Minder toeristen

• Karina Jansen

Helemaal met je eens Chris en Koningin. Het wordt te duur en als je een paar keer op Vlieland bent geweest, heb je het ook wel weer gezien allemaal.

Ook De Stoep (zelfs na de verbouwing vind ik er niet veel aan maar dit terzijde…), Zeevaert ed. gaan je vervelen want je weet het zo langzamerhand wel. En ik neem aan dat er ook genoeg eilanders zijn die er net zo over denken…

• Eric

Vin'k een beetje te negatief: “en als je een paar keer op Vlieland bent geweest, heb je het ook wel weer gezien allemaal”.

Het gaat om de sfeer, het gevoel van wat je erbij krijgt zodra je op de boot stapt, de stress van het vasteland achter je laten (en dan woon ik nog ‘maar gewoon in Twente’), gewoon lekker. Ook al ben ik er ..tig keer geweest, vind het heerlijk om er weer in m'n vertrouwde omgeving rond te fietsen.

En vergeet niet dat, alles waar je een paar keer bent geweest, steeds bekender terrein is; de dorpjes/omgeving/winkels/natuur, enz., alles is dan bekend, en ook dan “heb je het wel een keertje weer gezien”. Of dat nou in Turkije, Indonesie, Frankrijk of Vlieland is. En de prijzen…..tja, da's nou marktwerking…..

• Koningin Wanda

Ja Karina, maar het is een verschil als je kunt kiezen.

Veel eilander ondernemers zitten tot de nek in de leningen en dan is je keus iets minder makkelijk.

• Karina Jansen

De huidige ondernemers zijn veelal nieuw; elke keer dat ik er kom is er wel weer een winkeltje bijgekomen waar praktisch dezelfde dingen worden verkocht als bij de (over)buren.

Ik denk dus dat er misschien wel een overkill is aan dezelfde soort ondernemingen. En ja, hoe meer winkels, hoe dunner de spoeling wordt en hoe hoger de prijzen worden…

• roelof

?????

Ik leerde vroeger altijd dat in een markt waar het aanbod groter werd, en de vraag gelijk bleef, de prijs zakte.

Onttrekt Vlieland zich aan dit normale economische principe ?

• Drinkbaar Nederland

Nou, volgens mij zijn niet zo zeer de ondernemers maar hun winkeltjes nieuw, en er verdwijnen ook evengoed winkeltjes, volgens mij is het aantal winkeltjes nog steeds hetzelfde als bijvoorbeeld 10 jaar geleden

• Karina Jansen

Nee helaas is dit beeld niet juist, 10 jaar geleden waren er lang niet zoveel prullaria- en kledingwinkeltjes als anno 2005. Toen kon je ze nog op 1 hand tellen nu heb je er al 2 voor nodig…

En aangezien vele Vlielanders ook de ALDI in Harlingen hebben ontdekt, blijft er voor de supermarkten ook niet erg veel klandizie over…

't is ook niet voor niks dat slager Visser er mee is gestopt…

• Karina Jansen

Ja dat is algemeen bekend dat een Waddeneiland qua economie niet te vergelijken is met de vaste wal. Zie de huizenprijzen…abnormaal

• happy badgast

ik begrijp dat geleuter toch niet echt. de vlielanders die ik spreek vinden naturlijk altijd dat er wat verbeterd kan worden en hetzelfde geldt voor de badgasten. we hopen zelfs dat er wat minder mensen komen want zo in de zomer kan je nauwelijks noch door de dorpsstraat heen, zo vol. wat betreft de winkeltjes en de huizen, en de rest. en eigenlijk alle commercie, volgens mij werkt de markt op vlieland juist uitstekend, hoe groter de vraag hoe groter het aanbod, en als dat er niet is gaan de prijzen omhoog.

lagere school economie volgens mij.

het mooie van vlieland is juist het kleinschalige en dat staat helaas een beetje in contrast met de belangen van de ondernemers op vlie, heb echter het idee dat het nog steeds een prima balans is.

wat ik niet helemaal begrijp is dat de huur van een tent bijna net zo duur is als een vacantiehuisje, terwijl de koopprijzen van de huisjes enorm zijn gestegen. ok daar verwacht ik nog wel wat stijgingen in de komende jaren.

ik geloof ook niet dat vlie zich zorgen hoeft te maken, met aanslagen in londen, egypte, bosbranden in zuidfrankrijk en portugal, hittegolven met 45 gr +, is er toch geen mooier plekje dan vlie, zelfs al is het niet altijd een mooie zomer,