toerisme

• harry

Ja Rik, ´´vroeger was alles beter´´ (en: ´´de jeugd van tegenwoordig……´´).

Maar dat is allemaal niet zo zinvol. Als je een bijdrage wilt leveren aan een gesprek over de kwaliteit van Vlieland, zou het goed zijn om veel concreter te benoemen wat je precies bedoeld.

´´Een wandeling door de duinen leerde me dat het natuurgebied bezig is ernstig afgetrapt te worden. Overal slingerend afval, kapotgetrapte planten en struiken en pies en poepplaatsen´´.

Maar waar dan, dan kan er opgeruimd worden (en dan kan duidelijk worden of het nu echt zo´n groot probleem is, want dat geloof ik niet).

´´Ook het dorp is in de jaren veranderd in een commercieel geldkloppend geheel. Het commerciele exhibitionisme is schreeuwerig en domweg platvoers´´.

Vroeger waren er winkels, hotels/restaurants en andere uitgaansgelegenheden in het dorps, en nu ook nog. Dat zul je dus niet bedoelen. Maar wat bedoel je dan wel met exhibitionisme en schreeuwerig/platvloers?

Zijn er andere gasten die Rik z´n waarnemingen delen en die daar iets meer over willen schrijven?

´´Ik heb geen idee hoeveel mensen er in het hoogseizoen komen maar het is zichtbaar te veel´´.

Er komen, denk ik, in de maanden juni, juli en augustus ongeveer 65.000 gasten van de boot af.

• Roelof

Harry,

`Vroeger was alles beter` …

Of het vroeger beter of slechter was is slechts iemands eigen interpretatie.

Dat door de toegenomen toeristendruk de duinen meer te lijden hebben is logisch, maar naar wat ik van SBB heb begrepen is dat op zich nog niet eens een probleem, zolang het maar geen duinen in de zeereep betreft.

Vuil is een ander probleem, waar de Vlielander gemeenschap hun gasten best nadrukkelijker op kan wijzen, misschien gewoon `Laat niet als dank …` weer uit de kast halen of daar een moderne variant op bedenken.

`Gooi uw vuil niet in de natuur, anders wordt Vlieland echt te duur`,

of `neem je eigen troep weer mee, gooi het niet in duin of zee`, `Vlieland is geen afvalbak, gooi je rommel in de vuilniszak`.

De elders voorgestelde uitbreiding van vuilnisbakken lijkt me minder nuttig, het zomaar laten liggen/vallen van je troep is meer een mentaliteits-kwestie, die je met meer bakken deels zou kunnen oplossen door elke 100 meter weer een bak neer te zetten, ook niet echt mooi, nog even afgezien de logistieke problemen die dat met zich meebrengt.

Het aantal hotels/restaurants neemt langzaamaan toe, ook `hun verkoopruimte` wordt meer en meer opgerekt, zowel binnen als buiten, en de prijs/prestatie van deze bedrijven lag de laatste jaren niet erg gunstig.

Ook het aantal winkels (en dan vooral in de snuisterijen/kleding-sfeer) nemen langzaam toe. Dat ze meer en meer hun koopwaar buiten uitstallen geeft naast de fleur daarvan ook het schreeuwige gevoel.

Groet,

Roelof

• Jonathan (livingstone seagull)

Wat jammer nu al deze negatieve opmerkingen te horen/lezen.

Ik kom deze zomer ( ja…ik zal een van die 60.000 ? mensen zijn) voor het eerst naar Vlieland.

Ik houd van de zee en ik hoor hem al in gedachten en verlang naar die dagen op jullie eiland.

Moet ik een desillusie verwachten nu? Ik hoop van niet.

Groetjes,

Jonathan

• karel

Jonathan,

Volgens mij valt het allemaal nogal mee en wordt het hier allemaal veel zwarter voorgesteld dan dat het is. Natuurlijk zijn er meer mensen op het eiland, maar 60.000 is het aantal dat gedurende de gehele zomer een keer op het eiland komt, tegelijkertijd zullen er niet meer dan 6500 mensen zijn wat er zijn niet veel meer toeristische bedden beschikbaar en dan ga je er al vanuit dat alles vol zit, hetgeen ook niet het geval is. Mijn ervaring tot nog toe is dat je de mensen nauwelijks weer tegenkomt en zeker als je een beetje meer westwaarts gaat is dat het geval.

Fijne vakantie!

Mvg, Karel

• Jonathan (livingstone seagull)

thnx Karel…