Jagen op Vlieland?

• Linda

Hoi Vlielanders,

Ik wilde jullie eens iets vragen. Op zondag 7/11 (de laatste dag van onze vakantie te Vlieland) stopte er een wagen aan ons vakantieverblijf (Ankerplaats) en stapten daar enkele jagers met honden uit. Ze trokken de duinen in met hun geweer.

Mag daar worden gejaagd? Enkel een zeker tijdstip?…….Kunnen jullie mij iets meer vertellen? Of waren die daar om een andere reden?

Groetjes uit België

Linda

• erwin

Er wordt op Vlieland hoofdzakelijk gejaagd op konijn en fazant. Van de fazanten worden alleen hanen geschoten. Er worden geen fazanten uitgezet en er worden ook geen voerplaatsen meer ingericht. Konijnen worden alleen bij daglicht bejaagd. Bij schade aan de zeewering wordt op verzoek van Rijkswaterstaat een lichtbakvergunning (Art. 53) afgegeven voor het bejagen van konijnen in de zeereep.

De jacht op het eiland is verpacht conform de daarvoor geldende overheidsvoorschriften aan de Vlielander W.B.E. (Wildbeheerseenheid). De jacht in de Kroon's Polders is niet verhuurd. Verder gelden er nog enkele beperkingen in tijd en plaats i.v.m. de recreatie. De W.B.E telt doorgaans ongeveer tien leden. Drie tot zes keer per jaar wordt er een jachtdag georganiseerd waarbij ook gastjagers van de wal worden uitgenodigd.

Op de bijgaande grafieken (zoek dat maar op) is het afschot van konijnen af te lezen. Recente getallen zijn betrouwbaar. Aantallen langer geleden zijn mogelijk niet ieder jaar volledig omdat de aantallen van die tijd uit verschillende bronnen bij elkaar gezocht moesten worden. Ze geven echter wel een indicatie.

Uit de grafiek (???) katten en fazanten is af te lezen dat de verwilderde katten vaker geschoten worden ondanks dat het lichtbakken is afgeschaft. In het voorjaar van 1997 waren al meer dan 60 katten geschoten. Het afschot aan fazanten betreft uitsluitend hanen. Om een maximale stand te bevorderen wordt door jagers alleen geschoten op hanen. Er wordt niet uitgezet en bijgevoerd. Aan het afschieten van houtsnippen is op Vlieland al voor de invoering van de wetswijziging een eind gekomen.

Bron: waddenzee.nl

• jerry s

Ja……. er was een grote wilde beer ontsnapt uit de dierentuin.

• centraal Buro Statistiek

Naar ik heb begrepen wordt er op Vlieland ook van tijd tot tijd gejaagd op de Kabouter. Met name in die gebieden waar de Kabouter met zijn gezin de zeewering ondergraaft wordt een redelijk afschot bereikt.

Omdat de Kabouter in zijn oervorm weer afstamt van de Vlielander is er een zeer effectieve jachtwijze ontwikkeld.

Tijdens een kort ritueel (ook wel genoemd het “happy hour”) worden er wat pilsjes buiten het kabouterholletje neergezet en afgewacht. Omdat de Kabouter niet bij machte is een Amsterdammertje met 1 hand op te pakken, maar hij ook zijn onverzadigbare alcohollust niet kan bedwingen, tracht hij op een gegeven moment met zijn 2 dikke korte armpjes het glas te bemachtigen.

Dan schieten de jagers de kleine armpjes er af en is het ventje ten dode opgeschreven. Immers, bij de inzet van de fretten in het holletje is hij niet bij machte zonder armpjes zijn vluchtweg uit te graven.

Schattingenn lopen uiteen van 5 tot 10 afgeschoten Kaboutertjes per jaar.

De Vlielanders doen hier zeer geheimzinnig over i.v.m. vrees voor mogelijke acties van het Kabouter-Bevrijdings-Front.

Een “metertje ” bier aanbieden aan een Vlielander tijdens het Happy Hour wil echter nog wel eens de tongen losmaken en komt men zo het een en ander te weten.

• Hunnebed

Bij mijn weten mag er niet op zondag worden gejaagd.

• Linda

Dag Erwin,

Bedankt !!

Nu weet ik toch wat meer.

Groetjes,

Linda

• Linda

Hoi,

Nu ik er over nadenk….je hebt gelijk. Het was op zaterdag want we hebben toen ook nog een tochtje gemaakt met de fiets en toen kwamen we ze tegen in de duinen. En daarna wilde we iets gaan drinken maar daar mochten we niet binnen want er was een diner aan de gang van de jagers.

Groetjes,

Linda

• Linda

Oh was het dat maar….een beer……dat valt nog mee. ;-)

Groetjes,

Linda