Vliehors

• Janneke

Wij zijn voor een studie opdracht op zoek naar de mening van de bewoners van Vlieland met betrekking tot het militaire oefenterein de Vliehors. Graag willen wij reacties of je een voor of tegenstander bent en waarom?

• schatbegraver

voor, op het moment dat het oefenterrein geen functie meer heeft zal er waarschijnlijk geen activiteit meer plaatsvinden, behalve door de toerist, die dat ook doet in het broedseizoen, defensie oefent alleen in de winterperiode en staat desondanks daarmee garant voor het beperken van het toerisme in dat gebied gedurende het hele jaar, hoewel ik weet dat ik een gevoelige snaar raak is het wel een feit dat de verstoring in de natuur meestal wordt veroorzaakt door degenen die zich natuurliefhebber danwel “(amateur) bioloog” noemen, ondanks al hun goede bedoelingen. NB de mooiste natuurgebieden zijn meestal militaire oefenterreinen.

folkert

• Laura

Beste Janneke,

Je kunt beter de Texelaars vragen die hebben veel meer last van de Vliehors dan de Vlielanders.

• dafo

ik ben voor de vliehors omdat de vleihors de vliehors is “”je moet er geweest zijn"'

de rest er omheen is rond

• Robin

Hallo Janneke.

Over het voortbestaan van millitair oefenterrein de vliehors heb ik gemengde gevoelens.

Vanuit een gevoel van solidariteit met de mede eilandbewoners die daar hun brood verdienen, denk ik dat het jammer zou zijn als het opgedoekt werd.

Maar als ik dan denk aan de bedrijfscultuur en het gebrek aan motivatie aldaar ten toon gespreid, dan is het (althans in mijn optiek) een zinloze geldverspillende aangelegenheid.

Wat de milieuschade en overlast betreft, denk ik dat de milieulobby en de bewoners van Texel wel een beetje gelijk hebben als ze zeggen dat het hinder oplevert.

Geen vogel of vis vindt het fijn als er een vijfhonderdponder in zijn of haar nabijheid wordt afgeworpen. Laat staan een schaap.. (grapje)

Bovendien zijn er hele slimme manieren om zulks oorlogsgeweld te simuleren.

De noodzaak ontgaat mij…

Ik ben tegen.

• Weerd G.

Doordat de hors militair terein is komt er niemand (op het weekend na)

op het moment dat er veel gewandeld wordt (in t weekend) gaan de zeehonden opeens ergens anders liggen, en worden vogels verjaagd…..

de militairen beschermen de natuur…. klinkt raar

neem eens contact op met de mensen van de vliehors expres, die komen er dagelijks. ook de zeehondencreche heeft regelmatig onderzoek gedaan naar zeehonden rond de hors