Waarom anoniem?

• Dennis van Harten

Ook ik kijk soms op het prikbord. Wat ik mij afvraag is het volgende; Waarom zijn er zoveel reacties, reageren is zo makkelijk, anoniem? Enkele overigens daar gelaten die wel met hun naam op het net durven.

Als je meent een mening over iets te moeten hebben, kom er dan ook voor uit met je naam erbij! Dan kunnen mensen tenminste reageren op de man af. Anoniem commentaar leveren is zo makkelijk, te makkelijk eigenlijk.

Waarom ik mijn email adres laat verbergen? Omdat dezelfde categorie mensen die ik hierboven bedoel vast ook zo mans zijn om een zooitje spam te versturen naar iemand zijn email adres, ook weer anoniem natuurlijk.

Als iemand behoefte heeft hierop te reageren, spreek me er dan gewoon op aan. ben binnenkort wel weer op Vlie. Ik kijk echt niet iedere dag op het prikbord..

Ps. Misschien een tip voor de webmaster; plaats geen berichten en reacties zonder een naam van de afzender.

• Harrie [webmaster]

Dennis, ik ben het helemaal met je eens. Mijn voorkeur gaat ook uit naar het open vizier!

Maar hoe zou ik moeten forceren dat mensen niet anoniem (of onder een verzonnen naam) kunnen posten? Of-te-wel ‘Hoe kan je op het Internet verifiëren of iemand is wie die claimt te zijn?’ Dat is best moeilijk.

In ieder geval wordt het niet ondersteund door het prikbord systeem van Startpagina.

Harrie

• erwin soolsma

Echt, ik lach me soms helemaal kapot om al die belachelijke namen hier op dat Prikbord: Bruce Almighty, Westmeep, a.sociaal, weet nie ? , Bokkedal, flying fish, Flie Flie, Prins Willem Alexander, Patu (grapje), Nak, Alfa, Mr. Fox. Hoe verzin je het!

Ik ben het overigens helemaal met Dennis eens over al dat anonieme geouwehoer. Als iedereen gewoon zijn eigen naam zou gebruiken, zou er heel wat minder geklaagd worden op dit bord. Dan durven ze namelijk niet meer. Bang om er over aangesproken te worden. Al snap ik best dat die ‘Groenlinkser’ zijn naam niet vrij wil geven, want die zal waarschijnlijk gelynched worden.

Ik kwam hier geregeld, maar ik kan al dat gezanik niet meer bijhouden. De normale vraag van gasten die iets willen weten dreigt ondergesneeuwd te worden door slap geouwehoer en negativiteit. Dit is toch geen reclame voor ons eiland jongens. Denk nou eens na! En ik hoor ze al weer denken, die lui die niets met (bad)gasten te maken willen hebben en ze het liefste zien gaan dan komen, omdat ze hun brood er toch niet mee verdienen:“Wat zou mij het interesseren dat we anti-reclame maken voor het eiland.” Think again, we vreten er allemaal van.

Tot kiek,

Erwin Soolsma.

• nak

Juist, wie zit er achter Dennis van Harten, !?

Trouwens,

Anonimiteit is op internet zeer belangrijk.

Tenzij je gevoelig wilt zijn voor spammers, scammers, hackers, en identiteits-dieven, natuurlijk.

Mensen hebben werkelijk geen idee hoe gemakkelijk persoonsgegevens te achterhalen zijn via internet.

Zoek je eigen gegevens, of van kennissen maar eens op in google ( http://www.google.nl ) en op: Voelspriet personenzoeker (

http://www.voelspriet.nl/personenzoeken.htm ).

Heeft niets met lafheid te maken, maar alles met je eigen veiligheid. Je weet nooit wat voor lui er rondwaren op jouw forum.

Als anonimiteit afgeschaft wordt, liggen vrijwel alle forums direct op hun gat!

En terecht!

Je opmerking is er sympatiek, maar erg naief!

• nak

Nog een paar redenen om anonimiteit niet af te schaffen:

Stel je informeert als bezoeker naar beschikbaarheid van een huisje of i.d. in een bepaalde periode onder je eigen naam.

Dan is het voor iemand met criminele neigingen niet zo moeilijk je thuisadres te vinden en te wachten of zijn of haar huis leeg staat!

En dit gebeurt regelmatig.

Ook genealogische sites, waar geboortedata van levenden vermeld worden (wettelijk verboden) zijn een bron voor criminelen: waarschijnlijk gaat men wel naar familieleden op verjaardags-bezoek, staat het eigen huis leeg.

Nee hoe minder gegevens publiek zijn, hoe beter het is. Niet voor niets zijn er wettelijke regels hierover. Als webmaster zou je zoiets zeker moeten weten!

Gezien sommige agressieve reacties, kan je kennelijk niet-anoniem geen kritiek leveren. De geweldadige trekjes van enkele bezoekers (vlielanders) maken een nieuw bezoek aan het eiland enigszins hachelijk!.

Ik vind het dan ook totaal geen pas geven om over lynchen te spreken, en ik vind dat je als webmaster zoiets niet door de vingers kan zien!

Erwin soolsma, je doet je eiland zeker geen goed. Jouw reacties zijn slechter voor het eiland dan de kritek die er terecht gegeven kan worden!

• nak

Trouwens die GroenLinkser: het is toch duidelijk dat dat een grappenmaker is!

…kan dat ook al niet meer !

De Korte-teen vlievit is kennelijk niet bedreigd !

• Harrie [webmaster]

Het is mij onduidelijk waarom discussies op dit prikbord altijd zo enorm snel escaleren. Lees eens terug wat er allemaal geschreven wordt: “lynchen, lafheid, naief”. Dat is toch niet normaal. Er wordt m.i. toch wel erg absoluut gereageerd.

Nak, ik denk dat er inderdaad voldoende reden is om niet met al je gegevens (adres, telefoonnummer, geboorte- en vakantiedata) op het prikbord te staan. Maar je naam ook niet vermelden is m.i. toch een beetje paranoide.

Overigens heeft het van de week gereleaste prikbord systeem een meldmogelijkheid voor “Bevat dit bericht ongewenste reclame, ongepaste of kwetsende teksten”. Daar kan in extreme situaities gebruik van gemaakt worden.

• nak

Omdat om te beginnen degenen die anoniem reageren (de overgrote meerderheid)direct uitgemaakt worden voor spammers en degene die de gemakkelijke weg kiezen.

Terwijl ‘Dennis van Harten’ weliswaar niet anoniem is, maar ook nog geen kritiek geleverd heeft (behalve op degenen die kritiek leveren). Dus wie kiest hier de gemakkelijke weg!

Daarbij neem jij als webmaster nog eens een positie in die dit vergoelijkt, (terwijl anonimiteit voorwaarde voor zo'n forum is) en sta je toe dat mensen spreken over lynchen van deelnemers (ook al gaat het hier over een grap)!!

Juist het feit dat er zo fel gereageerd wordt maakt het uiterst noodzakelijk dat anonimiteit gewaarborgd kan blijven. Dat lijkt me inmiddels wel duidelijk!

Maar ik zal Startpagina B.V. eens vragen wat zij vinden van het door jou gesteunde idee om anonimiteit ter discussie te stellen!

• roelof

Waarom de discussie's hier zo snel escaleren is mij ook niet duidelijk, dat er regelmatig enkel op de man/vrouw wordt gespeeld, en dat de feitelijke discussie daarbij wordt vergeten, staat voor mij wel vast.

Voordat deze meldmogelijk er was kon je ook al opmerkingen richting webmaster versturen. Er is echter volstrekt onduidelijk wat onder deze optie gebeurd.

Misschien zou je daar enige uitleg over kunnen geven.

Wie bepaalt bv of iets ongewenst of ongepast is ?

En ‘kwetsend’ is een uitermate prive-aangelegenheid, waarmee beoordeling wel uiterst moeilijk wordt voor een buitenstaander.

Roelof

• nak

Dennis, wat bedoel je met op de MAN AF reageren!?

Op de man spelen?

Op de man af-reageren?

Op de zwarte lijst zetten?

Opzoeken in een donker steegje?

Wat bedoel je? Wat is zo belangrijk aan het weten van iemands naam?

Wat doet het er toe?

En wat wil je doen als iemand zich voordoet als een ander?

citaat“Waarom ik mijn email adres laat verbergen? Omdat dezelfde categorie mensen die ik hierboven bedoel vast ook zo MANS zijn om een zooitje spam te versturen naar iemand zijn email adres, ook weer anoniem natuurlijk.”

Wat een mannelijke stoerdoenerij!

Zielig gewoon!