Badgast laat veel vuil achter

• Eric

“Zien we ook acties tot opruimen, er is een enorme hoeveelheid zwerfvuil aan het ontstaan op het eiland. Haalden eilandse vrijwilligers in april nog tienduizende kilo`s vuil van het strand afkomstig van zeeschepen, nu zijn het de badgasten die het overal en nergens achter laten. Blikjes, glas en plastic vindt men nu overal langs de fietspaden, bospaden, in de duinen en op het strand. Laten we hopen dat individuele opruimacties in de komende weken het ergste weghalen.”

Dit artikeltje viel me op, en met het risico op een discussie toch maar gereageerd, want het is echt niet normaal. Net weer terug van 3 weken Vlieland moest ik het helaas beamen. Het is werkelijk schandalig om te zien welke troep er allemaal achtergelaten wordt; jongelui die vanaf de Waddendijk een lege krat het Wad ingooien, de troep die rondom het bankje ligt terwijl een otto (vol) aan de andere kant van de dijk staat, onvoorstelbaar. Een frietje of een ijsje van de Vetpot op de dijk opeten ok, maar neem de troep dan weer mee ! Het gemak waarmee mensen de eigen troep wegsmijten en laten slingeren, vraag me echt af hoe dat ooit nog weer tussen de oren moet komen dat ieder z'n eigen troep moet opruimen….Puur mentaliteitskwestie; heb al vaker gelezen op het forum dat er weinig vuilnisbakken te vinden zijn, maar goed, bij gemis aan een vuilnisbak is het nog altijd een kleine moeite om de troep zelf mee te nemen en alsnog elders weg te gooien in een bak.

Vind het jammer dat “de badgast” er in z'n algemeenheid op aangekeken wordt, maar begrijpelijk is het wel. Deze badgast ruimt z'n eigen troep in ieder geval wél op, en vind het heerlijk om weer enkele weken doorgebracht te hebben op Vlieland !

• Chris Weijer

Dat sommige mensen het niet kunnen laten overal een troep van te maken heeft waarschijnlijk te maken met afstamming.Van wie stammen we af - apen misschien ?- of varkens? .Ik denk dat varkens en apen kwaad kunnen worden van zulke aantijgingen. Nee, mensen stammen af van hun ouders. Iets om over na te denken.En vooral voor degenen die het betreft om zich over te schamen.

• Roelof

Het zullen inderdaad voornamelijk de badgasten zijn die zich aan allerlei vervuilingen bezondigen, maar dat `de badgast` er in zijn algemeenheid er op zou worden aangekeken, daar geloof ik niet in. Gelukkig zijn er nog steeds velen die hun troep wel normaal in een afvalbak gooien of mee terugnemen.

Zoals ik al eens eerder stelde kan je als gastheer (gem. Vlieland) je gasten best nog eens wijzen op deze normale gang van zaken.

Kwalijk is natuurlijk dat afvalbakken vol zijn. Eric constateert dit, en ikzelf heb dat ook kunnen constateren. Mensen proppen hun afval er toch nog bij en dat waait er vervolgens gewoon weer uit. Kwestie van sneller legen, of als dat logistiek lastig is, bijplaatsen of vergroten van bakken. De gemeente zal na 50 jaar toerisme toch een behoorlijke kijk moeten hebben op de afvalstromen die ontstaan bij een vakantiepiek.

Roelof

• Annelies

Ook ik heb met verbazing het afval zien liggen, soms zijn er hele ‘kunstwerken’ van bierblikjes op het strand gemaakt.

Jong en oud maakt zich hier schuldig aan, maar gelukkig zijn er ook nog mensen die gewoon hun troep mee nemen. Laten we hopen dat dit aanstekelijk werkt!

En laat de gemeente anders maar strenger optreden!

Ook zouden meer afvalbakken volgens mij zeker wat kunnen helpen, dus als we nu met elkaar ons best doen; gemeente en gasten dan moet het volgens mij nog heel lang genieten zijn op Vlieland!!!

Groetjes Annelies

• schatbegraver

en al die mensen die het zagen gebeuren, hebben die er ook rechtstreeks mensen op aangeproken, of durven we dat met zijn allen nog alleen maar anoniem verscholen achter een emailadres? folkert

• ikke

Tja de troep, wat moeten we daar nou van zeggen. Ik kan niet zeggen dat ik nooit eens ergens wat laat liggen, maar eigenlijk neem ik altijd alles mee. Zeker op Vlieland ruim ik mijn zooi op omdat ik dat toch een van de mooiste plekjes van Nederland vind. Er zijn zeker heel veel mensen die hun zooi laten slingeren, vooral op het strand is het een mega bende.

Ik wil bij deze dan ook een compliment geven aan de strandwachten en de staf van de camping die diverse malen het hele strand hebben opgeruimd en ik kan je verzekeren dat dat geen leuk werk is. De gemeente is veranderwoordelijk voor het strand, maar die stellen geen geld beschikbaar. Laat er dan iemand opstaan om de rotzooimakers op te pakken en die zelf hun zooi op te laten ruimen. En nee dit is geen taak van de camping, de staf heeft al genoeg werk met de camping zelf opruimen en ook de strandwacht heeft hier geen tijd voor. Een van twee zal toch op moeten letten en de andere is alleen de hele dag bezig.

• ger

ja ja ben het er mee eens edoch ben de prikker eerste klas het bos is was schoon de paden,maar wat de mensen achter laten das wel grappig te noemen

van lege blikjes bier ontbijtdingen spijkerbroeken slipjes beehaas onderbroeken schoenen het bekende voorbehoedsmiddel tot aan tenten en de rest kan nog wel een vette lijst worden,gedurende een maand lang heb in geschoond maar op het strand en het dorp dat is gemeente zaak of rijkswaterstaat maar gebleken is dat behoudens een aantal goede gasten de rest er maar een puinhoop van maakt dat is mens eigen denk ik dan maar de aarde wordt toch al vervuild en dit is dus dan op kleine schaal heeft nx te maken met wel of niet genoeg bakken een ander ruimt het maar op dat heb ik in het bos en het duin gedaan en naar genoegen oka daar kun je de gemeente op aanspreken ik heb nog niemand van de gemeente zien papierprikken afgelopen zomer of ik moet achtter de muziek aan zijn geweest en heb ik het niet gezien ze moeten gewoon ff op een knopje drukken maar dat gebeurt niet het geld is op denk ik dan maar er is maar een aktie per jaar en dan wordt er door de kinderen van de basisschool staatsbosbeheer rijkswaterstaat en het leger het strand opgeruimd en daarna krijgen ze cola of zo en een

bak patat…………behoudens de nachtelijke uren van vuur bier en brandewijn? geeft de zee ook veel en waar dat van daan komt weten we allemaal

al met al we zijn er mee bezig maar het kan beter,maar wie schuldig is werpe de eerste steen volgend jaar ga ik weer ;papier; prikken krijg ik weer een applaus voor het opruimen van de rotzooi van een ander die ik niet eens ken laat staan als ik er wat van zeg?maar het was mooi in het bos en je vind nog eens wat doe de gemeente de groeten bel xe eens op en by de twee way hulde aan mezelf ik heb je niet gezien en ik zie ook niet alles

groet ger