laster/smaad campagne op Vlieland

• erwin

Het Internet biedt iedereen de gelegenheid om zijn eigen website te beginnen. Het onderwerp van zo'n site kan van alles zijn: een hobby, je woonplaats Vlieland, een fanclub, of een ander interessant onderwerp. Wie echter ontevreden is over een andere persoon of een bedrijf, kan ook een website opzetten, en daarin zich afreageren op die persoon of dat bedrijf. En daar beginnen de problemen: mag dat eigenlijk wel?

Het staat iedereen vrij zijn mening te geven over een bepaald onderwerp, dus ook over bijvoorbeeld de service bij een winkel of de kookkunsten van een kok. Actiegroepen doen dit bijvoorbeeld al jaren, en of het nu via een poster, een folder of een website gebeurt maakt niet uit.

Die mening moet, voorzover het gaat over feitelijke zaken, natuurlijk wel kloppen. Echter, als iemand dat beweert terwijl het niet waar is, is het imago van dat bedrijf onterecht geschaad. En wie een ander schade toebrengt, moet deze vergoeden.

Het opzettelijk aantasten van iemands eer of goede naam door verspreiding van een bepaald feit is een misdrijf: smaad. Als dat schriftelijk gebeurt, en publicatie op een website is “schriftelijk”, maakt de dader zich schuldig aan smaadschrift. Een verdediging tegen smaad is dat het verweten feit waar is, en dat het in het algemeen belang was om dit feit te verspreiden. Wat precies dit “algemeen belang” is, is vrijwel geheel afhankelijk van het geval. Een verwant misdrijf is laster: het opzettelijk verspreiden van iets waarvan de dader weet dat het een leugen is.

Het zal echter vaak niet meevallen om aan te geven waar een feit ophoudt en een mening begint. Vaak gaat het om de interpretatie van dat feit.

Ook is het lastig om te achterhalen wie de dader is van zo'n misdaad, als diegene zijn uiterste best doet om anoniem te blijven. Toch laat iemand op het internet vele sporen na. Met elke huis- tuin en keuken pc is het vrij eenvoudig om enkele sporen na te gaan. Dat bleek wel!!

• margot woestenburg

hallo.

ik reageer op dit bericht omdat de website in kwestie aan mij word gelinkt. nu ben ik de eerste die toegeeft dat de website inderdaad van mij GEWEEST is, maar zeker niet onder deze naam en met deze inhoud. het waren twee pagina's met een nep kook site. gewoon voor de grap, en ik zweer dat er niks specefiek kwetsend over wie dan ook op stond. ik heb al een hele tijd niks te maken gehad met deze site. ik heb de domein naam doorgegeven en er verder geen aandacht aan geschonken, tot vanmorgen maar toen was ie al weg. ik ga geen namen noemen, want ik ben er zelf ook niet zeker van. de personen die met deze actie gekwetst zijn ( ik weet inmiddels wie dat zijn ) heb ik persoonlijk geen problemen mee, 2 ervan ken ik nauwelijks. en twee ervan heb ik niks dan goede ervaringen mee. ik heb dus absoluut geen reden om ze zwart te maken. ik ben op het moment bezig met rondbellen, ik wil dit zo gauw mogenlijk uit de wereld hebben want ik heb die website niet zo gemaakt.

Margot.

• Harrie

Waar gaat dit over?

• margot woestenburg

het betreft een website die ik ooit ben begonnen. die website heb ik door gegeven aan iemand anders deze zomer. en die website staat nu vol met echt hele foute en gemene dingen over bepaalde mensen. ik heb het zelf niet gelezen maar ik heb het er met een van die mensen over gehad en het was echt niet normaal.

ik wou ook even zeggen dat ik inderdaad ben begonnen met die site, het waren twee pagina's met nep recepten erop. en voor de grap heb ik twee namen gebruikt die ik puur grappig vind. twee bijnamen van mensen op vlieland die ik als ik eerlijk ben nauwelijks ken..( op vlie heeft bijna iedereen een bijnaam) maar daar stond niks persoonlijks in. puur de namen vond ik grappig, het is te vergelijken met de avonden dat iedereen luidkeels hup tadema zingt met opkleden. of bijvoorbeeld de borre de borre… en verder heb ik er niks mee te maken. ik heb contact opgenomen ( of ga dat nog doen) met iedereen, en zal waar nodig is ook mijn excuses aanbieden, maar that's it. ik wou dit hier graag even ophelderen want ik ben er zeker van op de hoogte dat dit door het dorp gaat.

• centraal Buro Statistiek

Probeer op dat kleine dwaze eilandje (1 van de 10 duizenden in de wereld) de zaken maar weer in de juiste proporties te zien beste Hobbits !. Jullie blijven zeer vermakelijk.

Er zijn Amerikaanse verkiezingen, Theo van Gogh is vermoord door een moslim extremist en wat lees ik?

Er is een website met wat recepten en een 2-tal lullige bijnaampjes en hup er is weer heibel. Hou toch op, schei toch uit.

Heerlijk toch? Is het zo erg als van Gogh? Worden ze geiteneukers genoemd?

Lekker doorgaan met die website, geef ff het adres en laat ons meelachen.

Sterkte Margot, ik ken jou en je humor…trek het je absoluut niet aan.