Zonder hier nu een felle discussie te wilen starten, ben ik gewoon benieuwd wat de plannen met het eiland zijn?
Ik merk namelijk al dat er op stortemelk meer plaats wordt ingruimd voor vaste plaatsen, tentverhuur, en dat er bijvoorbeeld klinkerwegen en stroom-plaatsen zijn aangelegd. Ook de prijs van kort verblijf zijn de laatste jaren enorm gestegen.
Wil men minder, maar draagkrachtiger kampeergasten? Of wil men meer langkampeerders?
Ik kan mij namelijk voorstellen dat men de vakantiestroom zoveel mogelijk over het hele jaar wil verspreiden zodat het niet helemaal aankomt op die paar hoogseizoen weken.
Hotel-plannen en vergroting van de terreinen voor huisjes (naar ik heb vernomen) wijzen ook in die richting.
Het hoeft de charme van Vlieland niet te verstoren, maar ik hoop alleen niet dat het de richting opgaat van de duitse waddeneilanden. Dat zijn min of meer chique kuur-oorden cq beautyfarms geworden. Persoonlijk vind ik daar kraak noch smaak aan, maar misschien dat het voor de eilander bevolking aantrekkelijker is?
Hoeveel eilanders kunnen eigenlijk aan het toerisme hun brood verdienen? Als men steeds meer eilander monden wil voeden met de omzet uit het toerisme, is het dan niet logisch dat alles duurder, groter en minder charmant wordt?
Maar tot hoever kan je dit allemaal rekken, zonder dat het karakter van het eiland verandert?