Wat kun je het beste doen tegen een slakkenplaag....

....als je niet op alle slakken zout wil leggen ? (En ze liever ook niet in het bier ziet verzuipen, tenzij dat een tamelijk diervriendelijk delirium veroorzaakt wellicht).

De regen van vanmiddag heeft ze natuurlijk allemaal naar de oppervlakte getrokken, en in minder dan vijf minuten tijd heb ik op twee vierkante meter tuin bijna honderd (!!) slakken gevangen, waarvan ongeveer 90 % gewone bruine naaktslakken. Ze zitten nu gebroederlijk in een emmertje.

Nu heb ik geen problemen met een slakje in de tuin, en het groen is er nog weelderig genoeg om, met of zonder een paar gaatjes, maar vooral als het wat donkerder is, trappen we om de haverklap op een slak. Beetje zielig, maar ook niet echt lekker.

Wat kan ik nu het beste met / tegen die slakken doen zodat de overlast ook op termijn wat minder wordt ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
3.4K

Het beste antwoord

De slakken van het merk ECOstyle kun je gerust gebruiken. Ze werken goed tegen naaktslakken. Ik tuinier ook milieuvriendelijk en heb er jaren over gedaan om deze stap te zetten. Ik ben inmiddels van de milieuvriendelijkheid van dit middel overtuigd.

Leuke anekdote:
"Ondernemer Anne Jan Zwart maakte furore door tijdens een congres een hand van zijn eigen slakkenkorrels met smaak op te eten. Zo veilig zijn de producten van zijn ECOstyle, wilde hij duidelijk maken. De Fries is buitengewoon inventief."

N.B. Ik heb nog een interessant artikel gevonden:
"Eenentwintig manieren om van slakken af te komen" Zie tweede link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ruth, met zo'n antwoord hoef ik niet meer.
De eer is aan jou. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
top Ruth... +1 kijk zo'n links... daar heb je wat aan .... dank je....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Super ; bedankt !

Andere antwoorden (7)

Slakkenkorrels!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, ik ben niet zo voor gif, en ik wou de slakkenéters in de tuin (egels enzo) niet meteen mee-uitroeien. Gewoon de overlast een beetje inperken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke, dan heb ik ook geen idee.
Ik had ook veel last van slakken. Heb het eerst geprobeerd met bier, maar dat hielp niet genoeg. Het waren er echt tientallen, iedere keer als ik ging kijken. Honderden dus per twee, drie dagen. En al het groen werd net zo hard opgepeuzeld als het opkwam. Ik heb toen heel rigoreus gekozen voor slakkenkorrels. Ik weet het, zielig en giftig en zo, maar ik ben nu wel bijna van de slakkenplaag af. Het waren zowel naaktslakken als slakken met een huisje. Die laatste kan je trouwens ook in de pan doen. Ik heb ze in Spanje wel eens gegeten, met een lekker tomatensausje of zo. Jammer genoeg weet ik niet hoe ik ze klaar moet maken.
Om een lang verhaal kort te maken: wat te doen tegen slakken? Slakkenkorrels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie toegevoegde link voor een bestrijdingsmethode in elk stadium:
http://www.tuinadvies.nl/dieren_slakken_vangen.htm

Op het moment zou ik zelf bier in een slakkenval kiezen.
Slakkenkorrels en zout kunnen worden weg gespoeld. Slakkenkorrels zijn giftig en kunnen door andere dieren (vogels) worden opgegeten met ongewenste afloop.
Slakkenval zorgt ervoor dat de slak er in kan, maar niet meer er uit. Andere beesten kunnen er dan niet bij. Bier is het meest milieuvriendelijk.

Toegevoegd na 4 minuten:
O ja, biergist toevoegen aan water kan ook.

Toegevoegd na 13 minuten:
OPM. Lees de link en daarin staat uitgelegd waardoor een plaag kan ontstaan en hoe dat al vroeg in het voorjaar te voorkomen. Nu moet je zorgen dat ze niet opnieuw eitjes leggen en dat scheelt alweer een heleboel.
Alle tips die hier worden gegeven staan daar ook.
Het is teveel tekst om hiernaar toe te kopiëren.

Toegevoegd na 21 minuten:
De slakken vangen
Vangen onder neergelegde dakpannen, koolbladeren, rabarberbladeren, vochtig zeil,… ’s avonds op een slakkenrijke plaats leggen. ’s Morgens trekken ze zich hieronder terug en kun je het ongedierte van de onderkant afplukken.
Als de avond valt met de zaklantaarn in de aanslag, slakken gaan rapen of op stokje prikken.
Vallen plaatsen.
Slakken zijn dol op de geur van gist.
Bekertjes in de grond ingraven zodat de bovenrand op gelijke hoogte komt van de grond. De bekers voor de helft vullen met gistrijk bier of water aangelengd met gistpoeder. Indien mogelijk plaats dan een soort afdakje boven de beker zodat het er niet kan in regenen (verdunnen tegen gaan). De slakken komen dan af op de geur van de gist, ze willen er van drinken, vallen er in en verdrinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb weleens gelezen dat slakken het vervelend vinden om door koffiedik te kruipen en daarom gooi ik het in de tuin.Het helpt echt en is milieuvriendelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
onderstaande link geeft ook goede dier/millieuvriendelijke tips. het is een heel lijstje dus er staat vast wel iets bij wat zal helpen!
ok, bij het stukje "Wat doe je dan met gevangen slakken" moet je sommige tips maar negeren....die zijn niet zo diervriendelijk..maar er staan goede tussen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind een slak een dier waar ik het nut niet zo van begrijp.
ik vang ze stop ze in een bakje en zet ze aan de overkant in het grasperk weer neer
dat blijf ik consequent doen
moet toch een moment komen dat ze begrijpen dat ze bij ons niet meer moeten zijn

wij hebben ook egels in de tuin die eten graag slakken, dus ik laat ze gewoon zitten, bescherm alleen mijn kostbare planten met een spray van amandelolie. dan lusten ze die bladeren niet meer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lastige aan slakken bestrijden is dat ze vooral s'nachts en ook ondergronds actief zijn. Heb je al eens aaltjes geprobeerd, aaltjes zijn een natuurlijke vijand van de naaktslakken en gaan deze ondergronds parasiteren en doden.