Gelukkig zijn er nog genoeg roodneuzige nachtbrakers, bont gevlekte stoepwippers en verkleurde strandliggers.
Als badgast is het eiland uiteraard niet van mij, maar mag ik daarom mijn mening niet meer geven?
Volgens mij is het eiland grotendeels van SBB (of verwante organisatie's) en de rest van de Vlielander. De Vlielanders zijn echter voor een groot aantal zaken net zo verdeeld als alle andere bevolkingsgroepen (Amsterdammers, Groningers, Leeuwarders enz), en hebben over hun eiland (stad, provincie, wijk) verschillende ideeen voor wat betreft de ontwikkeling daarvan.
Dat de toerist voor Vlieland een belangrijke bron van inkomsten is, is wel duidelijk.
Dat deze dus min of meer centraal staat in de ontwikkelingsplannen van Vlie lijkt ook logisch.
Wat is er dan eigenlijk mooier dan een toerist die aangeeft wat hij wel of niet van zijn vakantie-oord verwacht?, niet als dwingend uit te voeren, maar slechts voor de idee-vorming.
Moet je (als de militairen vertrekken, wat van mij trouwens niet hoeft) de Vliehors inrichten als een soort ‘Slagharen’?, inclusief een hotel (6 hoog, 300 kamers) wat dan tegen de vuurtoren van Texel aan kan kijken. Inclusief een 4baans-snelweg er naar toe ?
Van mij hoeft dat niet, maar als er genoeg geinteresseerde toeristen voor zijn zou je dat kunnen doen.
Of dat Vlieland vervolgens jouw Vlieland nog is, is de vraag.