Badgasten over Vlieland

• Drinkbaar Nederland

wie gebruikt hier de term vollopen?? coby heeft dus gelijk! de horeca heeft groot gelijk om de prijzen op te schroeven, de onkosten worden ook steeds groter. en als mensen er door de recessie achter komen dat ze toch niet zo goed met geld om kunnen gaan dan ze ooit dachten geven ze gewoon de euro de schuld! alsof mensen sinds de invoering van de euro niet meer zijn gaan verdienen!!

• Badgast

Schiet je het bier in het verkeerde keelgat????

Zielig persoon ben jij zeg.

• Drinkbaar Nederland

Zo zie je maar, is het toch nog beter dat je met je kinderen weg blijft uit het café… worden wij ook nog vrolijk van!

• roelof

En wat is iedereen toch weer vriendelijk tegen elkaar.

• Coby

Beetje jammer dat er meteen met kreten gegooid wordt als “zielig persoon”. Meestal is dat een teken van zwakte of “het niet kunnen winnen”….

• Maarten

Zoals ik al zei, ik maak het elk jaar mee. Badgast zei 2 kinderen erbij. (of eten ze al als volwassenen) Knap als die een grote pannenkoek met champignons, salami en weet ik veel allemaal opeten. maar, wie weet, is mogelijk. en sorbetje erbij?goede eetlust! Maar wat ik eigenlijk probeerde te zeggen is dat vergeleken met overige horecagelegenheden het pannenkoekhuis een van de beste prijs/kwaliteit verhoudingen heeft, en dus niet duur is.

• Sanne

Lieve mensen moet dit allemaal zo….Vlieland is een geweldig eiland!Er zijn zeker een aantal dingen die we “opmerkelijk” kunnen noemen maar om hier zo'n gezellige discussie over te gaan voeren… vind ik jammer!

• dada

Kinderen boven de 10 eten rustig een ‘volwassen’ pannekoek op.

Een gezonde hollandse jongen van 15 eet er ook rustig 2.

En dat sorbetje lukt ook echt nog wel.

Maar inderdaad, de prijs/kwaliteit (niet alleen de pannekoeken, ook bediening enz.)

ligt wel goed(zeker in verhouding tot de andere eetgelegenheden), maar om te zeggen dat het niet duur is, hangt toch sterk af van je vakantiebudget.

• lars

Beste allemaal,

Als “Vlielandofiel” meen ik ook een woordje te mogen meespreken. gekomen op een leeftijd van 36 lentes kan ik zeggen dat ik al ruim 30 jaar op het eiland kom. Soms met enige jaren tussenpauze, maar ik denk dat ik toch een goed oordeel kan vellen.

Ik heb in alle beweringen een hoop waarheden, maar ook onwaarheden gelezen. Inderdaad, Vlieland is ernstig veranderd. Waar ik vroeger op het grasveldje langs de dijk aan het voetballen was en daarna een ijsje haalde bij Sip is het terreintje nu betegeld, staan er hekken en Sip is ingeruild voor een restaurant De Stern.

“Vroeger” kon je even snel een visje halen bij Oosterbaan waar je toen nog plastic bestek kreeg. Nu is het een volwaardig restaurant geworden (waar je overigens prima kan eten!) En gelukkig is er wel een viskraam van zoon Oosterbaan bijgekomen.

Verder vind ik dat de Dorpsstraat wel erg commercieel is geworden. Het is een aaneenschakeling van winkeltjes en restaurantjes geworden.

Over de postweg kon je “vroeger” fietsen zonder één auto tegen te komen. Nu moet je toch echt regelmatig aan de kant omdat er een auto of bus langskomt rijden.

“Vroeger” ging je bier drinken en onbeperkt schol eten bij Rinus, God hebbe zijn ziel. Nu staat er een modern restaurant op het strand.

Inderdaad, veranderd dus. Ik denk dat ik het beste kan omschrijven dat de romantiek een beetje is verdwenen van het eiland. Maar dat is in de rest van Nederland ook. Is het realistisch om te denken dat Vlieland zo blijft als pakweg 20 jaar geleden? Ik denk het niet, ook door de eilanders moet er geld verdiend worden en ook ikzelf zou zoveel mogelijk geld willen verdienen en als ik de kans had een leuk businessje opzetten.

En waarschijnlijk waren de hekken en overkapping bij de boot noodzakelijk (wel zo handig in de Hollandse regen….)

Ik heb zelf (nog) geen kinderen, maar als ik die had zou ik inderdaad kiezen om het thuis gezellig te maken met een pak pannenkoekenmix ipv uit eten te gaan. Maar dat zou ik hier thuis (Amsterdam) ook doen. Hier zijn de pannenkoeken net zo veel namelijk.

Samenvattend stel ik vast dat Vlieland is veranderd en dat dat ten koste is gegaan van de “romantiek” maar dat het dus onverkoombaar is. Amsterdam zag er tenslotte 20 jaar geleden ook anders uit.

Het enige wat ik hoop is dat inderdaad de vriendelijkheid wel blijft/c.q. terugkomt. Zoals ik er begrip voor heb dat Vlieland is veranderd én wat duurder is geworden omdat het in enkele maanden verdiend moet worden mag het personeel van winkels/restaurantjes er begrip voor hebben dat het voor de badgasten een hoop geld is dat ze komen uitgeven. Dat doen ze met plezier, maar met een glimlach bedienen kost niets extra's toch?

En (laatste opmerking) ik hoop dat er wat minder hard wordt gereden op de Postweg en Badweg……

Veel groeten en tot vrijdag, want dan kom ik weer een weekend met mijn vrouw langs!

Lars

• Harry

Leuke, opbouwende en realistische reactie, maar op een paar onderdelen toch weer te romantisch: als je nu 36 bent, en nog maar 30 jaar op Vlie komt, dan bestaat het niet dat jij je de tijd herinnert dat er geen hekken op de veerdam stonden.

Het aantal winkels en restaurants (panden die zakelijk in gebruik zijn) is volgens mij de afgelopen 30 jaar ook nauwelijks toegenomen, als je zou gaan tellen misschien zelfs zijn afgenomen!