badgasten

• mirjan

ps. en dan bedoel ik dus de echte vlielanders, niet de ge-emigreerden.

• schatbegraver

Ik heb er helemaal geen moeite mee dat er veel badgasten naar vlieland komen, het zijn niet alleen de mensen die hier wonen die het hier mooi vinden, echter, soms ontkom je er niet aan dat men denkt dat het hele eiland een groot centerparcs is, zit je aan de bar en vraagt iedereen je of je een vlielander bent, willen ze alles van je weten, gluren in je tuin en in je huis, lopen als het even kan bij je naar binnen en vinden dat de normaalste zaak van de wereld, daarnaast zijn we overdag voor hun aan het werk en heeft een kleine categorie niet eens het fatsoen om onze nachtrust te eerbiedigen, dit geldt ook voor de lui die het gewoon normaal vinden om er niets van te zeggen als het weer eens de spuigaten uitloopt, met elkaar hebben we zelf een probleem gecreeerd en daar kunnen we alleen zelf met zijn allen wat aan doen! En er zijn ook vervelende kleine vlielandertjes hoor die midden in de nacht op straat lopen te bleeeeeren!

• michiel

daar gaat het stukje niet over mirjan je moet wel lezen waar het over gaat en niet zomaar stom reageren.mirjan schreef:

• piet

Oh Oh, onze tradities, meestal dezelfde Vlielanders die zich te buiten gaan aan drank, vervelend worden, ruzietjes trappen, knokpartijtjes, er moet gesloopt worden en dat allemaal onder de beschermende mantel van “onze tradities”. Er zijn maar weinig mensen die deze tradities missen, en voor gezelligheid kun je elkaar immers nog steeds opzoeken, sterker nog, door de vaak vaste badgasten is overal toch een stuk gezelliger. De tradities kunnen best blijven bestaan maar dan een beetje aangepast aan deze tijd en met dit toerisme, waar we allemaal van leven.

Goeie oude tradities als zeehondjes knuppelen, walvissen jagen komen tegenwoordig ook wat minder voor.

Ook een “echte Vlielander”

• Willem

Inderdaad hunnebed import s' winters ook naar de wal, een stuk makkelijker met raden en we hoeven dan minder konienen te vangen.

willem, geboren en getogen vleilander

wat is eigenlijk getogen, heb wel de kerstboom afgetogen van de week.

• Willem

misschien een goed idee om ook weer zeehonden te gaan knuppelen kunnen we lekker warme jas van maken. en over relletjes en slopen dat gebuert nog het meeste in de zomer door vervelende badgasten die niet beseefen dat ze gewoon te gast zijn en hun zooi maar achterlaten waar het ze uitkomt.

• Import

Ieder dorp of iedere streek heeft tradities; zo ook Vlieland. Beetje lullig om zo neerbuigend te doen over de Vlielander tradities, vind je ook niet?!

Ik mag dan so to speak import zijn, maar als je een beetje ingeburgerd bent, weet je ook van de tradities; dat het niet alleen domme zuipfestijnen zijn. Een ieder heeft daar respect voor te hebben; zeker badgasten. Zij zijn hier te gast. Op een avond als oud en nieuw loopt de Schuur vol badgasten en dat zit de Vlielanders niet lekker. (maar hoe weten die badgasten van de schuur trouwens?? van de Vlielanders!) Logisch! Hetzelfde geldt voor Koninginnedag (lees bericht van Michiel) Het wemelt er van de de badGASTEN, terwijl de Vlielanders graag een dagje samen zijn (de zomer komt er aan, en het eiland loopt straks weer vol; en dan zie je elkaar nauwelijks meer)

Dat Vlieland, net als ieder ander waddeneiland, draait op de zomers; de badgasten, is algemeen bekend! En daar hoeft ook niet over gediscussieerd te worden. Zomer betekent badgasten, business en gezelligheid!!!

Beetje tolerantie naar elkaar zou geen kwaad kunnen……..

• jan

iedereen doet net of vlieland ophoudt te bestaan als er geen badgast meer zou komen.

dit zal toch wel mee vallen? er is een tijd geweest dat er maar weinig gasten kwamen,en toen woonden hier ook mensen.

er waren zelfs 3 bakkers,2 slagers,groentewinkel,melk boeren enz.

er zal wel een hoop veranderen zonder toerisme maar of dat nu zo erg is?

vinden jullie het nu echt normaal dat je in januari nog in de rij moet staan bij de a&o?

• Drinkbaar Nederland

tja, ik als badgast weet ook van de schuur, ik was daar ook. en ik weet inderdaad van de schuur van de vlielanders, sterker nog: de vlielanders nemen mij mee naar de schuur! door de jaren heen heb ik zeker geleerd dat je je als badgast nooit moet opdringen aan vlielanders, maar als vlielanders mij meenemen naar de schuur baal ik er wel van als eilanders mij aankijken met die blik van: wat moet die badgast hier?… moet ik me daar dan ongemakkelijk bij voelen ofzo? dacht het niet, ik ben daar tenslotte uitgenodigd!

• Drinkbaar Nederland

ja, in die tijd kon men nog leven van de visserij en van een paar geitjes, als er geen badgast meer op vlie zou komen, waar moeten vlielanders dan van leven???