Nieuwe dienstregeling veerboot houdt de gemoederen op Vlieland bezig

  • my meself and i

    ik reageer op de het artikel dat: de VVV-Vlieland en Vlielanders niet met de nieuwe dienstregeling van Rederij Doeksen eens zijn, en zelf lopen te dreigen met een eigen veerdienst.

    Zoals in het boek Schepen, Schelpen en Schuitengat uitgebreid te lezen valt

    zijn de eilanders nooit tevreden.

    Want:

    Vlieland heeft een splinternieuwe snelle boot die overtochten kan doen in 1 uur en 10 minuten, overtochttijden waarvan Terschelling alleen maar kan dromen.

    Door deze snelle overtochttijden wordt de sneldienst grotendeels overbodig, deze is maar ruim 20 minuten sneller, en als hij eerst over Terschelling gaat al helemaal niet.

    Op de Vlieland kan je rondlopen, kan je een maaltijd nemen terwijl je op de Koegelwieck niks kunt krijgen en moet blijven zitten en bovendien moet je een toeslag betalen..

    De afvaarten die wegvallen zijn dan ook de afvaarten van de sneldienst want die zijn nog nauwelijks nodig.

    De verbindingen tussen beide eilanden is daarnaast duur en lang door de verzanding van het Schuitengat.

    De Koegelwieck moet helemaal via de Slenk en de Westmeep, een heel eind om dus en dat met die hoge olieprijzen.

    Voordeel voor Terschelling is dat dit eiland meer rechtsstreekse verbindingen met Harlingen krijgt zonder de omweg via Vlieland.

    Een ander voordeel is dat het dagtoerisme een betere kans krijgt omdat eerste boot vroeger uit Harlingen vertrekt en de laatste boot uit Vlieland later.

    Maar ja is men wel geinteresseerd in Vlieland in deze vakantieganger.

    Ik schreef het al eens eerder:

    De verbindingen zijn zeker als je dat vergelijkt met het buitenland zeer riant

    ( kijk maar eens naar een vergelijkbare dienst als naar Borkum buiten het seizoen ) als je kijkt naar het aantal vervoerde passagiers.

    Bovendien het aantal passagiers loopt terug

    Het aantal verbindingen naar en van Vlieland blijft 3 per dag het gehele jaar door.

    Alleen het aantal verbindingen tussen beide eilanden neemt af, echter je kan je afvragen of er nou zo'n groot vervoer is tussen beide eilanden is

    Al met al een overtochttijd van 1 uur en 10 minuten met de Vlieland over zo'n grote afstand ( naar Ameland duurt al 45 minuten ) vergeleken met de 2 uur naar Terschelling is toch iets om zeer tevreden over te zijn.

    En als ze op Vlieland de oude situatie terugwillen stel ik voor de Vlieland naar Terschelling in te zetten en de Midsland op Vlieland.

    De Vlieland samen met de Noord Nederland kunnen denk ik het grootste deel van het vervoersaanbod wel aan.

    Overtochten naar Terschelling van ca 1 uur en 20 minuten is toch ook niet gek.

    de Friesland kan dan bij zeer grote drukte varen.

    Dus Vlieland wees blij zou ik zeggen!

  • sierra mike

    Beste Me Meself and ega van …

    Horen we daar weer een verstandig iemand in de pen kruipen?

    Ja wat zijn we toch blij met onze oosterburen, alles wat ook maar te maken heeft met bootregelingen, pasjes, reseveringen enz enz moeten we bij onze oosterburen zijn die weten precies hoe alles werkt.

    Hoe alles werkt in hun voordeel ja dat kunnen onze oosterburen wel.

    Vlieland krijgt een nieuwe veerboot(dank u,dank u)wordt gelijk de dienstregeling aangepast omdat de gasolie prijzen iets te hoog zijn.

    Kolder noem ik het, gewoon varen met die afgrijselijke bak of ziet rederij Doeksen hetzelfde als ik dat dit gevaarte toch wel de miskoop van deze korte eeuw is.

    Ga je minder varen kan er ook minder stuk gaan begrijpt u ega van …

    Dus de oplossing die onze oosterburen bedacht heeft voor ons is dat de nieuwe veerboot naar onze oosterburen gaat en dat wij de ouwe vertrouwde Midsland op Vlieland krijgen.

    Hiep Hiep Hoera

  • Vlielandveteraan

    Haal gewoon de oude zwarte Oost Vlieland weer terug en je zult zien dat iedereen 100% tevreden is. De “badgasten” vinden het sowieso al heerlijk lekker lang onderweg te zijn en de Vlielanders zelf (als die er überhaupt wel bestaan getuide de eerdere discussie op dit forum) hebben altijd wel wat te kankeren. Dus weg met die nieuwe wiebelboot en alles weer terug naar hoe het ordelijk was!

  • Drinkbaar Nederland

    De oude Oost-Vlieland? lijkt me ook wel leuk ja, zal alleen een tikje krap zijn met 1200 man… en als we er gewoon 2x1750pk in stoppen zijn we ook in 1uur en 10 minuten op vlie…

  • Oost-Vlieland liefhebber

    Dat is een goed idee! De oude Oost-Vlieland is toch beschikbaar. Maar nu meen ik mij te herinneren dat er vroeger een bordje achterop het middelste achterbalkon stond met de gegevens van de veerboot, stond daar niet dat de capaciteit 1200 man was?