ik reageer op de het artikel dat: de VVV-Vlieland en Vlielanders niet met de nieuwe dienstregeling van Rederij Doeksen eens zijn, en zelf lopen te dreigen met een eigen veerdienst.
Zoals in het boek Schepen, Schelpen en Schuitengat uitgebreid te lezen valt
zijn de eilanders nooit tevreden.
Want:
Vlieland heeft een splinternieuwe snelle boot die overtochten kan doen in 1 uur en 10 minuten, overtochttijden waarvan Terschelling alleen maar kan dromen.
Door deze snelle overtochttijden wordt de sneldienst grotendeels overbodig, deze is maar ruim 20 minuten sneller, en als hij eerst over Terschelling gaat al helemaal niet.
Op de Vlieland kan je rondlopen, kan je een maaltijd nemen terwijl je op de Koegelwieck niks kunt krijgen en moet blijven zitten en bovendien moet je een toeslag betalen..
De afvaarten die wegvallen zijn dan ook de afvaarten van de sneldienst want die zijn nog nauwelijks nodig.
De verbindingen tussen beide eilanden is daarnaast duur en lang door de verzanding van het Schuitengat.
De Koegelwieck moet helemaal via de Slenk en de Westmeep, een heel eind om dus en dat met die hoge olieprijzen.
Voordeel voor Terschelling is dat dit eiland meer rechtsstreekse verbindingen met Harlingen krijgt zonder de omweg via Vlieland.
Een ander voordeel is dat het dagtoerisme een betere kans krijgt omdat eerste boot vroeger uit Harlingen vertrekt en de laatste boot uit Vlieland later.
Maar ja is men wel geinteresseerd in Vlieland in deze vakantieganger.
Ik schreef het al eens eerder:
De verbindingen zijn zeker als je dat vergelijkt met het buitenland zeer riant
( kijk maar eens naar een vergelijkbare dienst als naar Borkum buiten het seizoen ) als je kijkt naar het aantal vervoerde passagiers.
Bovendien het aantal passagiers loopt terug
Het aantal verbindingen naar en van Vlieland blijft 3 per dag het gehele jaar door.
Alleen het aantal verbindingen tussen beide eilanden neemt af, echter je kan je afvragen of er nou zo'n groot vervoer is tussen beide eilanden is
Al met al een overtochttijd van 1 uur en 10 minuten met de Vlieland over zo'n grote afstand ( naar Ameland duurt al 45 minuten ) vergeleken met de 2 uur naar Terschelling is toch iets om zeer tevreden over te zijn.
En als ze op Vlieland de oude situatie terugwillen stel ik voor de Vlieland naar Terschelling in te zetten en de Midsland op Vlieland.
De Vlieland samen met de Noord Nederland kunnen denk ik het grootste deel van het vervoersaanbod wel aan.
Overtochten naar Terschelling van ca 1 uur en 20 minuten is toch ook niet gek.
de Friesland kan dan bij zeer grote drukte varen.
Dus Vlieland wees blij zou ik zeggen!