toerisme ?

• Rik

Hallo Vlielanders;

Na een jaar of tien deze “voor”-zomer weer eens op Vlieland geweest. Altijd gezellig en nog steeds mooi, maar toch !

Een wandeling door de duinen leerde me dat het natuurgebied bezig is ernstig afgetrapt te worden door Jan en Alleman.

Overal slingerend afval, kapotgetrapte planten en struiken en pies en poepplaatsen.

Jammer.

Ook het dorp is in de jaren veranderd in een commercieel geldkloppend geheel. Het commerciele exhibitionisme is schreeuwerig en domweg platvoers.

Nee ik ben niet tegen mensen die hun brood moeten verdienen.

Maar wat ik mis : er niets meer terug te vinden van het authentieke Vlieland. Alleen op de begraafplaats kom je nog stukken historie tegen. Ja ik weet, het hier en daar staat een leuk oud huis, maar die staan in Amsterdam ook.

Wat ik zeggen wil: verkoop je eiland niet voor alleen maar geld aan de toeristen. Er is meer dan geld alleen !

Wat wellicht een bespreekbaarplan zou kunnen zijn, is het instellen van soort nummerus fixus wat betreft het totaal aantal niet Vlieland gerelateerde bezoekers per maand.

Ik heb geen idee hoeveel mensen er in het hoogseizoen komen maar het is zichtbaar te veel.

Laat het eiland niet worden als Texel en Terschelling.

Het is nog niet te laat maar er moet wel wat veranderen mijns inziens.

Ik ben woonachtig in het westen van het land en zie hoe daar met grote snelheid door het zgn beleid alle mooie stukjes groen worden opgeofferd aan ordinaire projectontwikkelaars. Let wel een weiland is mooi in zijn omgeving, als je er appartementen omheen bouwt is het een levenloos grasveld. Zee is mooi in samenhang met zijn kust, maar in het Middellandsezee gebied kun je zien hoe mooi verwordt tot afgrijselijk. Hotels, appartementen, luxe jachthavens maken dat de hele kustlijn van Spanje tot Griekenland verworden is tot een eenheidsworst die er met zijn witte bebouwing overal het zelfde uitziet.

Rik

• louche

Beste Rik,

Als iedereen het met je eens zou zijn, vindt kennelijk ook niemand het erg dat een vakantie op Vlieland, met tweederde bezoekers minder, drie keer zo duur gaat worden.

Dan valt vanzelf dat gedeelte af wat het niet meer opbrengen kan.

Probleem opgelost, iedereen blij, toch……. ?

Louche

• Robin

Ach Louche, dat vind ik te goedkoop hoor. Men (ik ook) klaagt al jaren steen en been dat de inhoud zoek is. En Rik zijn vakantierelaas en jouw reactie daarop doen mijn eilander hart bloeden, en tegelijk opspringen met hoop.

Het gaat inderdaad al jaren nergens meer over. Er wordt zeer nonchalant omgesprongen met het eilander erfgoed, omdat de doorsnee import eilander niet op de hoogte is van de (ik mag wel zeggen) zeer rijke geschiedenis. Er is in de ogen van de goedbedoelende import vlielander en in de ogen van de meeste badgasten niets anders dan een mooi strand en een prachtige natuur. En het is natuurlijk dieptriest dat dit alles dreigt te vervuilen, maar er is ook meer dat Vlieland interessant maakt. En die kaart wordt nog te weinig gespeeld naar mijn mening.

Ik ben voor meer toerisme, en een gezonde eilander economie gebaseerd op ideeën die ook op lange termijn divident gaan opleveren. Ik kan me best voorstellen dat men zich meer gaat richten op een netter soort toerisme, zonder kotsende en vernielende jeugd, maar dan moet het aanbod meer kwaliteit gaan uitstralen dan het nu doet.

robin

• Roelof

Robin,

Het zijn ook `ras`-vlielanders die door hun al te afwachtende houding het erfgoed laten verkwanselen. Geld is meestal niet de meest optimale raadgever.

zonder kotsende en vernielende jeugd

De bal bij deze groep neerleggen vind ik wel wat erg kort door de bocht.

Het zal vast een groep zijn die voor flink wat overlast zorgt, maar hier gepast tegen optreden (het collectief kroegverbod nog verder aanscherpen ?) helpt denk ik meer.

Het gros van de jeugd bezondigt zich trouwens niet aan dit soort activiteiten (kotsen en vernielen).

Wat bedoel je met een `netter soort toerisme`, mensen die normaliter in pak rondlopen met een dikke beurs, of mensen die zich gedragen volgens algemeen geldende fatsoensregels?

Groet,

Roelof

• rik

Ja hoor, er zijn dus nog betrokken Vlielanders!.

Dat is op zich zelf al goed.

Feit is dat een doodgewoon iemand na een jaar of tien terugkomt op jullie eiland en ziet hoe het veranderd is.

Een uitgewoond en afgetrapt hok.

Mij doet dat pijn , a: om te zeggen maar ook b: om te constateren.

Uit Louches reactie zou je kunnen constateren dat het dus toch weer om geld gaat.

Toch er is een catagorie bezoekers die echt voor het eiland komt.

Dat is niet de catagorie die het meeste geld uitgeeft aan allerlei onzin . ( zeg maar de sex drugs en rock en roll types)0. Maar wel een categorie die best wat meer wil betalen voor een accomodatie op een eiland wat mooi is. Als je de laatste categorie cultiveert valt er ongetwijfeld voor iedereen wat te verdienen en jullie mooie eiland gaat niet naar de knoppen!

Rik

• mij

het zou ook leuk zijn als het voor de minder bedeelden onder ons ook nog te betalen is want vlieland is echt niet goedkoop hoor.

• Robin

Hallo Roelof..

Mijn stukje teruglezend kan ik mij voorstellen dat men denkt dat ik een soort elitair toerisme voorsta. Maar dat is niet de bedoeling.

Het hoeft van mij ook niet duurder te worden. Ik denk alleen dat het eiland en de bewoners meer gebaat zijn bij een kwalitatief beter Vlieland. En dat houdt in dat er een stukje bewustwording moet plaatsvinden bij de gasten en de inwoners.

Om het geval vervuiling eens beet te pakken.

Volgens mij (en verbeter me als ik het mis heb) is de huidige trent, de toerist vooral niet lastig te vallen met de vervuilings problematiek uit angst dat ze niet meer op komen dagen. Maar wat we nu zien, is dat het de toeristen gaat opvallen dat het product Vlieland aan het aftakelen is. En dat is volgens mij een dringender reden om niet meer te komen. Durf nou die mensen te wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid. Je mag ook verwachten dat een duinhuisje in behoorlijke staat achter gelaten wordt. Waarom dan het eiland zelf niet?

En zorg ervoor dat de eilanders zelf doordrongen raken van het feit dat ze voor hun leefomgeving moeten zorgen.

Aangaande kotsende jongeren.

Ik ben voor het aanscherpen van het lik op stuk beleid. De Vlielanders zijn over het algemeen gastvrije mensen, maar vernielingen en openbare geweldplegingen zorgen voor een hoop onrust en vergallen de sfeer.

Laat zien waar je staat als het weer eens de spuigaten uitloopt. Ga eerder over tot verwijdering. En zorg dat de schade die is ontstaan door dit soort gedrag te verhalen is. Maar ik heb nog veel meer te vertellen, maar dit vierkantje is al bijna vol.

Robin

• louche

okee, maar dan nog, ligt dat aan het eiland of aan de toerist?, ik denk dat dit een trend is die landelijk zo niet europees is, lekker egoistisch, dat vecht je niet uit op een eiland, dat los je op door de tendens aan de wal en in het algemeen te doorbreken, voor de rest zijn wij alweer een “sociale” werkgever armer geworden en ook daar is de veranderende maatschappij de schuldige aan. los het op. stel je verkiesbaar en doe er zelf wat aan in plaats van een ander aan te wijzen…ik ben het best met je eens maar dit is niet de plaats noch het medium.

louche

• rik

Robin we zijn het roerend eens;

Maar weer gaat de discussie over geld : het moet goedkoop blijven.

Het een hoeft het ander niet uit te sluiten maar de conclusie is : het is te veel.

Als het eiland 10.ooo toeristen aan kan zonder problemen moet je er geen 20.ooo toelaten. Als je het wel doet gaat jullie eiland naar de knoppen en komt er op den duur niemand meer.

Wie is er dan blij ? de Vlielanders ? De toeristen ?

Eilanders pas op uw zaak hou uw eiland zoals het was en verkoop de sterke punten. Dan komt er vanzelf publiek wat voor het eiland en zijn geschiedenis komt en niet alleen voor het zand wat ze ook op Zandvoort kunnen vinden. Laat dat volk toch lekker goedkoop naar Salou of Loret de Mar gaan. 70Euro voor een busreisje !

Rik

• Robin

Hallo Louche.

Als je het hebt over defensie als verloren gegane sociale werkgever, dan moet ik je gelijk geven. Mijn god wat was die werkgever sociaal… Zo sociaal,dat de rest van Vlieland dacht “kan het niet wat minder?”.

Het mooie van een eiland is dat iedereen hier naartoe moet met de boot. Of met je eigen boot, maar dan alleen in onze jachthaven.

Natuurlijk zou het op Europees niveau aangepakt moeten worden, maar die invloed hebben we niet. Maar we kunnen wel gebruik maken van de geisoleerde positie van Vlieland. Door duidelijk onze fatsoensgrenzen te trekken, en die niet te laten trekken door buitenstaanders.

En het is een zaak van eilanders en van gasten. En dan ligt er een voorlichters rol voor de eilanders. Een herbergier die met respect omgaat met zijn herberg dwingt respect af bij zijn gasten.

Over dit medium verschillen we een beetje van mening geloof ik. Vind je dit niet een nuttige discussie voor een forum zoals dit? Je voelt je ook niet te goed om even aan te stippen dat het kamp opgedoekt gaat worden.

Groeten

Robin