1 na mooiste plek

• schatbegraver

Ondanks dat iedereen heel erg meeleeft met de mooisteplekvannederland-verkiezing wil ik toch even een kanttekening plaatsen.

Van elke provincie mag maar 1 locatie door naar de volgende ronde, dat is toch wel erg sneu als je als 2e eindigt en af moet vallen omdat de nummer 1 uit dezelfde provincie komt. Gevolg is dat de tweede plek een afvalplaats is en dat nummer drie tot en met 12 wel door mogen terwijl de afvaller toch mooier was. Hoe eerlijk is dan de naam mooisteplekvannederland-verkiezing nog? Vooralsnog Schiermonnikoog 1, Vlieland 2, wie valt af ten gunste van een lager geklasseerde? Van de NCRV mag toch worden verwacht dat een eerlijke beoordeling belangrijker mag worden geacht dan kijkcijfers. Hoe dan ook, onze provincie wint, schrale troost voor degene die 2e wordt.

• Patu

Ik sluit me bij Schatbegraver aan, en wil er nog aan toevoegen dat die hele ‘verkiezing’ een farce is. Er is altijd wel iets te manipuleren. Zo bestaat het gewoon niet dat Schiermonnikoog binnen enkele minuten een paar honderd stemmen hoger komt. Dan weet je al dat het niet klopt. De NCRV gaf al toe een fout te hebben gemaakt en ze hebben het zogenaamd opgelost. En dat moeten we dus met z'n allen geloven. Het rammelt aan alle kanten en ik hecht er dan ook geen enkele waarde aan.

• Haitske

Er gaan stemmen op om het regelement te veranderen…Schiermonnikoog en Vlieland en de beide lokaties in Zeeland zo kop-aan-kop, het zou gewoon niet eerlijk zijn als er nu één van iedere provincie zou afvallen. Dat is inderdaad wrang. Maar stel je nou eens voor: Meneer X is ambassadeur van A en mevrouw Y van B. B staat de hele verkiezing al op de allerlaatste plaats. En met A gaat het goed; die heeft in het hele klassement al op de 13e plaats gestaan. Meneer X maakt zich niet druk; de regels hebben al uitgemaakt dat hij doorgaat naar de tweede ronde, want Y is geen concurrent. Dan verandert de NCRV de regels en valt meneer X met zijn 13e plaats buiten de prijzen. Dat kan niet. Bij het uitschrijven van een wedstrijd kun je de regels niet veranderen halverwege.

Het spijt mij voor Vlieland, mocht die verliezen, want ik vind Vlieland minstens even indrukwekkend als Schiermonnikoog en ze heeft weer haar eigen charmes (behalve de vuilspuiters dan die denk ik niet representatief zijn voor de hele gemeenschap)…maar de regels zijn nu eenmaal vantevoren bepaald. Het is niet eens een kwestie van moge-de-beste-winnen. Het is een kwestie van zegt-het- voort. Kennelijk heeft Schiermonnikoog iets meer ‘tentakeltjes’ naar de buitenwacht en haalt ze daardoor meer stemmen binnen. Wat maakt het uit? Voor de mooiste plek in Nederland hoef je alleen via de afsluitdijk de richting Delfzijl aan te houden en dan af en toe links af te slaan. Dan pak je een boot en ben je los van de dagelijkse beslommeringen; ruik je de zee en bestaat de rest van de wereld niet meer. De Waddeneilanden Vlieland en Schiermonnikoog zijn een groot geschenk en ik hoop dat nog velen hiervan mogen genieten om bij te komen, uit te waaien en feest te vieren.

• Cootje

tja, 't is inderdaad erg zuur voor Vlieland… maargoed, gaan we nu allemaal op Krabbenkreek ofzo stemmen om Schier van de eerste plaats af te halen of is dat kinderachtig?

• Thomas

Tja, het is zeer jammer dat Vlie niet door is. Maar eerlijk gezegd waren de spelregels bekent en dus is het jammer, maar wel eerlijk. Je kunt nu niet de NCRV gaan beschuldigen dat er geen eerlijk beoordeling is geweest. Het is jammer, maar mischien volgende keer meer geluk? Het blijft even goed een feit dat elk persoon zijn eigen mooiste plekje heeft en dat wordt zeker niet bepaalt door zo'n programma als die van de NCRV.

Thomas