Is dit prikbord op sterven na dood?

• Goeiedag

Hallo beste mede eilanders en eilandliefhebbers,

Na 27 july niet 1 nieuw berichtje? Zijn er geen leuke onderwerpen meer? Of is de webmaster met vakantie ? Naar Vlieland misschien? Als ik bij andere eilanden naar het prikbord kijk dan gebeurt daar tenminste nog wel eens wat. Ik hoop dat het hier toch ook wel weer eens een beetje levendiger word.

Hartelijke groeten voor een ieder,Goeiedag

• Vlielandfan

Hallo,

Ben het er helemaal mee eens. Er gebeurt hier niet veel meer. Is er trouwens al wat bekend over een andere of nieuwe webcam? Of komt er geen.

Groetjes Vlielandfan

• Stinger

Vlielands prikbord hartstikke dood!

Ja, het is helemaal duidelijk, webmaster Harrie van Barneveld heeft het prikbord hoogstpersoonlijk een neqschot gegeven toen hij de verplichte registratie heeft ingesteld.

Kijk voor de aardigheid eens bij de webstats, rechts onder aan de pagina.

De conclusie is overduidelijk; verplicht inloggen vanaf eind april;

April 2006 aantal pageviews -17,5 %

Mei 2006 aantal pageviews -13,1 %

Juni 2006 aantal pageviews -30,0 %

Juli 2006 aantal pageviews -28,0 %

Voor de verplichte registratie zat er een voortdurende stijgende lijn in het aantal pagesviews, na de registratie is er voor het eerst sinds het bestaan van het Vlielander prikbord een afname, een dramatische afname.

De vraag of het prikbord op sterven na dood is, kan positief beantwoord worden.

Degene die nog wat sjeu aan het prikbord gaven hebben kennelijk geen zin om zich te registeren.

Die zijn zich bewust van het feit dat er op die manier aan de anonimiteit wordt getornd.

Want er waren ooit bespiegelingen en openbaringen die stof tot praten gaven, niet alleen op het prikbord, maar ook aan de koffie- en stamtafel.

Ik breng in herinnering de meesterlijke stukjes van Bertus Bokkendal, de kritische noten van Prikker, de relativerende stukje van Robin, de instemming van Roelof, de tegenspraak van Neefje en zo vergeet ik waarschijnlijk nog een aantal vaste reaguurders.

Deze hebben allemaal afgehaakt. Geen begrip voor de buiging die de webmaster heeft gemaakt voor de critici op de bijdrages op het prikbord.

De ondernemer van Vlieland dreigde met advocaten, andere ondernemers die gefileerd werden spaken de webmaster aan, weer anderen voelde zich ook gekwetst. Dus, slechte service, slecht eten, politieke spelletjes, manipulaties, je zult het nergens meer vinden.

Webmaster Harrie, ook ondernemer, koos eieren voor zijn geld en timmerde het prikbord dicht. Daarmee aan te geven dat standvastigheid niet bepaald een eigenschap is van de webmaster.

En daarmee kwam een einde aan het prikbord.

Ik heb nog eenmaal ingelogd om dit kwijt te kunnen, en log vervolgens uit.

Om hier noooooit meer te komen.

Er zijn nog zoveel andere, leuke, democratische, ongecensureerde prikborden en weblogs waar ik naar hartelust mijn ei kwijt kan.

Stinger

• vlieland.pagina.nl

In de zomerperiode is het altijd veel rustiger op de prikborden. Misschien vreemd, maar er zijn dan toch minder mensen (thuis) aan het surfen.

Verplichte registratie

Ik ben me er volledig van bewust dat een prikbord ‘gemaakt’ wordt door degenen die er berichten op plaatsen en reageren op berichten en/of regelmatig berichten lezen. Als webmaster wil ik daar het liefst zo min mogelijk tussenkomen, maar ik ben contractueel verplicht om lasterlijke en smadelijke berichten te verwijderen. Anders kan men namelijk mij daarvoor aansprakelijk stellen en dat kan natuurlijk niet. Daarom was het in het verleden altijd zo dat berichten pas geplaatst werden nadat ik ze bekeken had, waardoor er helaas een vertraging optrad. Dit was helaas nodig omdat er altijd een paar mensen waren die de verantwoordelijkheid niet aankonden en toch ‘verkeerde’ berichten plaatsten.

Door registratie verplicht te maken blijkt dat men zich opeens wel bewust is van wat er wel en niet door de beugel kan. Ik heb sindsdien alleen niet-Vlieland gerelateerd reclame/SPAM hoeven verwijderen en verder niets. Dus van censuur is sindsdien niet echt sprake geweest. Daardoor zijn berichten nu ook weer direct zichtbaar, hetgeen volgens mij in het voordeel van iedereen is.

Als dat betekent dat een bepaald aantal mensen niet meer op het prikbord posten en dat puur sensatie-beluste kijkers niet meer langskomen, het zij zo.

Harrie

• schatbegraver

Enerzijds is het heel logisch dat anonimiteit hoog in het vaandel staat van de posters maar aan de andere kant, als je vindt dat je iets te zeggen hebt moet je er ook voor durven staan. In het wilde weg allerlei kreten te lanceren die anderen als gevoelig ervaren is alleen makkelijk voor degene die de boel wil opnaaien en niet op zijn gedrag wil worden aangesproken. Vervolgens krijgt de webmaster dat over zich heen want ander aanspreekpunt is er niet. Waar zijn nu dan al die lefgozers die wel een mening willen ventileren maar niet willen dat men weet wie ze zelf dan zijn? Wat heb je aan kritiek als die niet opbouwend is bedoeld? Wat levert een prikbord voor bijdrage als iedereen maar primitief loopt te brallen en elkaar de kop loopt gek te maken. Hetgeen stinger, prikker, neefje, robin, roelof en bertus bokkendal te zeggen hadden kan nog steeds worden gezegd, je hoeft het niet met elkaar eens te zijn en je hoeft elkaar er ook niet op aan te spreken maar in elk geval is een heleboel negativiteit ook verdwenen. Hoewel ik van bovengenoemde namen bijna allemaal weet wie er achter schuil gaan weet ik ook dat deze niets te vrezen hebben van mensen die het niet met ze eens zijn, geen eigen zaak die schade zou kunnen lijden, geen vechtpartijen die ze niet kunnen winnen en op straat durven ze ook hun zegje wel te doen. Dan is anonimiteit toch niet nodig?