Molen

• Drinkbaarnederland

Wie heeft er ooit nog iets gehoord over een molen die herbouwd zou worden op het duin achter het dorp? dat was vorig jaar in het nieuws en verder heb ik er nooit meer wat over gehoord…

• bol van dooier

ik kan je niet veel over de molen vertellen vroeger stond er wel een molen maar alles van vroeger is al verdwenen neem bevoorbeeld de oostbattery by het fort of het fortwachtershuisje de wierschuur en nu willen ze de molen weer gaan plaatsen als het aan my ligt hoeft dat niet zo nodig molens genoeg lykt me zo en laten we de exploitatiekosten maar in het midden houden en trouwens wat voegt het toe geen ene moer naar myn idee als je dan toch wat wil ondernemen dan zou je beter het bunkercomplex net voorby de ankerplaats in ere moeten herstellen ook wel fort knox genoemd kun je daar een kleinschallige oorlogsmuseumpje in herbergen ik denk dat de toerist daar meer aan heeft zie het al voor me als ik met de boot vlieland nader en ik zie daar de contouren van een molen dan wordt het geloof ik hoog tyd om te verkassen

• pad van 20 er

he bol van dooier goed plan om een oorlogsmuseumpje te creeeren strak plan

• schatbegraver

Ik heb ooit vernomen dat Henk Veerdig (oud meteomedewerker van de luchtmacht)daar nogal mee bezig zou zijn geweest, vermoedelijk is met het vertrek van Henk ook dat project enigszins vergeten. Henk was natuurlijk gediplomeerd molenaar en een molen restaureren zonder er een molenaar op te zetten zal niet erg zinvol zijn denk ik, dat zou alleen een kosmetische ingreep in het landschap zijn zonder een doel. Ik vraag me natuurlijk wel af wat het nut van zo'n molen nog zou kunnen zijn, vermoedelijk zal het slechts een toeristische attractie worden en handenvol geld kosten om te exploiteren, uiteindelijk wordt het dan weer cadeau gedaan aan de Hendrik de Keyser-stichting. Wat betreft die stichting: De reddingbootschuur is eigendom van H de K, de gemeente huurt, geen enkele invulling wordt er aan gegeven dus….weggegooid geld. Gratis ingebruik stellen aan derden kost net zoveel maar dan gebeurt er in elk geval nog iets mee. En zou H de K ook West Aleta mischien willen overnemen, de erfpacht kost kapitalen en ook daar gebeurt niks mee, met een beetje fantasie kan de gemeente daar nog inkomen uit verhuur genereren in plaats van gesubsidieerde verkrotting en risico op kraken.

• Koningin Wanda

Ja hoor, daar zijn Henk & Marja Veerdig heel actief mee geweest, maar ik geloof dat een financier afhaakte. Henk werkt bij de Luchtmacht ( hij is nu uitgezonden geloof ik), ze wonen nu ergens in Friesland in een molen.

• lytse

Volgens mij had platvorm toerisme vlieland ook plannen voor de molen een aantal jaren geleden.

En inderdaad Henk Veerdig heeft er toen veel werk ingestoken toen hij nog verbleef op het eiland, bouwtekening en bouwvergunning lagen al klaar.

de gedachte was om de molen met een kleinschalig horeca en galerie om het rendabel te maken.

Ook weet ik dat de gemeente toen wel medewerking wou geven.

Zelf denk ik dat het zeker een aanvulling voor het eiland is en ook rendabel kan zijn.

Maar ook fort knox is een goed idee.

• Chris Weijer

Soms zitten er tussen de zwijnen toch een paar parels en dat geldt zeker voor plannen als het bouwen van een molen op vlieland. Hoewel ik het historisch niet helemaal kan plaatsen, wat hebben ze daar vroeger in vredesnaam wel gemalen,draagt een molen veel bij aan de sfeer.

Als wat oudere vakantieganger op Vlieland kijk ik wel uit naar een gelegenheid waar je wat meer kunt doen dan bier zuipen en je klem vreten, omdat je aan je gezondheid moet denken. Dat moeten jongeren trouwens ook, maar die doen het niet omdat ze denken dat dat niet zo'n vaart zal lopen, wacht maar af……

Maar zo'n molen dus, waar bijvoorbeeld een galerie in zit, waar goeie muziek gemaakt (dus niet gedraaid) kan worden, waar je voor een op te brengen prijs lekker kunt eten, vriendelijk en correct bediend wordt,met een leestafel en een gezellige zithoek met uitzicht naar de duinen of de zee, geweldig.

• bol van dooier

wat je geweldig vind als je zo nodig in een molen wil zitten ga je toch lekker naar de polder het voegt naar myn idee niks toe aan vlie dan liever een oorlogsmuseumpje dat heeft voor my meer gevoelswaarde zeker gezien dat wy als jochies indertyd heel wat hebben opgegraven in de dune

• Robin

Hallo Chris….

Wat een idee zeg.. Het is weer koren op de molen van “familiepark Vlieland B.V.”.

Nog even en er wonen helemaal geen mensen meer op het eiland…

Eerlijk?

Ik vind het een bespottelijk idee. Het heeft behalve het toerisme totaal geen toegevoegde waarde.

Ik pas er voor ten ene male om mijn woonplaats om te toveren tot een soort pretpark voor gasten die apies komen kijken. Als het eiland op zich geen reden is om hier op vakantie te gaan, waarom moeten we dan allerlei prularia uit de grond gaan stampen om die redenen te verschaffen?

Het is hier niet de spaanse costa, en ook niet zonnig Turkije. En waar ik helemaal een beetje bang voor ben, is dat we straks vergeleken worden met de efteling.

Een molen op het duin…. What's next? Een Paleis voor the happy few waar traditioneel de wacht kan worden gewisseld? Dat zal een mooi plaatje worden.

Wat een poppenkast…..

Maar ik vind het best leuk dat jullie op vakantie komen hoor Chris. Laat ik dat wel even duidelijk maken. But let's keep it real!!!

Groetjes

Robin

• old soldiers never dies

beste chris laat my nou zo“”n zwyn zyn als je in een een molen wil zitte ga je toch lekker in de polder ergens in nederland in een molen zitten en dat je het historish niet kan plaatsen alla maar vroeger heeft er wel 1 gestaan en wat voegt het toe weer een plek waar alle juppen zich kunnen verenigen een oorlogsmuseumpje dat heeft naar myn idee meer toegevoegde waarde ik als vlielander die hier zyn hele leven al woont wy hebben toen wy nog jochies waren heel wat in de dunen om lopen wroeten op zoek naar dingen uit de oorlogstyd en met veel succes mag ik wel stellen en om dat een leuke plek te geven is my alles waard dus dat geleuter om hier een molen te plaatse het fort knox is naar myn idee de ultime plek om een museumpje te stichten en daar moet ook supsidie voor te krygen zyn als het op schiermonikoog kan dan kan het naar myn idee ook hier op vlie