minder toeristen

• Chris Weijer

Ja, dat snap ik nou niet.Wel een discussie over een oude veerboot of een hotel dat gaat veranderen, maar zoiets als het teruglopende bezoekersaantal op jullie eiland heeft niet veel belangstelling. Ik zou er, als ik vlielander was,wel wakker van liggen, van de vraag hoe dat komt en wat er aan te doen.

Er zijn een aantal dingen waar je niets aan kunt doen: het weer en de economische recessie. Maar dat inmiddels de prijzen op de waddeneilanden van verblijf in hotels en verhuur van zomerhuizen, campingplaatsen etc. zo hoog zijn dat een gemiddeld gezin voor de prijs van een week op V

lieland 14 dagen naar Turkije kan ,dat moet anders.Dus doe daar wat aan! En dat je b.v. in een bakkerij te horen krijgt dat het brood“gelukkig op is”zodat de dames winkelpersoneel van hun rust kunnen genieten, maakt je als hongerige toerist ook niet vrolijker.Humor en een lege maag gaan slecht samen, bedoel ik.

En dat er nooit een zak te beleven valt voor mensen die wel eens wat meer willen dan de mooie natuur (ik niet hoor, maar ik kan het me indenken) dat getuigt toch ook van weinig betrokkenheid bij je eigenbelang.

Ik heb het al vaker beweerd, Vlieland slacht de kip met de gouden eieren, het begon met gerees in auto's op de Postweg en het eindigt met geleuter over een oude veerboot

• Koningin Wanda

Deze bijdrage is inderdaad van betekenis. Maar mag je verwachten dat een individuele burger zich bezig houdt met aansturing op dit punt?

Je argumenten zijn steekhoudend, maar elke burger zal daar gaan graaien waar het meeste geld te halen is. Als deze bron droger wordt is dit alleen maar gunstig.

Dezelfde ontwikkeling heeft zich voorgedaan in Spanje. De grote inhaalslag kwam daar van de kwaliteitsverbetering nadat door de duurte een enorme terugloop optrad in het toerisme.

Kortom-in eilander termen - de wal keert het schip.

Inderdaad zal de toerist eerder kiezen voor 14 dagen zonovergoten Turkije in een 5 sterrenhotel, rijk aan geschiedenis.

Jij hebt helemaal gelijk en de gevolgen worden zichtbaar.

• oudje

maar je bent geen vlielander….

en als wij onze kip met de gouden eieren willen slachten, laat ons dan….

• Vlielandfan

Hallo,

Noem mij dan maar maf, of zoiets, maar deze persoon zit toch liever een week

op Vlieland, dan dat ik naar Turkije ga. Ik kan op dit moment geen van beiden,

maar hoe dan ook, het eerste wat ik doe, is, zodra het weer kan: een weekje

Vlieland!!

• thea

Als je als eilander je kip met gouden eieren wilt slachten, gaat dat over de rug van de gasten. En dus over de rug van de eilanders die de kost verdienen in het tourisme, de horeca enz. Ik denk dat je voorzichtig moet zijn met wat je hebt. Niet te veel zeuren, maar een visie op de lange termein zou volgens mij goed zijn.

Wat willen we, wat kunnen we bieden en wat kunnen we verwachten.

En laat niet 1 of 2 personen dat bepalen.

• Drinkbaar Nederland

het zal jouw tijd wel duren bedoel je? maarre, volgens mij gaat het wel goed komen met het toerisme op vlieland. als je het mij vraagt bevind vlieland zich in de luxe positie dat het buiten het seizoen in staat is steeds meer toeristen naar zich toe te trekken. dat maakt het dat je slechte zomers, zoals deze zomer, beter kunt opvangen. en zeker buiten het seizoen, wanneer mensen gewoon een paar dagen weg willen kiezen mensen er vaak voor om in eigen land te blijven. mijn mening: volgens mij komt het wel goed

• jans

die zit!

oudje schreef:

>

> maar je bent geen vlielander….

> en als wij onze kip met de gouden eieren willen slachten,

> laat ons dan….

• hans

Het afgelopen weekend voor het eerst 3 dagen op vlieland doorgebracht en enorm genoten.

als je alles bij elkaar optelt, boot, hotel, uit eten, etc. kom je echter wel tot een heel bedrag en heb me dan ook wel afgevraagd of dat niet anders kan/zou moeten.

een vakantie naar een ver oord is zo geregeld voor misschien veel minder geld (voor ons geen optie ) dus wij blijven naar de eilanden komen, maar wel met vraagtekens over de “concurentiepositie” van de eilanden (vlieland was zeker niet de goedkoopste!) van vakantie in eigen land tov het buitenland.

• happy badgast

prima toch, minder mensen die meer uitgeven , ofwel meer rust en toch inkomsten voor de eilanders.

het wordt trouwens tijd voor een onafhankelijk vlie, dat gezeur wat tot einde taxi sjoerd en paula heeft geleid is toch echt belachelijk. hardwerkende vlielanders die door regelzucht vanaf de wal worden gestopt, laat die ambtenaren nooit meer toe op het eiland.

er is trouwens meer dan genoeg te doen op vlie, circus, toneel, de bolder etc voor degenen die meer willen, ga toch naar een centreparc of pretpark.

enige wat verboden mag worden is massatoerisme met aanhangers vol met proviand die de mega grootverbouwde huisjes bevolken en niets voor het eiland brengen

het eiland is de afgelopen jaren sterk verbeterd,(dorpsstraat, horeca, winkels, jammer dat er geen slager meer is) alleen jammer dat het seeduyn zo spuglelijk is en het beeld van duinkersoord zo armoedig maakt, ook jammer van de boerderettes die zo massaal op @!#$, moet toch beperkt worden tot een ipv drie de zelfde huisjes…Het nieuwe westers project in het dorp is een voorbeeld van hoe het wel kan, jammer dat dit niet in het duin is gedaan.

zomaar wat overpeinzingen van een nog altijd zeer tevereden badgast

• Rob

Om vervolgens terug te keren naar het begin van de vorige eeuw waarin serieus overwogen werd Vlieland maar aan de elementen over te laten? Het is allemaal wat hard gesteld, maar er zit zeker een kern van waarheid in. 't Is dat ik zeer verknocht ben aan dat eilandje, maar als calculerend burger ga je je toch iets afvragen……….

Een midseizoenplek op Stortemelk: 1250 Euro. Kar overzetten: 80 Euro. Met 4 mensen met de boot: 80 Euro. (Ik rond uiteraard af) Vanwege omstandigheden nog 3x op en neer moeten: 60 Euro. Parkeren voor 4 weken: Pak 'm beet: 112 Euro. Ga geen centenkakker zijn.

Laat ik de extra reizen vanwege omstandigheden eruit: Zo'n 1600 Euro……..

Daar kan ik heel leuk van naar Frankrijk, alleen heb ik de pest aan Frankrijk…. ;)

Ik slik het…. (nog)

Maar ga wel naar alternatieven omkijken. Vlieland een lang weekend laadt de batterijen ook weer erg op. Maar nog eens ( na 15 x de afgelopen jaren echt vakantie en eigenlijk altijd aanwezig sinds 1966 ) een seizoenplek? Dacht het niet!

It's over! Genieten van Vlieland doe ik wel op andere momenten.

Mijn indruk: Vlie wordt zeer gericht op de bovenmodale yup. Het “kak”-gehalte neemt zienderogen toe. (En daarmee het aantal honden ook…..) Arme kindertjes bij 30 graden met een zwemvessie om in de Dorpstraat….Of erger, in het Visrestaurant……..

Tja, je zou eens kunnen denken dat Pa en Moe geen boot hebben……. ;)

Maar wat nou als dat doorgang vindt? 3 Supermarkten, waarvan minstens 2 de deuren kunnen sluiten?

Vlieland, beslis inderdaad zelf maar. Dat recht hebben jullie.

Ergo: Vlieland… let op uw Saackje……En tel uw zegeningen of zoiets…..

Rob