Alle dagen bonnendag

  • Stinger

    Alle dagen bonnendag.

    Er waait een nieuwe, frisse, justitiële wind over het eiland.

    We hebben twee nieuwe veldwachters die hardhandig handhaven.

    Niets wordt meer door de vingers gezien, de teugels worden aangehaald, de eilanders moeten terug in het gareel.

    Daarmee moet een einde komen aan de losbandige cultuur van met riemen los rondrijden in de auto en een aanhanger zonder nummerplaat.

    Dit soort halsmisdaden kan niet langer getolereerd worden.

    Vlieland is geen wild west, Vlieland is ook Nederland, er zijn nu eenmaal regels en daar moet iedereen zich aan houden, ook de Vlielanders.

    Want Vlieland begon helemaal af te glijden, totale anarchie.

    Vorige lichtingen politieagenten wilden nog wel eens de afweging maken ?van wat is nu eigenlijk belangrijk?, de nieuwe lichting kreeg de opdracht van korpsbeheerder Dales en Korpschef Wagenaar; handhaven, handhaven tot je er bij neer valt.

    Leg op elke slak zout en laat het bonnen regenen.

    Dat zootje eilanders dat zich van God nog gebod wat aantrekt en ons geweldige politiekorps in de pers tot schande maakt, wij zullen ze leren!

    De knoet erover, zero tolerance, enkel de wet , niet meer de mens.

    Dat zou de reden zijn voor het rücksichtsloze optreden van onze huidige politieagenten.

    Echter, afgelopen zaterdag konden we in de Telegraaf lezen over de zogenaamde bonnendag.

    Volgend de tekst van het artikel in de Telegraaf;

    Agenten lassen geregeld ‘bonnendagen’ in om hun loopbaan veilig te stellen. Op deze dagen bekeuren zij iedereen die ze kunnen betrappen.

    De bonnendagen zijn nodig om een slechte beoordeling te voorkomen. Dat stelt de Nederlandse Politiebond (NPB).

    Het persoonlijke bonnenquotum leidt tot veel klachten, zegt bondsvoorzitter Hans van Duijn. Agenten die eerder ‘uitstekend’ of ‘goed’ functioneerden worden volgens de NPB zonder pardon in de mindere categorie ‘naar behoren’ gezet.

    “Zelfs agenten die enkele bonnen te weinig schrijven merken het”, stelt Van Duijn. “Een agent schreef 226 bonnen in plaats van 250 en werd afgewaardeerd, terwijl hij op alle andere punten uitstekend scoorde.” De politiebond stelt dat de bonnenjacht niet ten einde is. Ook al maakte het kabinet onlangs bekend dat korpsen bij hun financiering niet langer worden afgerekend op het aantal bekeuringen, “ voldoende bonnen is voor leidinggevenden een belangrijke en meetbare norm geworden”.

    Volgens de NPB zijn de ‘bonnendagen’ inmiddels tot een begrip uitgegroeid. Agenten gaan op die dagen over tot een bonnenjacht, waarbij zelfs de kleinste overtreding tot een bekeuring leidt. Alleen zo kan volgens agenten op andere dagen tenminste “normaal worden gewerkt”.

    De Raad van Hoofdcommissarissen stelt dat agenten op meer dan alleen bonnenproductie worden beoordeeld. “ Maar bonnen zijn inderdaad belangrijk. Handhaven is een van onze kerntaken. Als je geen fouten ziet, moet je naar de oogarts of weg bij de politie. Als je één bekeuring per dag moet halen, dan moet je wel blind zijn als je geen enkele overtreding ziet”, aldus woordvoerder Cees den Bakker.?

    Dus, wij hebben twee ?uitstekend? functionerende agenten op Vlieland, met wiens loopbaan het helemaal goed zit.

    Nu wordt ook helemaal duidelijk waarom de voorlichter van de politie tijdens een recente voorlichting aan de raadsleden verklaarde; ?jullie moeten je achterdeur op slot doen, en je fiets in het beton gieten, want diefstal kunnen wij niet voorkomen. Tijden veranderen, ook op Vlieland.?

    Wat hij eigenlijk had moeten zeggen; ?met het voorkomen en oplossen van diefstallen kunnen wij geen bonnen schrijven, en dat heeft dus voor ons geen prioriteit?.

    Stinger

  • Reigersbos

    Jullie rijden ook veels te hard,ik was er dit jaar met 3 kinderen op

    vacantie en hield elke keer mijn “hart vast” met jullie.

    Hier in Amsterdam waar ik woon , zou ik het niet in mijn hoofd

    halen om zo te rijden zoals jullie daar doen.

    (niet allemaal).

    Hebben jullie soms een hekel aan ons ?

  • Sylvia

    Daar in Amsterdam laten jullie je kinderen toch ook niet kris-kras over straat rennen? daar leren ze -neem ik aan- toch ook dat ze moeten uitkijken voor auto's?

  • Cootje!

    nou inderdaad! tijdens de bouwvak is het geen pretje om op je fiets door de dorpsstraat te fietsen… volgens mij denkt iedereen dat ze maar gewoon kris-kras over straat kunnen rennen, want ze zijn op het rustige vlieland waar toch niets kan gebeuren…. ik maak het meer dan dagelijks mee dat mensen van je schrikken terwijl ik doodgewoon met een normaal tempo door de dorpsstraat fiets! om over kinderen waar niet op gelet wordt maar niet te spreken.

    Maargoed, volgens mij dwaal ik hier van de stelling ag die stinger hier gaf. Om even terug te komen op de bonnendagen: als ik in de situatie zou zitten dat het wel of niet goed functioneren zou afhangen van de hoeveelheid bonnen die ik uitschrijf zou ik misschien in geval van twijfel wel eerder een bon uitschrijven. en dat lijkt me geen goede zaak. maar dit lijkt me een zaak voor de politiek, de agenten in kwestie hebben ook niet bepaald dat zij afgerend worden op het aantal bonnen dat ze uitschrijven. Als de landelijke politiek door heeft dat de gemiddelde agent in amsterdam centrum meer bonnen uit heeft te schrijven dan de gemiddelde agent op vlieland, dan zijn we op de goede weg. maargoed, volgens mij heeft de politiek dat gewoon niet door… Al met al, het blijft een lastige zaak

  • Sylvia

    misschien moeten ze op vlieland naar een parkeerregeling voor fietsers en buggy's! Ik zie ze op vlie nog niet met een lasergun op een auto “schieten” Al met al lijkt het me voor de veldwachters op vlie geen pretje om daarop afgerekend te worden. De jongens daar zullen ongetwijfeld een groter deel van de samenleving uitmaken dan de “blauwe macht” in de randstad. Misschien kunnen ze de polietieagenten op vlieland beter beoordelen in het handhaven van de toeristen en de omgang met de verandering van toeristencultuur op vlie.

  • Nils

    ten eerste: niet alle vlielanders rijden te hard,

    ten tweede: Daar doen onze veldwachters dus weer niets aan, terwijl het inderdaad gevaarlijke situaties opleverd.

    ten derde: u moet zich wel bedenken dat de meeste wegen 60 km wegen zijn.

    ten vierde: als je ziet waar men allemaal fietst en loopt: liks, rechts en op het midden van de weg, (terwijl er toch een prima wandelpad is naar de haven) dan zorgt een beetje extra gas wel weer voor wat oplettendheid!

    ten vijfde: er zijn genoeg fietspaden em met de kinders en opa en oma vrijuit te fietsen zonder last van auto's

  • Thomas

    Het lijkt wel of Vlieland toch meer behoefte heeft aan recht en orde, wanneer ik deze reacties lees. Wat dat betreft is het misschien geen slechte zaak om bij de auto bestuurders te beginnen, aangezien zij de meeste materiele en lichamelijke schade aan kunnen richten. Daarna zou de politie misschien kunnen beginnen om fietsers op de bon te slingeren en m isschien daarna de opa's en oma's en kinderen. Als oud vlielander heb ik mij vroeger ook opgewonden over de voetgangers en daarna fietsers, maar eigenlijk is het mooi dat men over kan gaan en staan waar men wil. Trouwens wanneer je 60 KMH rijdt ben je binnen een uurtje het eiland rond, heeft toch helemaal geen zin! Is het niet zo dat de mensen op Vlie gewoon een beetje respect voor elkaar moeten hebben en daar hoort ook een beetje geven en nemen bij!

  • Cootje!

    het toeval wil dat een tijdje geleden (anderhalf jaar ofzo) in het nieuws was dat de politie op vlieland een lasergun heeft gekregen. volgens mij hebben ze in de periode die daar op volgde hun lasergun vrij vaak gebruikt, maar nu hoor je er nog maar weinig van…

  • juthout

    He tom! dat ik jou nu via deze site moet treffen! Volgens mij mis je vlie dan toch een beetje………

    Ik ben het aan de ene kant met je eens met dat respect voor elkaar blablabla ,

    maar aan de andere kant kun je je ook voorstellen dat wanneer je afhankelijk bent van het toerisme (ik denk dan bijv. aan boodschappen rondbrengen, bagagevervoer of zoiets dergelijks dat het dan wel van belang is dat je je normaal moet kunnen bewegen over de weg. (normaal; is volgens de geldende verkeersregels) Jij weet ook als iedere vlielander dat ook wel eens meegemaakt heeft dat er vaak grote groepen mensen (lees opgeschoten jongeren) over de weg zwalken en zich totaal niet storen aan het gemotorisserde verkeer. Je bent op vakantie en je mag en kunt alles! Wanneer je dan even voorzichtig toetert dan krijg je meestal een middelvinger. Ik kan me dan ook voorstellen dat je je aan het einde van een seizoen van beheersen en inhouden ook behoefte hebt om een keer asociaal te reageren.

    (ik heb het nog nooit gedaan natuuuuurlijk, maar ik heb er wel begrip voor!)