van vergunningen.

En dan nog iets over de afkeer tegen klokkenluiders.

Ik heb het meerdere keren meegemaakt dat iemand het in zijn hoofd haalde om iemand rechtstreeks aan te spreken op asociaal weggedrag die vervolgens helemaal de touwtyfus werd gescholden door de persoon in kwestie op een zeer intimiderende manier. Ik denk dat ik niet de enige ben die ooit zoiets heeft meegemaakt.

Maar dat laat je de volgende keer wel uit je hoofd. Dan ga je gewoon naar “oom/tante agent”. Maar dan durf je zo'n sujet niet aan te geven, dan maak je de politie attent op het weggedrag van die persoon. Want stel je voor..

En zo verziekt de schreeuwende minderheid het wederom voor de meerderheid.

Maar ook dat komt vaker voor op Vlieland.

Robin

• ook een eilander

Pieter,

Dat vind ik een best idee, dan gaan we ook weer invoeren dat de mannen met knuppels en in beren vellen achter de vrouwen aan zitten.

Maar alle gekheid op een stokje(wat een uitdrukking) nou weet ik nog niet met wie je het nu eens bent met Joba reukorgaan of met mij.

ook een eilander.

• ger

maar je kunt er wel over nadenken of het zo is!

tis net zoals het wad minder gas.

• Frieda

Bij het lezen van bovenstaand bericht gaan mijn nekharen omhoog staan.

Hoe vaak ik wel niet over de badweg (voor niet eilanders: de weg van het dorp naar het Seeduyn) rij en dat badgasten midden op de weg lopen, fietsen of wat dan ook. Dat vindt men zeker allemaal maar wel kunnen. Ik neem aan dat men in Amsterdam het ook niet in zijn/haar hoofd haalt om maar midden op de weg te lopen.

Nog zo iets: wanneer je op deze zelfde weg rijdt (je mag hier 60, maar dat haal je al niet eens behalve 's nachts!) zie je 9 van de 10x badgasten met hun handen wapperen dat je wat rustiger moet rijden. Dan rij ik nog niet eens 50!

Diezelfde badgasten rijden aan de wal waarschijnlijk zelf altijd veel te hard en nu ze op het eiland van rust en ruimte zijn gaan ze zich ineens als voorbeeldige burgers gedragen. Bah!

• LG

Dit wordt weer een kansloze discussie

• ook een eilander

Ha die Rob,

Gelukkig is er nog iemand met verstand in deze discussie.

Het is voor sommige mensen heel moeilijk om hun eigen rol te zien in dit onderwerp.Ook ik heb een aoto maar ik heb ook kinderen die wel eens bijna omver gereden zijn door de “heer”" Joba.

Ik hoop dat we toch nog wat meer bijval krijgen.

Wie volgt.

ook een eilander.