Ja Rik, ´´vroeger was alles beter´´ (en: ´´de jeugd van tegenwoordig……´´).
Maar dat is allemaal niet zo zinvol. Als je een bijdrage wilt leveren aan een gesprek over de kwaliteit van Vlieland, zou het goed zijn om veel concreter te benoemen wat je precies bedoeld.
´´Een wandeling door de duinen leerde me dat het natuurgebied bezig is ernstig afgetrapt te worden. Overal slingerend afval, kapotgetrapte planten en struiken en pies en poepplaatsen´´.
Maar waar dan, dan kan er opgeruimd worden (en dan kan duidelijk worden of het nu echt zo´n groot probleem is, want dat geloof ik niet).
´´Ook het dorp is in de jaren veranderd in een commercieel geldkloppend geheel. Het commerciele exhibitionisme is schreeuwerig en domweg platvoers´´.
Vroeger waren er winkels, hotels/restaurants en andere uitgaansgelegenheden in het dorps, en nu ook nog. Dat zul je dus niet bedoelen. Maar wat bedoel je dan wel met exhibitionisme en schreeuwerig/platvloers?
Zijn er andere gasten die Rik z´n waarnemingen delen en die daar iets meer over willen schrijven?
´´Ik heb geen idee hoeveel mensen er in het hoogseizoen komen maar het is zichtbaar te veel´´.
Er komen, denk ik, in de maanden juni, juli en augustus ongeveer 65.000 gasten van de boot af.