Waarom?

• Oud Vlie

Waarom zijn Vlielanders toch zo stug?

En, waarom is het soms zo'n kliek op het eiland?

Hoe komt het dat als je aan het begin van de Dorpsstraat een sigaret op de grond gooit, je aan het einde van de Dorpsstraat een inbraak hebt gepleegd?

Sommige van jullie zullen zich wellicht aangesproken voelen.

• Ferry

Waarom wordt dit toch altijd specifiek over Vlieland beweerd? Natuurlijk is er iets van waar, maar wij hebben een paar jaar in een klein dorp op het Groninger Hogeland gewoond, en daar was het echt helemaal niet anders. Soms denk ik wel eens dat Vlielanders zich in alle opzichten - ten goede en ten kwade - bijzonder willen vinden. Valt best mee hoor!

• karel

Vlielanders stug, hoezo? Ik heb nergens last van. Als je mensen een beetje leert kennen valt het reuze mee. En dan moet je niet alle Vlielanders over één kam scheren. Het zijn allemaal unieke mensen.

Noordelingen zijn anders dan brabanders (gelukkig?). Vlielanders zijn volgens mij niet anders dan andere noordelingen.

Je moet als vakantieganger natuurlijk ook niet verwachten dat de Vlielanders al die 1000den vakantiegangers als ‘eigen’ in hun midden (kunnen) opnemen.

• Karina

Over het algemeen geldt dat als je mensen vriendelijk benaderd, ze ook vriendelijk naar jou zijn. Dit werkt zo in Vlieland, in Brabant (waar ik -gelukkig Karel- ;-))) vandaan kom) en volgens mij op veel plaatsen in de wereld. Stugge, onvriendelijke mensen vind je overal, soms. Dat heeft niks met Vlieland te maken.

Wel kan ik me voorstellen dat Vlielanders soms moe worden van alle toeristen, van altijd vriendelijk zijn. Jij hebt toch ook weleens een baaldag?

In ieder geval is Vlieland voor mij het heerlijkste plekje van Nederland.

En gelukkig zijn ze vriendelijk tegen mij…..

• Mij

Mijn ervaring met (uiteraard niet alle..) Vlielanders is dat het soms lastig kan zijn ze écht te leren kennen..om meer te delen dan een ‘Hee-alles-goed?-gesprek’..maar als je eenmaal in hun hart zit, ga je er ook niet zo snel meer uit! Dat zou je stug kunnen noemen als je het zo wil benaderen..ik noem het liever EERLIJK.. zo zullen ze nooit extra beleefd of aardig doen (ook niet in de bediening..) als ze daar geen zin in hebben..of als ze je simpelweg niet aardig vinden.. Maar doen ze dat wel..dan weet je dat ze het menen! Dat is wel even anders in de grote stad..

En over dat geroddel: het blijft een klein dorp en daarbij een eiland.. zo gaat dat nu eenmaal.. daar is zelfs een naam voor –> sociale controle!;) Je went eraan..

Groetjes, Mij

• Pieter Sipkes

Vlielanders zijn super aardig tegen mij. Het is inderdaad een dikke kliek, maar wat wil je…. een kleine gemeenschap, kan je toch bijna geen verdeeldheid verwachten. De zomer is maar kort en in het najaar, winter en voorjaar zijn ze weer onder elkaar. Uit de puffen van al die badgasten. Dat maakt eilanders zo interessant. Ze werken keihard, hebben lak aan de vaste wal en ze kennen elkaar.