Oost-Batterij

• Kappa

Is er ook iemand die weet of er foto's of andersoortige informatie beschikbaar is over de Oost-Batterij op Vlieland?

Vroeger als kind speelden wij veel op de Oost-Batterij, of anders gezegd: bij de bunkers.

Deze waren zoals bekend verondersteld, gelegen op de oostpunt naast de oude vuilstort ten oosten van camping stortemelk.

Ik heb zelfs nog meegemaakt dat de Ooost-Batterij bewoont werd door ik naar ik meen, personeel van het CSK, waar ik vele jaren later zelf nog als dienstplichtig onderhoudsmonteur heb gediend in 1978 - 1979.

Helaas is van de Oost-Batterij niets meer overgebleven, want alle ondergrondse woningen en bunkers zijn i.v.m. de veiligheid jaren geleden volgespoten met zand.

Wij hebben er vroeger helaas geen foto's of film van gedraaid, maar ik ben toch nieuwsgierig of er nog foto of filmmateriaal beschikbaar is.

Dus wie het weet mag het zeggen.

Bij voorbaat dank en met vr.gr. Kappa.

• daniell

Dag Kappa,

Een aantal jaren geleden (1999) is er een boek uitgebracht ter ere van het 50 jarig bestaan van de Cornfield range op Vlieland.

Daarin staan diverse foto's van de voormalige oostbatterij aan de fortweg.

Ik denk dat het boek nog wel te krijgen is. Een telefoontje naar foto Hommema op Vlieland (tel. 0562451294) kan wellicht uitkomst bieden.

Heb het boek net even geraadpleegd maar er staat geen isbn nummer in; het is een uitgave van de koninklijke luchtmacht.

Succes ermee,

groeten Daniell

• Kappa

Bedankt voor de info Daniell.

Ik zal kijken of ik nog aan dat boek kan komen.

En verder wacht ik maar af of er nog meer suggesties komen.

Ik heb al diverse Internet-sites geprobeerd, maar er is van alles te zien over de Atlantic-wall, waar ook Vlieland deel van uitmaakte, maar van Vlieland zelf (Oost-batterij) tot nu toe nog niets. Bij ons op het CSK stond trouwens ook nog een gedeelte luchtafweergeschut uit die periode, maar dat is naar wat ik van Dhr. de Roos gehoord heb inmiddels ook al gesloopt.

Groeten Kappa.

• nyn

kappa, laat je e-mailadres 's achter????Kappa schreef:

>

> Bedankt voor de info Daniell.

> Ik zal kijken of ik nog aan dat boek kan komen.

> En verder wacht ik maar af of er nog meer suggesties komen.

> Ik heb al diverse Internet-sites geprobeerd, maar er is van

> alles te zien over de Atlantic-wall, waar ook Vlieland deel

> van uitmaakte, maar van Vlieland zelf (Oost-batterij) tot nu

> toe nog niets. Bij ons op het CSK stond trouwens ook nog een

> gedeelte luchtafweergeschut uit die periode, maar dat is naar

> wat ik van Dhr. de Roos gehoord heb inmiddels ook al gesloopt.

>

> Groeten Kappa.