“Zien we ook acties tot opruimen, er is een enorme hoeveelheid zwerfvuil aan het ontstaan op het eiland. Haalden eilandse vrijwilligers in april nog tienduizende kilo`s vuil van het strand afkomstig van zeeschepen, nu zijn het de badgasten die het overal en nergens achter laten. Blikjes, glas en plastic vindt men nu overal langs de fietspaden, bospaden, in de duinen en op het strand. Laten we hopen dat individuele opruimacties in de komende weken het ergste weghalen.”
Dit artikeltje viel me op, en met het risico op een discussie toch maar gereageerd, want het is echt niet normaal. Net weer terug van 3 weken Vlieland moest ik het helaas beamen. Het is werkelijk schandalig om te zien welke troep er allemaal achtergelaten wordt; jongelui die vanaf de Waddendijk een lege krat het Wad ingooien, de troep die rondom het bankje ligt terwijl een otto (vol) aan de andere kant van de dijk staat, onvoorstelbaar. Een frietje of een ijsje van de Vetpot op de dijk opeten ok, maar neem de troep dan weer mee ! Het gemak waarmee mensen de eigen troep wegsmijten en laten slingeren, vraag me echt af hoe dat ooit nog weer tussen de oren moet komen dat ieder z'n eigen troep moet opruimen….Puur mentaliteitskwestie; heb al vaker gelezen op het forum dat er weinig vuilnisbakken te vinden zijn, maar goed, bij gemis aan een vuilnisbak is het nog altijd een kleine moeite om de troep zelf mee te nemen en alsnog elders weg te gooien in een bak.
Vind het jammer dat “de badgast” er in z'n algemeenheid op aangekeken wordt, maar begrijpelijk is het wel. Deze badgast ruimt z'n eigen troep in ieder geval wél op, en vind het heerlijk om weer enkele weken doorgebracht te hebben op Vlieland !