toerisme ?

• rik

Beste Louche;

Als buitenstaander kan ik alleen wat voor jullie doen als lid van de “Waddenclub” zal ik maar zeggen. Dat doe ik dus al een poosje.

Maar het is toch voornamelijk een zaak van jullie eilanders. Jullie bepalen wie er wel of niet op het eiland komen en hoe veel en hoevaak.

En let wel ik ben echt niet tegen toerisme maar als de belasting zichtbaar te hoog is moet je daar wat mee.

Als het forum over Vlieland niet het medium is wat dan wel in hemelsnaam?

De discussie moet vooral gaan tussen de gewone Vlielanders en hun bezoekers. Als je het van de politiek moet hebben is Vlieland al lang voor een paar centen extra verkocht aan Zalm. Die ongetwijfeld wel een of andere louche projectontwikkelaar weet te vinden die een paar mooie betonnen appartementen gebouwen op de kustlijn wil bouwen ! Natuurlijk is geld belangrijk maar er is meer. En geld moet niet het doel worden van de ontwikkeling want daar gaat het mis. Dan verdwijnd het objectieve denken. En dat is niet goed voor Vlieland ! Rik

• natascha

ik ben afgelopen week voor het eerst op vlieland geweest. Was wel eerder op andere eilanden geweest. Maar kan het dus niet vergelijken met vroeger. Laat ik beginnen met te zeggen dat we hebben genoten (en gelopen .-) Maar het viel ook ons op dat er her en der erg vuil was. Veel plastic flessen zowel op het strand als in bos en duin. Maar er ontbreekt ook een belangrijke voorwaarde om dit te voorkomen. Vuilnisbakken. We hebben vrijdag 25 km gelopen (van de oostkust tot aan het post huis - dat idoot genoeg om 17.30 dicht ging - en weer terug naar ons hotel) maar we kwamen amper afvalbakken tegen. Een eerste begin tegen de rotzooi. Daarnaast vonden wij het erg vervelend zo nu en dan op het strand bijna omver gereden te worden door auto´s en brommers. Ook het geluid daarvan was storend. Dit kan je de toeristen niet verwijten: zij mogen hun voertuigen niet meenemen. Verder zoals ik al zei genoten!!

• schatbegraver

er zijn dingen die het leven voor de eigen bevolking aangenaam maken, aan de wal wordt daar nooit moeilijk over gedaan, ik bijvoorbeeld bemoei me niet met schiphol of de mijnen in limburg, maar over een waddeneiland heeft iedereen een mening en de gast (lees: waddenvereniging onder andere) dringt deze toch graag op aan de lokale bevolking, zij die er slechts 2 of 3 weken per jaar verblijven willen het liefst meebepalen over hoe de eilanders het hele jaar mogen leven, hoe zou iedereen het vinden als het bij jullie thuis ook zo ging?

folkert

• Woeste Willem

maakt mij niks uit….Ik heb thuis ook niks te vertellen.

• Roelof

Beste Folkert,

Je vergelijkingen zijn een beetje krom.

De mijnen in Limburg zijn al zo`n 30 jaar dicht, dus daar heeft inderdaad niemand meer een mening over.

Dus (tenzij je natuurlijk het toeristisch bedrijf, dat Vlieland is, wilt opheffen) klopt die vergelijking niet echt.

Over Schiphol zijn er gigantisch veel belanghebbenden die daar zo hun eigen mening over ventileren, van taxi-chauffeur tot NS, van aanwonenden (bij Schiphol een zeer ruim begrip) tot de gebruikers van al die vliegtuigen. Daarnaast allerlei natuur- en vogelclubs en natuurlijk niet te vergeten provincie`s en Den Haag. En uiteraard willen de aandeelhouders van Schiphol een zo hoog mogelijk rendement.

Zo geldt dat ook voor de waddeneilanden, ook hier belanghebbenden die graag hun mening ventileren. Van Waddenclub tot kokkelvisser, van toerist tot gemeente/provincie. En hier uiteraard ook de `aandeelhouders` (middenstand, huis-, ligplaats- en campingverhuurders, en de rest van de verdienende club).

Maar mocht je je hier niet in kunnen vinden, misschien is dan een `achtste baan` op de Vliehors een optie, vliegtuigen die dagelijks (in grote getale) over het dorp heen en weer komen. Neem eens contact op met Schiphol, misschien is het wat. Last van de toeristen zul je dan niet meer hebben.

Groet,

Roelof

• Jonathan (livingstone seagull)

Zeg beste mensen,

Ik kom voor het eerst naar Vlieland hoor dit jaar. Als ik zo lees over brommers en auto*s op het strand….. Ik wil graag op het strand alleen het geluid van de golven en de zee horen, lijkt me veel heerlijker; kan dat geregeld worden?

• vrije vogels ,gekooide mensen

Nou Roelof die mening van jouw is ook niet echt recht hoor…

De vergelijking schiphol en vlieland is er wel degelijk, ff een voorbeeldje

Net zo als op Vlie gaan er bij schiphol mensen klagen die er bv net wonen of op een of andere manier enorm betrokken voelen, zo is dat nou ook op Vlie..

Kijk naar de Toeristen, Waddenvereniging en natuurlijk mensen die dr net komen wonen ze hebben meteen wat te vertellen….. hoe het op hun manier moet.

Lytse

• Robin

Hee Lytse..

Als we nu eens in het midden laten wie waar wel of niet zijn mening mag/moet ventileren, en vast stellen dat er in ieder geval zaken zijn waarover gesproken moet worden, dan lijkt me dat een stap in de goede richting.

Feit blijft dat er een heleboel mensen zijn die belang hebben bij een fijn eiland met toekomst perspectief. En het zou van kortzichtigheid en arrogantie getuigen als de oorspronkelijke eilander bevolking zich niets aan zou trekken van de wensen en de grieven van de gasten en importbewoners. (Ik besef dat de term importeilander erg negatief klinkt, maar ik heb hier geen negatieve bedoelingen mee.)

Het is echter belangrijk dat Vlieland haar karakter behoudt. En daar gaat het vaak een beetje mis.

Vlielanders zijn eenvoudige mensen. Recht is recht en krom is krom! Dat gaat al eeuwen zo, en dat gaat al eeuwen goed. Maar nu staat de wereld al met een enorme grote teen in de éénentwintigste eeuw, en heeft die wereld Vlieland ook ontdekt. Nu moet alles anders. We gaan het allemaal anders doen!!

Vlieland wordt nu bestuurd door mensen die gehaaid zijn. Niet perse intelligent, maar gehaaid. Managers die het in de vingers hebben om een onderneming winstgevend te maken. Maar er is nauwelijks ethiek. En ik durf te beweren dat er ook gebrek is aan integriteit.

Het beleid is niet gestoeld op visie maar op opportunisme, en dat is de reden waarom gasten meer te vertellen hebben dan de bewoners.

Het is een goede zaak als we rekening houden met het verwachtingspatroon van onze gasten, maar we moeten ze niet gaan behandelen als een soort heilige koe.

Het wachten is op de eerste vestiging van Mcdonalds op de waddeneilanden.

Dan is de discussie rond ethiek in ieder geval gesloten.

• Dick

Beste mensen,

Wat een drukte allemaal. Het beste is geloof ik dat al die mensen van de wal hier maar moeten solliciteren naar de funktie van burgemeester. Dan kunnen zij het allemaal gaan veranderen. Als het in het hoogseizoen vol zit dan is eigenlijk alleen de jachthaven de toeristen uitbreider van de laatste 10 jaar.Daar liggen veel en veel meer schepen dan vroeger in de kleine werkhaven. Op camping Stortemelk stonden vroeger 3500 mensen zo'n 5 weken lang. Nu slechts een paar dagen het hoogste aantal van zo'n 3000 man.Op camping Lange paal stond het 35 jaar geleden vol. Alle terreinen stonden vol. Nu slechts 2 terreinen en maar korte tijd.Op het Posthuis zaten vroeger zo'n 150 gasten. Nu niet s meer.In het bomenland zaten

vroeger kampen met jeugd, nu niets meer. In de zomerhuizen in de duinen zaten vroeger zo'n 8 personen per huisje. Er staan er ongeveer 200 dus reken maar uit. Nu worden er van die 200 huizen nog maar zo'n 75 stuks verhuurd en gemiddeld bezet door 3 personen per huisje.Vroeger werd in het dorp heel veel huizen verhuurd aan toeristen nu slechts enkele.Vlielanders gingen zelf in hun schuur of garage wonen en verhuurden hun huis.(Toen 30 jaar geleden iemand een nieuwe garage wilde bouwen en de maten besprak met de aannemer zei die :Joh, zo kunnen er geen 2 stapelbedden staan).

Ik wilde eigenlijk met dit stukje alleen maar zeggen dat de mensen van de vaste wal die denken dat Vlieland överlopen"is door toeristen eens moeten gaan tellen of het vroeger een stiller of drukker hoogseizoen was.

• rik

Beste Vlieders;

In ieder geval wordt er nu gepraat over het eiland. Dat heb ik als nr:1 van dit lijstje in ieder geval bereikt.

Maar:

De discussie moet helemaal niet gaan over wel of geen eiland autochtonen!.

Er wordt van buitenaf , door mij dus in dit geval, geconstateerd dat jullie mooie eiland vertrapt word door een overmaat aan toerisme. Zo'n opmerking is NIET TEGEN eilandbewoners bedoeld maar juist als hulp. Wanneer je in zo'n situatie zit gaan de veranderingen zo langzaam en sneeky dat het niemand opvalt. En dan ineens is het eiland verkwanseld aan een op winst beluste onbenullige projectontwikkelaar. Dit soort ontwikkelingen zie door het hele land. Ook de discussie oorspronkelijk gewonnen door de Vereniging tot Behoud van het Markermeer is destijds door deze club gewonnen. Toch is het Markermeer verloren. Amsterdam bouwt IJburg en Almere wil een wijk in het water bouwen dus: over een jaar of tien zit het gewoon aan elkaar vast!. De Wadden zee mag vervuild worden door de NAM en over een paar jaar is ze dus net zo vervuilt als de Noordzee. Als Vlielanders dat willen is het mij goed als ze er maar van te voren over nagedacht hebben. Ik kan het jammer vinden maar inderdaad: ik ben geen Vlielander. Wat mij betreft het is aan jullie ! En mijn raad blijft al dan niet gevraagd want ik vind het jammer : Vlielanders pas op Uw eiland. Als het weg is komt het nooit meer terug.