categoriseren

• landrover

Waarom zouden we mensen eigenlijk in een hokje doen, niet elke badgast is hetzelfde, niet elke Vlielander is hetzelfde. Ik ben zelf een badgast maar werk de afgelopen twee jaar ook op het eiland, zelfs ik kan me ergeren aan sommige badgasten. Ik bedoel je hebt erbij die denken dat ze idd alles mogen maar die heb je overal, ook waar ik woon op wal. Maar je hebt ze ook die hoor je niet die genieten van Vlieland zoals Vlieland is. Want Vlieland is nog een van de weinige plekken in Nederland waar je nog plekken hebt waar je kan komen waar je niks of niemand hoort behalve de natuur. Ik heb zelf mijn hart verloren aan Vlieland en zou er graag vaker willen zijn, maar goed dat is niet mogelijk, dus ik geniet extra van de momenten dat ik er wel ben. Voor de rest vervloek ik toeristen in mijn eigen woonplaats.

Gegroet

• Sam

He Jan,

Het zijn niet alleen de Vlielanders die zich schuldig maken, maar ook heel erg de badgasten (uit welke “categorie” dan ook) die alleen maar lopen kankeren!!!

Geen enkele badgast die heeft gereageerd op deze discussies heeft ook maar 1 goed woord over voor de Vlielanders! Zij, die ieder jaar weer komen genieten van de pracht en de rust (EN GEZELLIGHEID) van dit eiland, zouden zich ook moeten schamen!!!

• kobi

bij deze: wij komen al 15 jaar ( per jaar 3 weken) op Vlie en hebben er het altijd erg naar onze zin, en genieten van de mooie natuur en de rust op jullie eiland.Wij gaan regelmatig ergens eten in een restaurant en worden daar altijd vriendelijk geholpen. Wij worden altijd hartelijk verwelkomd in ons vakantiehuisje door de eigenaars daarvan.

Wij komen ieder jaar met plezier naar jullie eiland, onze vakantie is al geboekt en wij kijken daar ook alweer naar uit.

met vriendelijke groet,

Kobi

• Drinkbaar Nederland

Beste Sam,

Ik heb in de vorige discussie ook een paar keer gereageerd, en het is absoluut niet waar dat ik daarin geen goed woord over had voor de vlielanders. alleen zijn er vlielanders (dat zijn er echt maar heel weinig!!) die denken dat ze zonder badgasten op vlieland kunnen blijven leven. en dat gaat dus niet! ook die mensen moeten accepteren dat hun eiland (niet hun eigendom) elk moment van het jaar door badgasten overspoeld wordt om de economie van vlieland draaiende te houden.

en al deze discussies gaan ook maar over een kleine groep eilanders waarvan de acceptatiegrens en realiteitszin te klein is en zeker ook om een kleine groep badgasten (vaak geen vaste gasten) die er op vlie een zooitje van maken. over het algemeen kun je zeggen dat vlielanders en badgasten heel goed met elkaar kunnen leven! en zo zal het ook zeker goed blijven gaan in de toekomst.

• Weerd G.

en catogorie 5 voor zomer werkers, we t aantal dienstjaren er bij

catogorie 6 voor uitkeringstrekkers 6,5 die toch heel veel doen voor/op t eiland al wordt t niet altijd gezien

7 voor ex vlielanders

8 voor vlielanders die tussendoor van t eiland af zijn gegaan (overloop jaren melden)

9 voor mensen die van plan zijn naar vlieland te gaan verhuizen (wel ff melden over hoeveel jaar)

0 voor mensen die anoniem willen blijven (want dat kan toch nog steeds in nederland)

• Robin

Hallo drinkbaar Nederland…

Is het dan echt zo raar dat je als eilander angstvallig een eigen identiteit probeert te vinden en te bewaren?

Het wordt de opgroeiende eilanders schier onmogelijk gemaakt om na hun jeugd op het eiland te gaan wonen vanwegen de gigantische kosten die het levensonderhoud hier met zich meebrengt. Huizenprijzen gaan door het dak, de supermarkten zijn beslist niet de goedkoopste in Nederland (onder het mom van transportkosten blabla) en de gemeentelijke belastingen zijn niet misselijk.

Verder is er een gigantische toename van vermogende medelanders die het wel prettig wonen vinden op het eiland. (Daar gaan de huizenprijzen) en de vlielanders die het zich kunnen veroorloven om op het eiland te blijven wonen, zijn doorgaans tweede en derde generatie horeca/toerisme ondernemers. Dat geeft niks, maar de bestuurders van nu (veelal horeca/toerisme vaders en zonen) hebben voor allerlei problemen nog steeds dezelfde oplossingen.

De algemene consensus (ook in de rest van Nederland) lijkt te zijn, dat als het ons financieel gezien maar voor de wind gaat, de rest vanzelf wel volgt.

Maar ik moet vaststellen dat het helemaal niet goed komt op deze manier.

De balans is zoek. Volgens mij moeten we dat allemaal beamen.

Het is niemands schuld, maar het moet wel opgelost worden.

De Vlielander economie drijft op het toerisme zeg je? Dat klopt, maar in hoeverre moet het aangezicht van Vlieland worden bepaald door dat toerisme.

Het is niet ons bezit zeg je? Gaan ze straks reservaten openen voor autochtone Vlielanders?

Vlieland is in wezen Nederland in het klein. Alle Nederlanders klagen steen en been over mensen die van buitenaf een (te) grote impact hebben op het aangezicht van HUN land. Need I say more!!!

Robin

• Roelof

Robin,

Natuurlijk is het niet zo raar dat de eilander zijn eigen identiteit probeert te behouden. Maar dat geldt niet alleen eilanders, zo zijn er vele plattelandsgebieden die worstelen met dat probleem.

Ook dat eilander jeugd graag in hun geboorteplaats willen blijven wonen en werken en dat niet of nauwelijks kunnen vanwege door rijke westerlingen opgedreven huizenprijzen is op het hele NL platteland een heet hangijzer.

Om van de bestuurlijke problemen van het eiland de toerist de schuld te geven gaat mij echter veel te ver.

Het is juist dat bestuur dat komt met/ingaat op de meest woeste plannen waarmee vervolgens het aangezicht/leefmilieu van een deel van het eiland wordt opgeofferd aan de toerist.

Veel toeristen hebben de schoonheid van het eiland van vader op zoon leren kennen en zien ook met lede ogen aan hoe steeds meer eigenheid van eiland/dorp aan de toerist wordt opgeofferd.

In hoeverre het aangezicht van Vlieland wordt bepaald door toerisme wordt grotendeels bepaald door B&W en gemeenteraad van Vlieland, en daar hebben toeristen geen enkele stem in. Tenzij je de import-Vlielanders tot de toeristen wenst te beschouwen, maar persoonlijk vind ik dat toch een andere categorie dan de badgasten.

• Drinkbaar Nederland

ja robin, ik ben het wel met je eens dat het voor vlielanders op z'n zachts gezegd heel vervelend is dat huizenprijzen de pan uit rijzen omdat vermogende mensen zich op de huizenmarkt roeren, maar we hebben het hier weer over een hele kleine minderheid van de badgasten…

en vlieland is niet jullie bezit nee, ik ben het wel met je eens dat jullie een hoop te zeggen hebben over het eiland (bijvoorbeeld de mate waarin het bouwen, verbouwen en uitbreiden van vakantiewoningen aan banden moet worden gelegd) maar je kunt het eiland als eilander niet claimen, het is simpelweg niet je eigendom omdat je er toevallig woont.

en dat de gemeente allerlei regels verzint om vlieland een meer beschermd gezicht te geven is overigens alleen maar een goede zaak!

ik heb ook liever dat vlieland blijft zoals het is, maar als er dingen veranderen zie ik geen rede om de badgasten in het algemeen daar op aan te spreken.

• Inboorling

In de gemeenteraad zit welgeteld 1 geboren en getogen Vlielander, en van de 25 ambtenaren werkzaam op het gemeentehuis is er ook slechts 1 opgegroeid op Vlieland.

Al het overige is import.

Vlieland wordt bestuurd door enkel import.

Een moderne vorm van kolonialisme.

• Ed N.

Tsja, ze zoeken nog een burgemeester daar op Vlieland, maar of jij dat nou moet zijn….