raar

• Bertus Bokkendal

Ik vind het raar dat iedereen zich nu zo druk maakt om dat zure potvis geraamte,terwijl er een aantal jaren terug door het cultuur historisch archief in Leiden alle balleinen die in de kerk stonden zijn vervangen door plastic namaak(made in Japan??).

Dit waren balleinen die door onze voor ouders waren mee genomen om als graf stenen te dienen.

Historie in optima forma,niemand (behalve ik) heeft zich daar over op gewonden,

Het zelfde gebeurd met alle historische gebouwen,het ouwe raadhuis,de kerk,de reddings boot schuur ga maar door,alles is verpatst aan de Hendrik de Keizer stichting,daar hadden we geld voor moeten inzamelen,en niet voor die dooie uit de krachten gegroeide horsmakreel.

jammer

• prikker

Beste Bertus,

Wat ik nou jammer vind is dat de enige visserman van Vlieland het verschil niet kent tussen een balein en de onderkaak van een Groenlandse walvis.

De kaken die in de kerk staan zijn overigens niet vervangen door plastic kaken, maar zijn geconserveerd.

Met dit conserveren is het verval stop gezet, en kunnen deze kaken ook nog door onze nazaten bewonderd worden.

Op het kerkhof staat wel een replica van plastic, naar mijn idee een fraaie kopie van een grafpaal van onze voorouders.

Voor het overige deel ik je zorg over hoe er met ons cultuurhistorisch erfgoed op Vlieland wordt omgesprongen.

Het enige dat rest is dat er betrokken mensen op de juiste plek komen te zitten.

Ik stel voor dat Bertus zich bij de eerst komende vacature in het bestuur van de Cultuur-Historsche Vereniging beschikbaar stelt.

Dan niet meer roepen van de zijlijn, maar zelf actie ondernemen!

Prikker

• Robin

Ja dat vind ik ook Prikker…

Bertus lijkt mij uitstekend geschikt voor de functie “waakhond” bij de cultuur historische vereniging.

Grappig dat er op meerdere plaatsen op het prikbord eigenlijk dezelfde discussie gevoerd wordt.

Het lijkt mij inderdaad een hele goede zaak als het beheer van dergelijke historische panden bij een eilander stichting komt te liggen. Met oog voor het historisch belang en het vlielands verhaal dat vertelt moet worden.

Het grote probleem van Vlieland is het feit dat bijzaken hoofdzaken zijn geworden.

Het draait tegenwoordig om de bierkelder van de zeevaart en de hoeveelheid bakjes patat die verkocht worden op de boot. Er wordt niet meer nagedacht over de redenen waarom gasten naar het eiland komen. Dat zijn in de eerste plaats de natuur en de ruimte, en een dikke tweede plaats is voor de cultuur en de historie.

Als er een verschuiving zou plaatsvinden in de prioriteitenlijst van de gazaghebbers, dan hebben we binnen drie jaar het soort toerisme waar zelfs Bertus mee door één deur zou kunnen. (misschien hè!!)

Groeten van Robin

• kobi

Een idee??? Ga eens bij de boot staan en vraag aan de gasten die van de boot komen, waarvoor zij naar Vlieland komen.

• Harry

Graag maak ik van de gelegenheid gebruik op te merken dat de kerk niet is verpatst aan de Vereniging Hendrick de Keijser maar dat die sinds 1605 nog steeds eigendom is van de oorspronkelijke bouwer, namelijk de Nederlands-Hervormde Gemeente Oost-Vlieland, binnenkort de Protestantse Gemeente Vlieland en dat die gemeente het gebouw ook zelf in stand probeert te houden, wat gezien de geringe kerkelijke betrokkenheid van de Vlielanders niet altijd een eenvoudige zaak is, omdat daardoor het praktische dagelijkse beheer zoals schoonmaken en klein reparatie-onderhoud op de schouders rust van maar een klein groepje mensen en ook de financiële verantwoordelijkheid voor het onderhoud ligt bij een klein groepje kerkleden, dat daarbij overigens voor wat betreft het geld wel heel nadrukkelijk ondersteund wordt door bijvoorbeeld de concertcommissie en het Zeemanskoor en andere verenigingen die met het verzorgen van optredens, samen met de bezoekers van die optredens, geld in het laatje van het onderhoudsfonds brengen, wat natuurlijk eigenlijk helemaal niet nodig zou moeten zijn als iedere Vlielander die zo begaan is met de cultuur-historie jaarlijks een voldoende grote bijdrage zou storten voor het onderhoudsfonds van de kerk en maandelijks enige klusjes in de kerk uit zou voeren, waarbij ik opmerk dat op de uitnodiging om geld te storten die enige maanden geleden huis-aan-huis rondgebracht is, heel behoorlijk is gereageerd, waarmee hopelijk een begin is gemaakt met het realiseren van een geldstroom die structureel voldoende is om de kerk te kunnen onderhouden.

• Harry

Graag merk ik op dat volgens mij niet alle monumentale panden op Vlieland zijn “verpatst” aan de Vereniging Hendrick de Keijzer. De diaconie heeft in 1993 het Armhuis voor Æ’ 1,– verkocht aan de gemeente Vlieland, die het pand vervolgens heeft gerestaureerd en heeft ondergebracht in de Stichting Monumentenbehoud Vlieland. De stichting moet rente en aflossing betalen aan de gemeente om die restauratie af te betalen zodat de restauratie de gemeente Vlieland geen cent gekost heeft, maar waardoor wel het pand verhuurd moest worden aan een horeca-ondernemer, overigens met goedkeuring van de gementeraad.

• Roelof

Robin,

Dat de discussie natuur, ruimte (je bent de rust vergeten), cultuur en historie versus bier, patat (het grote geld, waarbij je gemakshalve voorbijgaat aan de accomodatie's die voor de big spenders worden gerealiseerd) op verschillende plaatsen opduikt is niet zo heel vreemd.

Het is nml. een item dat al jaren speelt, en wat meer en meer door de grote geldverdieners wordt gewonnen. De `gewone` Vlielander mag daar dan ook een graantje van meepikken, maar offert daar dan wel langzaam zijn eiland en cultuurhistorie voor op.

Op Vlie zijn heel wat groeperingen met heel veel liefde voor hun eiland, zij zullen met elkaar dat tij moeten willen keren.

Als dat goed wordt neergezet denk ik dat er vele `verontruste` toeristen zijn die daar hun steentje best aan willen bijdragen.

Elders maakte je een vergelijking met een herbergier die netjes op zijn nering past, respect bij de klanten afdwingt. Daar kan ik helemaal in meegaan.

Maar eentje die zijn tuin vol slaapcabines zet (weg is het schitterende uitzicht vanuit de gelagkamer), die prachtige antieke schouw eruit mept om nog maar meer gasten te kunnen herbergen, en vervolgens dat romantische tuinpaadje asfalteerd zodat de gasten nog sneller naar zijn nering kunnen komen, moet niet verbaast zijn als de oude gasten wegblijven en de nieuwe er een andere mentaliteit op na houden, een mentaliteit waar respect voor elkaar en de omgeving niet in is opgenomen.

Roelof

• vlielander freakshow

ik ben het er heel origineel roerend mee eens. en daarbij wil ik er ook aan toevoegen dat hoe belangerijk toerisme ook is voor dit eiland, we in de eerste plaats ook de geschiedenis en cultuur voor ons vlielanders moeten willen behouden. zoals oude bouwwerken en zelf stukken natuur, die niet alleen maar een belangerijke link naar vlielands verre verleden is, maar ook gewoon goede of slechte herrinneringen zijn aan ons eigen verleden. en goed of slecht altijd belangerijk. en ik kom toch nooit in de zeeveart dus die bierkelder kan me gestolen worden!!

v.f