Er gaan stemmen op om het regelement te veranderen…Schiermonnikoog en Vlieland en de beide lokaties in Zeeland zo kop-aan-kop, het zou gewoon niet eerlijk zijn als er nu één van iedere provincie zou afvallen. Dat is inderdaad wrang. Maar stel je nou eens voor: Meneer X is ambassadeur van A en mevrouw Y van B. B staat de hele verkiezing al op de allerlaatste plaats. En met A gaat het goed; die heeft in het hele klassement al op de 13e plaats gestaan. Meneer X maakt zich niet druk; de regels hebben al uitgemaakt dat hij doorgaat naar de tweede ronde, want Y is geen concurrent. Dan verandert de NCRV de regels en valt meneer X met zijn 13e plaats buiten de prijzen. Dat kan niet. Bij het uitschrijven van een wedstrijd kun je de regels niet veranderen halverwege.
Het spijt mij voor Vlieland, mocht die verliezen, want ik vind Vlieland minstens even indrukwekkend als Schiermonnikoog en ze heeft weer haar eigen charmes (behalve de vuilspuiters dan die denk ik niet representatief zijn voor de hele gemeenschap)…maar de regels zijn nu eenmaal vantevoren bepaald. Het is niet eens een kwestie van moge-de-beste-winnen. Het is een kwestie van zegt-het- voort. Kennelijk heeft Schiermonnikoog iets meer ‘tentakeltjes’ naar de buitenwacht en haalt ze daardoor meer stemmen binnen. Wat maakt het uit? Voor de mooiste plek in Nederland hoef je alleen via de afsluitdijk de richting Delfzijl aan te houden en dan af en toe links af te slaan. Dan pak je een boot en ben je los van de dagelijkse beslommeringen; ruik je de zee en bestaat de rest van de wereld niet meer. De Waddeneilanden Vlieland en Schiermonnikoog zijn een groot geschenk en ik hoop dat nog velen hiervan mogen genieten om bij te komen, uit te waaien en feest te vieren.