hoe lang woont u hier???

• femke

Hoi Nulpunt,

Dank je voor je mail, ik snap je helemaal.

Dat van die genen, da's volgens mij helemaal waar.Eigenlijk triest, dat we met z'n allen mazzel hebben dat we hier wonen en dat er maar zo weinig zijn die het echt waarderen, lijkt het wel.

Vlie is toch groot genoeg voor ons allemaal?

Waarom gaan sommigen van ons dan anderen af lopen zeiken, het leven zuur maken, tikjes uitdelen onder het “genot” van drank, enz.?????

groetjes,

femke

• Ricochet

Wanneer ben je een vlielander???? wat maakt het uit?

Als je op het eiland woont en je er thuis voelt. Zo, tot zover de nuchterheid. Dan nu de eerlijkheid.

als je uit verveling maar gaat drinken, als je gewoonweg geen betere indeling weet te bedenken van je vrije tijd en maar gaat drinken. Als je alcohol uit de fles drinkt, omdat je denkt dat er toch al een glas om heen zit.

Als je van mening bent dat de havenweg, een hele hele lange weg is.

Als je het over “stomme badgasten” hebt en er zelf aan verdient.

Als je in een stom knokploegje hebt gezeten en denkt dat het cool was, en erbij dronk.

Als je je zinloze vechtpartijen moet laten beëindigen door de meisje.

Als je nog steeds Hollywood sigaretten rookt ben je een echte vlielander.

Als je op “t muurtje” bij de boot zit “sjekkies zit te draaien ” (dus eigenlijk gewoon de nieuwe vrouwtjes bekijkt ) ben je een echte vlielander.

Als je Jan Houter zegt i.p.v. Jan van vlieland ben je een echte vlielander.

Als je denkt dat je een fries bent, ben je geen echte vlielander.

Als je in je schoolpauze naast de MAVO zit te zuipen, ben je een echte vlielander.

Als je in je schoolpauze naast de MAVO zit te blowen (zonder dat je ouders het weten), ben je een echte vlielander.

Als je een mega gave “sport” wagen voor je aanhangwagen hebt, ben je echte vlielander.

Dus wie valt af en wie niet?

En een west vlieland een goed idee. Beetje minder Natuurgebied is ook geen ramp.

• roelof

Ricochet,

Je hebt de `echte Vlielanders` wel hoog zitten.

De hele discussie verzandt in een loos gezwam over wat nu een `echte` Vlielander is, terwijl de eigenlijke vraag van Femke m.i. toch meer was `wanneer mag je op Vlieland meepraten` zonder door anderen als niet-vlielander - dus zonder recht van spreken - te worden weggezet.

Mijn vraag daaraan gekoppeld betreft die `anderen` die dat doen, gaat het hen dan om Vlielander belangen, of speelt een puur eigenbelang hierbij ook een rol.

Of voelt men zich wellicht door `niet Vlielanders` overspeeld en gekleineerd? Dat zou passen in de omschrijving van Ricochet over de `echte` Vlielander.

De meeste Vlielanders die ik ken (waaronder eentje uit die hele oude stam van 1400) passen overigens niet in dat plaatje.

• ex-bewoonster van Vlie

Hoi,

De Postweg is anders ook een hele hele lange weg hoor. En hoe zit het met de Pall Mall sigaretten die op de Hors zijn gevonden?

Oh ja en een echte Vlielander jongen ben je natuurlijk als je met je Zundappje zonder uitlaat met Oud en Nieuw door het dorp gaat.

En knokken deden we vanaf jongsaf aan natuurlijk al met de Vliehorsjes…

Om de discussie echt op te laaien: Ik ben een ECHTE VLIELANDSE ook al ben ik net als zovelen (geef het maar eerlijk toe..) in Oranjeoord te Harlingen geboren…

Maar zowel mijn oma, als mijn vader en mijn zusje zijn wel op het eiland geboren…

Toch moet ik zeggen dat ik na alweer 12 jaar geleden verhuisd te zijn, niet meer terug zou willen naar Vlie. Het is niet meer het eiland dat we toen hebben achtergelaten. Ik kom er nog wel eens maar het merendeel van de mensen wat er nu woont, ken ik niet eens en ik heb het gevoel dat de kwaliteit van sommige tradities, zoals Oud en Nieuw, hard achter uit gaat.

Die nieuwe skyline, die appartementen tegenover het oude Kaap Oost vind ik echt geen kijk. Het lijkt wel of het kleinste stukje grond (kan me nog goed herinneren dat er aan de Helmweg en Dennenlaan een plantsoen was.. de Rozebottelweg bestond toen nog niet eens!) wordt volgebouwd, met soms achteraf blijkend, kwalitatief slechte woningen.

En de al bestaande huurwoningen worden door de gemeente slecht onderhouden zie o.a. Gangboord. Sneu eigenlijk, je betaalt je blauw voor, laten we eerlijk zijn, een klein woninkje wat ook nog eens langzaamaan verloedert! Over sommige tuinen maar niet te spreken maar dat ligt toch echt aan de bewoners..

• mp2

ooooh zucht! wat een verspilling dit. hier kan je wel jaren over doorgaan. de “echte” vlielanders vinden dit de n

'neppe' vlielanders dat en de badgasten weer dit.

zucht zucht zucht!

• Jean Martin

Dus als ik het goed begrijp ben je eilander als je geboren bent op een van de eilanden…. Arme arme kinderen van eilanders die noodgedwongen aan de wal (Harlingen, Leeuwarden, Dokkum of Groningen) geboren moesten worden. Die zitten nu wel met een enorm trauma en moeten vast hulpverlening krijgen. Immers: “uiteindelyk ben je hier geboren of niet”.

Groeten,

Jean Martin

• hoi

nou owkee…k heb er 16 jaar lang gewoont…en ben er geboren…dus mag ik me voor de rest van mn leven echt vlielander noemen? (k woon er nu 1.5 jaar niet meer dus voel me zeker nog vlielander en bij elke kans die ik krijg gaa ik echt dolgraag terug naar “mijn” mooie eilandje..

maar als ik later 30 jaar ben en er niet woon mag ik mezelf echt geen vleilander noemen…en ja ik heb een ID waar op staat dat ik vlielander ben…en jah ik heb een boodpas..

maar officieel ben ik geen vlielander meer…

maar k zou niet weten wanneer je je een vlielander mag noemen:S

je bent er geboren..je bent zowiezo vlielander..maar mensen die er later zijn komen wonen waren/zijn in mijn ogen ook gewoob vlielander..

dus dat er niet/wel geboren zij is dikke bullshit…

ligt er gewoon aan of de mensen je accepteren als “vlielander” en je mening accepteren..

maarja…

dikke bullshit is het ook eigenlijk maarja

k ben er trots op dat ik er gewoont heb en achteraf mis ik het echt heel erg..wat ik zeker niet had gedacht toen ik 1.5 jaar geleden verhuist ben…

• Vlielander

Nou dat valt wel mee hoor! ik ben ook een eilandse en ik ben nu aan de studie aan de wal en ik heb er geen problemen mee!! waarom denk je dat zo veel kinderen van eilanders weer in de vakantie terug komen….!!!!

• R

Op texel zeker….