Hallo Vlielanders;
Na een jaar of tien deze “voor”-zomer weer eens op Vlieland geweest. Altijd gezellig en nog steeds mooi, maar toch !
Een wandeling door de duinen leerde me dat het natuurgebied bezig is ernstig afgetrapt te worden door Jan en Alleman.
Overal slingerend afval, kapotgetrapte planten en struiken en pies en poepplaatsen.
Jammer.
Ook het dorp is in de jaren veranderd in een commercieel geldkloppend geheel. Het commerciele exhibitionisme is schreeuwerig en domweg platvoers.
Nee ik ben niet tegen mensen die hun brood moeten verdienen.
Maar wat ik mis : er niets meer terug te vinden van het authentieke Vlieland. Alleen op de begraafplaats kom je nog stukken historie tegen. Ja ik weet, het hier en daar staat een leuk oud huis, maar die staan in Amsterdam ook.
Wat ik zeggen wil: verkoop je eiland niet voor alleen maar geld aan de toeristen. Er is meer dan geld alleen !
Wat wellicht een bespreekbaarplan zou kunnen zijn, is het instellen van soort nummerus fixus wat betreft het totaal aantal niet Vlieland gerelateerde bezoekers per maand.
Ik heb geen idee hoeveel mensen er in het hoogseizoen komen maar het is zichtbaar te veel.
Laat het eiland niet worden als Texel en Terschelling.
Het is nog niet te laat maar er moet wel wat veranderen mijns inziens.
Ik ben woonachtig in het westen van het land en zie hoe daar met grote snelheid door het zgn beleid alle mooie stukjes groen worden opgeofferd aan ordinaire projectontwikkelaars. Let wel een weiland is mooi in zijn omgeving, als je er appartementen omheen bouwt is het een levenloos grasveld. Zee is mooi in samenhang met zijn kust, maar in het Middellandsezee gebied kun je zien hoe mooi verwordt tot afgrijselijk. Hotels, appartementen, luxe jachthavens maken dat de hele kustlijn van Spanje tot Griekenland verworden is tot een eenheidsworst die er met zijn witte bebouwing overal het zelfde uitziet.
Rik