hoe lang woont u hier???

• femke

Er zijn van die Vlielanders die van mening zijn, dat als je hier niet geboren bent, dat je dan ook geen mening mag hebben (als het je hier niet bevalt, dan rot je maar op)

Belachelijk en erg dom bovendien. Kan dat een keer ophouden??

Even een voorbeeld;

Iemand die hier “nog maar 3 jaar woont” trekt zeer terecht aan de bel als de erfenis van Neeltje Kat niet naar behoren uitgevoerd wordt door het gemeentebestuur.

Hulde voor die man; Neeltje zal hem eeuwig dankbaar zijn!!

Maar nee, sommige eilanders vinden dan bovenstaande.

In het kader van vrije meningsuiting zou je dan kunnen zeggen ‘Na ja, da’s ook een mening, maar is het dat wel?

Is het niet meer een manier van iemand de mond snoeren en dus ook de discussie??

Wanneer mag je je mening over Vlielander zaken eigenlijk wel uiten??

Als je hier geboren bent?

Als je Vader en Moeder hier ook geboren zijn?

En beide opa's en oma's ook??

Kortom als je genen helemaal in het zand zitten??

Als dat het geval is, moeten we met z'n allen voorlopig maar zwijgen.

Voor mij ben je een Vlielander als je

een keer vast hebt gezeten op het puntje van de Hors,

Weet waar Nieuwe Kooi is en pad van 30

Weet waarom de Kikkerbult, Kikkerbult heet.

En gewoon iedereen groet.

Lang leve de vrije meningsuiting,

ook op Vlieland.

• Nulpunt

Iedereen mag zijn of haar mening uiten of zeggen.

Maar wie ben jij om te zeggen wanneer je een (echte) vlielander bent.

Als je vast heb gezeten op het puntje( dan ben je dom ),als je weet wat waar is op het eiland ( kan elke badgast uit/opzoeken ).

Mensen die nog niet zolang bij ons op het eiland wonen hebben prachtige ideeen en willen ook van alles maar de meeste zijn na paar jaar toch weer vertrokken.

Daarom denk eerst eens goed na en krijg eens een beetje het (echte ) eilandgevoel wat onze opa`s en oma`s ook hebben gehad toen ze dit prachtige eiland opbouwden.

• Drinkbaar Nederland

Hulde voor Femke! Als badgast loop ik ook vaak tegen dit probleem aan, en als badgast wil ik mij absoluut wel aanpassen en mezelf afzijdig houden wanneer het nodig is, maar af en toe overschrijdt dit probleem de grenzen van redelijkheid.

• Drinkbaar Nederland

dat bedoelen we nou: gelijk komt de uitspraak “wie ben jij om te zeggen…” beetje kort door de bocht hoor… ze stelt het niet zoals het zou moeten zijn maar zoals zij het graag in haar belevingswereld zou zien. zoals ik haar bericht lees lijkt het toch een mening… persoonlijk kan ik me goed vinden in haar mening, maar dat moet natuurlijk iedereen voor zich weten

• femke

Hoi Nulpunt,

Wel even goed lezen wat ik schrijf;

“ voor mij ben je een echte Vlielander….” enz. Dat betekent dus dat ik dat vind (naar mijn mening dus)en niet dat dat een feit is.

Wat is volgens jou het echte Vlielandgevoel?

Opa's en Oma's die het eiland opbouwden?

Bedoel je de ondernemers, die hier rond de jaren 50 neerstreken?

Wiens kinderen en kleinkinderen inmiddels De Ondernemers van het eiland zijn?

Ben benieuwd naar je reactie,

groet,

femke

(echt geboren op een eiland vlakbij Vlie hoor)

• femke

Hoi D.N.

Tsja, hoe lang mag je hier wonen voordat je je geen badgast meer hoeft te voelen?

Daar zijn geen kriteria voor bij mijn weten.

Tis een gevoel en een daarbij behorend gedrag, denk ik.

Omdat ik met een Vlielander (familie hier al een paar eeuwen aanwezig) verkering heb, krijg ik wel “inzage” in dat Vlielander zijn.

Trots,

weten waar je bent op het eiland en weten wat je voorouders hier uitgespookt hebben.

Wars van regels en autoriteit is ook zo'n kenmerk.

Gewend zijn te leven met de seizoenen en de voordelen van het eiland gebruiken

(eitje rapen, jutten, bessen (als ze dr zijn) plukken met de plukbak….)

En als er een Duun in de fik staat ga je helpen, of je nou bij de vrijwillige Brandweer zit of niet.

Dat soort dingen.

Maar ja , het blijft een gevoel en dat is moeilijk om in woorden uit te drukken.

Proost!

• b

eilander word je niet.als eilander word je geboren

• Not a tourist.

Als je nog nooit hebt vastgezeten op de Hors, dan ben je geen eilander, of ben je zo’n tiepje dat altijd langs de vloedlijn rijdt en elk risico vermijdt. De Kikkerbult staat op geen enkele kaart en de achtergrond van de naam zijn slechts weinig bekend, zelfs Google weet het niet (bedoeld u kikkerbillen), en in het Tromps Huys en bij het VVV weten ze het ook niet.

Ik zie dat je bij de lessen begrijpend lezen van Juf de Boer niet goed hebt opgelet, want Femke bepaald helemaal niet wie wel of niet eilander is.

Ze breekt alleen een lans vrije voor meningsuiting, voor Vlielanders, eilanders en badgasten. En ja, we hebben niet allemaal een opa en oma die ook op Vlieland zijn geboren, desondanks kan je toch zeer begaan zijn met dit eiland.

• Lila

Hoi B,

Bedoel je dat je feitelijk op Vlie geboren moet zijn, om je zelf ook Vlielander te mogen noemen?

En als je nou niet hier geboren bent, en hier naar toe komt en je na een x-tal jaren helemaal thuis voelt,praktisch iedereen je groet, een rol speelt in het gemeenschapsleven, geniet van alles wat Vlie te bieden heeft, nooit meer nergens anders naar toe wilt, om te wonen, dat je hier dood wilt gaan en een echte Vlielander begrafenis krijgt, met meer dan de halve bevolking achter je kistje aan.

Je zelf ook altijd zegt dat je niet hier geboren bent, maar dat je blij en trots bent dat je hier mag wonen.

Nee, feitelijk ben je dan nog steeds geen geboren Eilander, maar volgens mijn gevoel toch wel.

Ik zie hier ook wel op Vlieland geboren mensen (oud en jong) die nog nooit op de Hors zijn geweest en niet weten waar pad van 20 is enz.

Of echte Vlielanders die geen enkele rol spelen in het verenigings/gemeenschapsleven. Maar wiens verre voorouders hier ook al werden geboren.

Wat vind jij hiervan??

Groetjes van Lila.

• oudje

mmmzzzz ik heb van juf Biene nooit lezen of begrijpend lezen gehad… maar wel bij haar op de kleuterschool gezeten