Fakkelactie

• Pieter Sipkes

Wie van jullie prikkers zijn van plan mee te doen met de fakkelactie “Laat het wad niet zakken, bescherm de Waddenzee”. (Meer info: www.fakkelactie.nl) Dit alles om het belang van de Waddenzee als natuurgebied te benadrukken.

Ik ben bang dat ik alleen sta met mijn fakkeltje.

Pieter.

• Roelof

Nou, ik sta aan op de wal te zwaaien met een fakkeltje, en als ik de website mag geloven staan er nog 2000 man/vrouw langs de waddenkust, dus echt alleen ben je vast niet.

• Robin

Hallo Pieter

Volgens mij zijn de rechten van de waddenzee beter beschermd dan de mensenrechten in de regio…

Iedereen is zich er van bewust dat de waddenzee een uniek stukje Nederland is waar we zuinig mee om moeten springen. Maar dat besef heeft er wel in geresulteerd dat de waddenzee lobby een zeer machtige en helaas erg conservatieve lobby is geworden.

Ik kan alleen mijn eigen ervaringen optekenen en die zijn zeker niet uniek en zullen derhalve bij menigeen bekend in de oren klinken.

Het leefgebied van de eilanders wordt steeds kleiner. Meer en meer eiland wordt natuurmonument of vogelreservaat, en tot op zekere hoogte is dit prima.

Maar de mens is ook een diersoort, en dit dier deelt zijn/haar biotoop met de beschermde vogels en bloemen en wat al niet meer…

De eilander bevolking is de klos met aan de ene kant het steeds “kleiner” worden van het eiland en de machtige millieu bewegingen, en aan de andere kant de graaicultuur van het individualisme die het nog steeds nodig maakt dat er een millieu beweging is.

Ik wil best een fakkelactie houden, maar dan wel de “FekkesFakkeltocht”, opdat er nooit een soort ijzeren gordijn geplaatst wordt bij het landje van fekkes zodat we gedwongen worden om binnen de grenzen van het dorp te blijven.

Ik zie het al voor me. Staatsbosbeheer op de wachttorens van “checkpoint Mosje”.

Gekheid natuurlijk, maar er is genoeg gekheid dat inmiddels wel realiteit is geworden.

Fakkelen dus voor vrije vogels én vrije mensen. Wat dacht je van een spontane kick-off van pierepauwen bij het huis van Fekkes als stil protest.

Robin

• Roelof

Robin,

Je legt het precies op de goede plaats, hoever moet je gaan met bescherming, en hoeveel mag je daarmee de bevolking `dwars` zitten.

Aan de andere kant moet je natuurlijk vaststellen dat we met z`n allen soms behoorlijk bedot worden door de grootgeld-bezitters. En dat we dat meestal in een te laat stadium pas opmerken.

Kokkelvissen was nooit een probleem, totdat men met hele grote schepen het Wad finaal afragde. We hebben de effecten onder Vlie allemaal kunnen zien. De teruggang van vogel- en schelpenstanden spreekt boekdelen.

Idem voor nu weer het gas pompen uit het wad.

Nee, geen enkel probleem noemt het grootgeld en zijn maatjes dat. Die provincies kopen we af, en die bevolking leiden we om de tuin.

In Groningen (gas) en Friesland (zout) weten we ondertussen hoe het werkt. De hele zaak zakt, maar nee hoor, `dat ligt niet aan die boringen, bewijs dat maar eens.`

Maar we weten allemaal dat het wel zakt, en dat wij straks de rekening voor dijkverzakkingen enz. zelf op mogen hoesten. Dan geeft de NAM niet thuis. De NAM zegt dat men pompt met de hand op de kraan, maar het zakken houdt dan heus niet direct op, dat is een langzaam doorgaand proces, het is geen ballonnetje wat je weer even dichtknijpt. In combinatie met de te verwachten zeespiegelstijgingen niet echt een goed idee lijkt mij zo toe.

Je pompt het Wad niet leeg, nee je pompt het gewoon weg, inclusief de voorliggende eilanden.

Zie bv ook nog eens het berichtje in de Leeuwarder van april dit jaar.

http://www.leeuwardercourant.nl/Pagina/0,7103,23-1-2–1930705-1373–,00.html

• Pieter Sipkes

Inderdaad, Robin. Zo zie je maar weer, elk verhaal heeft twee kanten.

Pieter

• Roelof

Hier was het gisteravond behoorlijk fris met mijn fakkeltje, dat woei ook regelmatig uit, hoe was het bij jullie?

Van de eilanden was weinig meer te zien dan de diverse vuurtorens, ook met een verrekijker geen fakkelaars gespot. Nog maar een keertje doen, maar dan met wat minder wind.

Het was in ieder geval droog (bij ons).

• ger

ondanks dat alles dan was het wel leuk op de dijk heb in geen jaren daar met een fakkel gestaan en het leuke van het geheel was dat wad niet zakte of was het de vloed die opkwam na een half uur gingen we tevreden naar huis een beettje lachend omdat we net zoveel plezier als de kinderen die er bij waren en of het wat uitmaakt?de fakkels wel

• Pieter Sipkes

Ja volgend jaar weer, maar dan met van die grote branden die vroeger als vuurtoren dienden of schepen moesten misleiden. Gaan ook niet zo snel uit.

Pieter