Brand in Mei

• Stoker

Nou Femke, niet zo heet van de hei.

De soep wordt niet zo heet gegeten als jij denkt.

Volgens mij (niet juni) gaat het hier om een woordgrap.

Overigens zou Diep Rood best wel eens het vuur aan de schenen gelegd mogen worden.

Over Horen, Zien en Zwijgen, enzo.

• OBZEURVER

Lieve femke, heb je die parodie van Andre van Duin wel eens gehoord, die op Candlelight van Jan (kots) van Veen bedoel ik?

Gaat aldus ( Met gedragen stem ) Jij, jij jij jij in mei….en juni. Is niet leuk nee, maar als je voor mei mij leest, mij leuk toch, of was je nog niet zover met Nederlands, lange ei en korte y, kenne kunne enz, wordt nog een moeilijk jaar voor je.

Hark.

• OBZEURVER

Bwahaa.

• Drinkbaar Nederland

nou inderdaad, waarom laat de webmaster deze reactie staan?? ik heb bij andere onderwerpen reacties gegeven waarvan de lading veel minder zwaar was en die keihard geschrapt werden, dit is dus niet voor het eerst dat ik twijfel aan de objectiviteit van de webmaster

• vlieland forever

We vergeten waar het onderwerp om begonnen is, om het meivuur weer in het leven te roepen. Niet om mekaar af te zeiken of flauwe grappen te maken, zo komt de traditie nooit terug.

• Robin

Deze traditie kan ook eigenlijk niet meer…

Als je de veiligheid van omstanders en de dorpskern niet redelijkerwijs kunt garanderen, is er maar 1 besluit dat een gemeenteraad kan nemen. En dat is dan jammer.. En dat vind ik oprecht hoor…

Ook in het licht van aangescherpte millieu normen vind ik echt dat de meibrand zoals die ooit was niet meer kan..

Misschien is er een compromis mogelijk…

Je kan anno 2006 geen bouw en sloop afval meer verbranden.. Maar misschien wil staatsbosbeheer een gebaar maken. Kunnen we zaagafval gebruiken.

Misschien is er wel een perceel met waardeloos brandhout (voor de kachel dan he) waar staatsbos ook wel vanaf wil.. Schop je een contingent pubers het bos in, en je zorgt er voor dat er toezicht is bij het opbouwen. Bijvoorbeeld door een hek te plaatsen en storttijden af te spreken.

Codewoord in al deze kwesties is overleg en transparantie..

De gemeente wil weten wie ze toestemming geven, en hoe die personen om denken te gaan met hun verantwoordelijkheid..

En met de tips die ik hier aandraag, denk ik dat je best weer in gesprek kunt gaan met de gemeente.

Dan ligt de bal weer in hun veld, en moeten zij maar met hun eisen over de brug komen…

Dus als mensen zich geroepen voelen om deze traditie voort te zetten, moeten ze zich maar op dit prikbord melden..

Misschien kunnen deze mensen ook eens in gesprek raken met de schuurcommissie. Want die knakkers komen ook aardig op leeftijd..

Groeten

Robin

• Robin

Kippen en Hanen…

Zo nu vertel ik graag wat mij

Gebeurd is op een boerderij.

Ik hoorde een paar kippen zeggen

“Wij hebben slaap, dus wij gaan leggen”.

“Fout” knorden toen twee dikke biggen.

“Het moet niet leggen zijn, maar liggen”.

“Oh nee” riep toen een derde zwijn.

"Van liggen kan geen sprake zijn.

Want kippen in een kippenhok

Die slapen zittend op een stok.

En rinkelt 's morgens vroeg de wekker

Voelt elke kip zich weer kiplekker.

En dat is dan, om zo te zeggen

Een mooi moment om te gaan leggen!".

(ik hoop dat ik in dit gedicht

De zaken goed heb uitgeligd)

(van Ivo de Wijs)

Groetjes

Robin

• OBZEURVER

Transparantie en contingenten pubers hier spreekt een ouwere jongere of een Libanonveteraan.

Burk.

• Pyromaan

Waarom kan in dit altijd vooroplopende land vanwege het milieu geen meivuur

aangestoken worden???

Kijk eens met pasen langs de Elbe. Van Cuxhaven to Hamburg branden de vuren.

En Guy Fawkes day in Engeland. De Bonfires ( vreugdevuren) branden overal.

Deze landen houden tradities in ere, terwijl hier de groene taliban regeeert.

Pyromaantje

• Stoker

De traditie van de mei-brand is eigenhandig en hoogstpersoonlijk door de vorige burgermeester de nek omgedraaid.

Zo soepel als deze om ging met de planologische wetgeving, zo strak werd de milieuwetgeving gehanteerd.

Bovendien liep hij met deze maatregel zijn enige twee vrienden niet voor de voeten, hoewel de aannemer waarschijnlijk wel baalde dat hij zijn bouwafval niet meer op een goedkope wijze kwijt kon raken.

En dat wij als Vlielanders niet begrepen dat de mei-brand traditie tot een einde moest komen, komt omdat wij niet vaak genoeg over de heg kijken, dit verklaarde onze ex-burgervader laatst in een interview met de Vliezier.

Vlielanders zijn namelijk een stelletje aanmatigende (aan·ma·ti·gend (bn.) 1 blijk gevend van aanmatiging => verwaand ) sukkels met een horizon die reikt tot de vloedlijn.

Als wij wat wereldser waren geweest, dan hadden wij hem namelijk wel begrepen.

Dat zouden wij de vriendjespolitiek, het willekeurig toepassen van wetgeving, het met minachting spreken over je burgers, het eigengereide optreden, het niet groeten, enzovoort, dat zouden wij allemaal snappen.

Maar, helaas, wij zijn dom.

Wij kunnen nu slecht onze hoop vestigen op onze nieuwe burgemeester.

Stoker