De Vliezier

• Robin

Hallo

Laat ik beginnen met de waardering uit te spreken over het feit dat er een krantje als de Vliezier in omloop is. Het is een nuttig blaadje met veel bruikbare interessante informatie over vanalles en nog wat.

Maar het moet mij toch van het hart dat men op de redactie klaarblijkelijk nog nooit heeft gehoord van journalistieke objectiviteit.

Even in het midden gelaten of ik het met de schrijvers eens ben of niet, maar waar zij staan is bepaald geen ingewikkeld raadsel. En enerzijds is dat goed voor de leesbaarheid, maar anderzijds beneemt het de lezer de kans om zijn of haar eigen mening te formuleren aangaande belangrijke zaken in de eilander politiek.

De Vliezier heeft aan de buitenkant het aangezicht van een krant, maar leest als een opinieblad.

De schrijfwijze roept bij mij vooral irritatie op. Als het de bedoeling is om de lezer aan te zetten tot grotere maatschappelijke betrokkenheid en interesse in de plaatselijke politiek, dan lijkt me dat er wellicht een andere koers gevaren zou moeten worden.

Laten we er vanuit gaan dat men in de gemiddelde huiskamer niet zit te wachten op een volledige uiteenzetting van de raadsvergaderingen, en de enkeling die wel die interesse heeft, kan die stukken zo inzien op het gemeentehuis.

Een wekelijkse column die op snedige wijze de lotgevallen van ons raadje nog eens de revu laat passeren lijkt mij meer dan genoeg. Dan is er ook weer ruimte voor de mening van de columnist. Dit geeft mijns inziens in reguliere artikelen geen pas.

Ik ben erg benieuwd naar de mening van mijn medelanders

Groeten

Robin

• joost

Robin

Uitstekend verwoord

Dit was voor mij ook de reden om niet meer de Vliezier te lezen.

Joost

• Stinger

Beste Robin,

Ik ben over het algemeen zeer ingenomen met de wijze waarop de Vliezier bepaalde problematiek onder de aandacht brengt.

Jij verwijt de Vliezier subjectiviteit maar ik zie het meer als kritisch volgen.

Wellicht dat je duidelijk kan maken waarin de Vliezier dan subjectief is.

Als ik de Vliezier lees dan past de redactie voortdurend het principe van ‘hoor en wederhoor’ toe.

Als sommige instanties dan geen reactie willen geven, dan wordt dit netjes gemeld.

Bedoel je wellicht de voortdurende aandacht voor het Duinwijck debacle?

Ik ben van mening dat dit juist een hele goeie zaak is.

De keren dat ik bij de raadsvergaderingen zat, en de kwestie Duinwijck besproken werd, werd mij duidelijk wat voor ontzettend slap zooitje onze raad eigenlijk is.

Nimmer werd door de raadsleden de vraag gesteld; wie is hier voor verantwoordelijk, wie heeft dit toegestaan, wat is er gebeurt met het geld dat bespaard werd door de gewijzigde fundatie, etc.

Nee, de raadsleden lieten zich voortdurend overdonderen door de verbale diaree van onze vorige burgermeester.

Pas nu deze weg is durven ze pas vragen te stellen.

Nu alle hoofdrolspelers in deze zaak het veld hebben geruimd, wordt pas doorgevraagd.

Ik vind het een goeie zaak dat de Vliezier aandacht besteed aan de raadsvergaderingen; het is tenslotte tijdens deze vergaderingen dat er over ons en ons eiland besluiten worden genomen.

Ik vind het juist buitengewoon zorgelijk dat de publieke tribune vrijwel leeg is tijdens de vergaderingen, en dat er slechts een handjevol mensen geabonneerd is op de raadstukken.

De desinteresse van een groot deel van de bewoners van Vlieland voor de plaatselijke politiek is naar mijn idee een veel groter punt van zorg.

Zou dat misschien komen door het feit dat inmiddels een groot deel, misschien wel de meerderheid van de bewoners van Vlieland, hier niet is geboren, dan wel opgegroeid?

Dat het hun allemaal geen barst kan schelen wat er met Vlieland gebeurt zolang er meer lekker verdiend wordt ?

Verder stel je dat de lezer de kans wordt ontnomen om een eigen mening te vormen.

Is het niet zo dat de vorming van een mening plaats vind na het horen van verschillende meningen?

Denk jij dat de lezers van de Vliezier enkel hun mening laten vormen door hetgeen ze in de Vliezier lezen?

Is dat niet een beetje een minachting van de lezers, of acht jij deze niet zo hoog?

Mijn mening over de Vliezier; ik ben blij met de Vliezier en de wijze van verslaggeving.

Ik moet er niet aan denken dat de Vliezier op de zelfde wijze als de Harlinger-Courant gaat schrijven; een droge opsomming van feiten, het vermijden van gevoelige kwesties.

Laat de Vliezier vooral de luis in de pels blijven van de plaatselijke politiek en hogere bestuurslagen!

Stinger

• schatbegraver

Dacht je dat de Leeuwarder of Harlinger courant altijd even objectief zijn? Ik denk dat het de uitgever te prijzen is dat hij probeert om in elk geval de bevlogenheid van hemzelf tot uitdrukking te brengen in zijn krant. Het gevolg van een kleine gemeenschap van informatie te voorzien, is natuurlijk een beetje kleuring door 's mans eigen ideeen. Hoe minder betrokken hoe objectiever vaak. Ach, en is de hele eilander politiek en alles wat er verder gebeurt even objectief dan……Als je je niet kunt vinden in de berichtgeving dan weet waar de verantwoordelijke woont, of je zegt de krant op natuurlijk.

Folkert

• Stortemelker

die redactie doet ook hun best hoor ,

Vliezier blijft en is een TOP KRANTJE :)joost schreef:

• Corinus

Misschien is De Vriendenperiodiek dan een alternatief?

• D.D.

Koop dan een eppo ofzo

• Koningin Wanda

Ach, dit hoort bij de “Couleure locale”, dat gepiep van die krielkippenraad heeft toch iets schattigs? Laat dat nou zo ! Gooi af en toe een handje gebroken mais en ze tokken en scharrelen rustig door.

Laten hoor ! Net zo aandoenlijk als een half verrot stuk drijvend ijzer.

Afblijven !

• Robin

Hallo stinger..

Even een paar nuances…

Je hebt mij nooit horen zeggen dat er in de Vliezier wordt gelogen. Dus je hoor en wederhoor verhaal zal gerust kloppen. Maar dat het geschrevene doorspekt is van de mening en de sentimenten van de verslaggever stoort mij. Maar dat is mijn mening en die hoef je niet met me te delen.

Dan nog even het puntje over minachting van de lezer en het wel of niet kunnen vormen van een mening…

Natuurlijk heb je gelijk.. De doorsnee Vliezier lezer is prima in staat om zijn of haar mening te vormen MITS alle meningen gehoord worden. En er is voor zover ik weet geen alternatief. Dan moet je als redactie erg voorzichtig zijn met het kleuren van artikelen. Hoe goed bedoeld het ook is..

Je vindt het zorgelijk dat de betrokkenheid van de Vlielanders bij de plaatselijk politiek zo klein is. Ik stelde dat de manier van berichtgeving juist averechts werkt als het gaat om het creeren van die maatschappelijke betrokkenheid. En dat vind ik nog steeds. Het is in mijn ogen overkill…

Natuurlijk is het belangrijk dat er een onafhankelijk medium is dat de politiek verslaat, maar zorg ervoor dat het interessant blijft.

En als er dan toch een mening geventileerd moet worden, zorg er dan voor dat er meerdere te lezen zijn.

Groeten

Robin

• Robin

Hee hallo D.D.

Weet je dat dat nog helemaal geen gek idee is?!

Ik denk niet dat mijn bloeddruk te lijden heeft onder de lotgevallen van Sjors en Sjimmie.

Wereld idee!!!

Is de plaatselijke politiek iets voor je?

Groeten

Robin