Oost-Vlieland 1962 (ex-Carolina)

• jan leenstra

Eindelijk! Na vele speculaties is eindelijk bekend geworden dat het schip verkocht is. De nieuwe eigenaar is Rederij Rijf, gevestigd te West-Terschelling. Het schip heeft geruime tijd bij een werf in Zwijndrecht gelegen na het ter ziele gaan van rederij Carolina. Vanzelfsprekend kwam dit het schip niet ten goede, het liep zelfs de kans om op de schroot terecht te komen! De familie Rijf, liefhebbers van ‘oude’ schepen zag kans om het ms.Oost-Vlieland te kopen. Wat met het oude ‘Vlieland-bootje’ niet lukte, hebben ze nu wel voor elkaar gekregen. Het schip is behuden en krijgt voorlopig als thuishaven Terschelling. Vanmiddag om 14.00 uur zijn de koop overeenkomsten getekend! Waarschijnlijk vertrekt het schip morgen naar Terschelling alwaar het dinsdagavond of woensdag in de loop van de dag zal aankomen. Wat de rederij met het schip gaat doen is nog niet bekend, wel zal het in de oude stijl worden hersteld: klep voor de auto wordt verwijderd, schoorsteen (trap) krijgt zijn kap weer terug en de mast op de stuurhut zal weer worden herplaatst. De naam Carolina zal worden verwijderd waarna het schip weer de naam Oost-Vlieland zal krijgen.

Gr Jan Leenstra

www.schepenvandoeksen.nl

• jan leenstra

foto's binnenkomst haven terschelling staan op www.schepenvandoeksen.nl

wellicht morgen nog wat foto's van het interieur.

gr Jan

• roelof

Mooie foto`s. Het schip is in de loop der jaren toch wel wat veranderd.

Benieuwd wat Rijf ermee gaat doen.

Helaas zijn op Vlieland dit jaar de laatste vaste getij-opritten volgestort en volgebouwd met een afzichtelijke loopbrug, dus aan haar oude pier zal ze wel niet meer kunnen liggen.

• Patu

De Oost-Vlieland moet de dienst Vlieland-Harlingen v.v. weer onderhouden vind ik! Jaja, dat is tenminste een échte boot. Heb er nog steeds heimwee naar. Met windkracht 10 - 11 ging je voor je plezier mee, hij voer ALTIJD. Op die drijvende tobbes denk je altijd dat je laatste uurtje geslagen heeft als er weer zo'n golf aankomt, maar met onze Oost-Vlieland was dat nooit zo, integendeel, die had iets van: “ha, een brekende golf, erop af! Kom maar op!” En die banken lagen zo lekker, vooral helemaal beneden achter het touw. En dan de kaarttafel in het midden met die heerlijke stoelen…je moest je wel vasthouden aan de tafel in de Sloot, want anders klapte je achterover. En in de stuurhut bij ouwe of jonge Jelle was er nog een ECHT groot stuurwiel met handvaten, en geen joystick zoals tegenwoordig.

Dus: varen maar weer. Auto's kunnen wel met die Noord-Nederland, en capaciteit? Nou, het wordt tegenwoordig toch allemaal te massaal, het kan best wel minder. Kon vroeger ook.

Of anders maar extra diensten. Of vervangende diensten voor die catamaran, want bij het minste windje zien de badgasten groen en geel, hoor ik zo links en rechts.

Ik stem voor :-)

• Danyell

Hele leuke foto's! Ik heb er eentje uitgekozen en er een legpuzzel van gemaakt, klik hier:

http://www.jigzone.com/ms/z.php?ui=621118505i1979842&z=48_piece_classic

Veel puzzelplezier!

Groetjes,

Danyell

• Ewout

Echt top dit puzzeltje!!! Geweldig!

• kees

Ik stem ook zeker voor, de oude oost vlieland is toch het mooiste schip.

Helaas, het moet allemaal groter en functioneler. Mijns inziens zijn het niet alleen de badgasten die dit willen maar ook de eilanders. Toen deze oude mooie boot na 1983 weer eens moest invallen waren de eilanders hier niet blij mee. Waarom weer die kleine boot !

De eilanders hebben toch de meeste belangen bij een grote en functionele veerboot.

De oude oost vlieland moet net zoals de Holland weer in eere hesteld worden !

Ik stem ook voor.

• Maarten

Dit is écht ontzettend leuk!

MaartenDanyell schreef:

>

> Hele leuke foto's! Ik heb er eentje uitgekozen en er een

> legpuzzel van gemaakt, klik hier:

>

> http://www.jigzone.com/ms/z.php?ui=621118505i1979842&z=48_piece_classic

>

> Veel puzzelplezier!

>