toeristische toekomst

• nak

Zonder hier nu een felle discussie te wilen starten, ben ik gewoon benieuwd wat de plannen met het eiland zijn?

Ik merk namelijk al dat er op stortemelk meer plaats wordt ingruimd voor vaste plaatsen, tentverhuur, en dat er bijvoorbeeld klinkerwegen en stroom-plaatsen zijn aangelegd. Ook de prijs van kort verblijf zijn de laatste jaren enorm gestegen.

Wil men minder, maar draagkrachtiger kampeergasten? Of wil men meer langkampeerders?

Ik kan mij namelijk voorstellen dat men de vakantiestroom zoveel mogelijk over het hele jaar wil verspreiden zodat het niet helemaal aankomt op die paar hoogseizoen weken.

Hotel-plannen en vergroting van de terreinen voor huisjes (naar ik heb vernomen) wijzen ook in die richting.

Het hoeft de charme van Vlieland niet te verstoren, maar ik hoop alleen niet dat het de richting opgaat van de duitse waddeneilanden. Dat zijn min of meer chique kuur-oorden cq beautyfarms geworden. Persoonlijk vind ik daar kraak noch smaak aan, maar misschien dat het voor de eilander bevolking aantrekkelijker is?

Hoeveel eilanders kunnen eigenlijk aan het toerisme hun brood verdienen? Als men steeds meer eilander monden wil voeden met de omzet uit het toerisme, is het dan niet logisch dat alles duurder, groter en minder charmant wordt?

Maar tot hoever kan je dit allemaal rekken, zonder dat het karakter van het eiland verandert?

• Vliefan

Klopt….Ik ben vorig jaar op het duitse eiland Sylt geweest.Het is al net zo als jij schrijft een chique eiland met dure hotels en acomodatie.Vele duitse prominenten-tv sterren kopen gigantische huizen op voor eigen gebruik.Je kunt je niet voorstellen hoeveel van deze figuren ik niet heb gezien.Het zelfde gebeurd in Zeeland.Veel duitsers kopen daar vakantie bungalows op voor eigen gebruik en worden alleen verhuurd in familie kring.Het zelfde zie ik op Vlieland gebeuren,kijk maar eens op de Ankerplaats die twee gigantische bungalows met die koperen daken.Directeuren van grote verzekeringsmaatschappijen die deze huizen er neerzetten voor eigen gebruik,of voor af en toe een personeelsuitje,en de rest van het jaar staat het leeg.En zo ken ik er ook nog wel meer.Ik ben bang dat in de toekomst de gewone man geen kans meer heeft om naar Vlieland te gaan.

Vlieland is en blijft voorlopig nog mijn favoritete eiland.Maar hoelang nog….

Groetjes Vliefan

• Tommy

Gelukkig zie ik op Vlieland 2 bewegingen: aan de ene kant huizen die uit de verhuur gehaald worden, maar aan de andere kant huizen die weer in de verhuur komen, dan wel veel intensiever verhuurd worden dan voorheen.

De verkoop van de Ankerplaats heeft m.i. een redelijk aantal zeer actieve verhuurders opgeleverd, en bijna alle huizen worden verhuurd (op een paar na).

Op duinkersoord zie je dat een aantal huizen die van oudsher alleen in de familie gebruikt werden nu weer verhuurd worden, omdat de kinderen die het huis overgenomen van (overleden) ouders hebben, de kosten erg hoog vinden én er het geen probleem vinden om het te verhuren. Natuurlijk gaat dat ook redelijk gemakkelijk via Internet…

Dus misschien valt het best wel mee!

• Vliefan

Ik praat ook over de toekomst.Het zal allemaal anders worden,en we moeten er genoegen mee nemen.Vlieland zal een ander imago krijgen,maar ach….waar niet!

Heel nederland staat wat dit betreft op zijn kop.Als ik als nederlander een vakantie bungalow wil huren in Zeeland,en ik kijk in de VVV-gids,dan moet ik ook in de meeste gevallen naar duitsland bellen voor contact met de verhuurder.

Als toerist moet je het maar op je aflaten komen,het zei zo.

Wat ik minder leuk vindt,toen ik vorig jaar rond de kerst op de boot bij haven aankomt,en dat er onder dat bord VLIELAND GROET U …..NU EVEN NIET is gekladderd. NOU JA…

• roelof

Hoeveel eilanders kunnen eigenlijk aan het toerisme hun brood verdienen?

Als men steeds meer eilander monden wil voeden met de omzet uit het toerisme, is het dan niet logisch dat alles duurder, groter en minder charmant wordt?

Maar tot hoever kan je dit allemaal rekken, zonder dat het karakter van het eiland verandert?

UIt de berichtgeving blijkt dat ongeveer 75 procent van de vlielander bevolking direct of indirect afhankelijk is van de toeristen.

Veel wordt al jaren duurder en minder charmant, en dat is ook logisch.

Maar op het moment dat het karakter van het eiland echt gaat veranderen, is het de vraag of de aantrekkingskracht van het eiland (en daarmee de toeristenstroom = Vlielander inkomen) ten opzichte van de andere eilanden (met meer mogelijkheden door hun grootte) groot genoeg is om uberhaupt nog toeristen te trekken.

Waar de gemeente Vlie zich dus moet afvragen of ongebreidelde groei wel wenselijk is, of dat ze zich juist in sterke mate moet blijven profileren als ‘eiland van rust en stilte’, met de daarbij behorende bestemmingsplannen.

• koko

“ongebreidelde groei” je weet echt niet waar je over praat. Dit is echte onzin wat je nu weer schrijft. Ik denk dat de gemeente juist de slogan ‘eiland van rust en stilte’ in ere probeert te houden. “Minder charmant” ook zo'n ondoordachte opmerking van je. Ik kom er dan toch weer op terug: ga alsjeblieft naar Terschelling of Texel met je thermoskan.

• roelof

Nee hoor koko, ik vind Vlieland nog steeds veel te mooi.

• Tommy

Volgens mij is het aantal eilanders al jaren stabiel op een dikke 1000 en is

er dus helemaal geen sprake van groei.

Ook het aantal vakantie(slaap)plekken neemt niet toe (wel hier en daar een

extra huis/appt, maar dat is kleinschalig). Sterker nog door de gewenste

kwaliteitsverbetering (meer huis oppervlakte per persoon) neemt het aantal

overnachtingsplaatsen eerder af dan toe.

Een substantieel deel van de Vlielander toeristische euro gaat overigens net

zo hard weer het eiland af (of komt er nooit). De meeste verhuurde

accommodatie (zeker in het duin) is van niet-eilanders en de huuropbrengsten

daarvan blijven dus niet op het eiland (maar gaan rechtsstreeks naar de bank

om de hypotheek af te lossen). Dit is overigens al heel erg lang zo: dus

geen verandering.

Een aantal uitbreidingspogingen van de laatste jaren (grootschalig

bungalowpark in het bos tussen Stortemelk en zwembad, strandhuisjes, hotel

bij de haven) zijn juist ook door de eilander bevolking (via de

gemeenteraad) afgehouden omdat men het geen goede ontwikkelingen vond.

Misschien is het wel zo dat iedereen (eilanders en vakantiegangers) een erg

romantisch beeld heeft van Vlieland uit zijn jongere jaren, en dat de

realiteit van toen, goeddeels is verdrongen door het Vlielandgevoel! Geen

probleem hoor, misschien moeten we er vanuit gaan dat ook de futiliteiten

van nu wel weer door de bril van het Vlielandgevoel zullen worden gefilterd

en kunnen we dromen over Vlieland in 2003 als een koele oase in de hittegolf

die Nederland overspoelde.

Dus ik denk dat het allemaal nogal meevalt, sterker nog: Vlieland veel

mooier is dan soms gesuggereerd wordt op het prikbord.

• roelof

UIt de Vliestroom: (die het weer uit de Leeuwarder heeft)

“Na overleg dat zes jaar heeft geduurd, is er overeenstemming bereikt over de wijze waarop de gemeenten hun bestemmingsplannen en politieverordeningen aanpassen aan de Europese richtlijnen. Op de eilanden is de aanvankelijke defensieve houding veranderd in de positieve overtuiging dat de verschillende afwegingen rond de richtlijnen, het best op lokaal niveau gemaakt kunnen worden, stelt Vlielander burgemeester R. van der Mark. Er ligt al een model klaar voor bestemmingsplannen voor de duingebieden op alle eilanden.”

Ik ben zeer benieuwd.

“Minder charmant” was een herhaling uit de vragen van nak

• nak

Nah, prachtig, dat is allemaal goed nieuws! Dat wilde ik maar horen!

Als jullie Vlieland ongeveer zo proberen te houden blijven wij komen naar dit prachtige eiland.

Vlieland blijft voor mij het waddeneiland bij uitstek!

Texel is net een stuk Noord-Holland met een wat brede sloot die je moet oversteken. ( je kunt het nauwlijks een eiland noemen).

Terschelling is erg gezellig en je kunt er goed eten, maar het is me veel te druk in de zomer. (file-rijden op het fietspad en razende auto's langs het wad)

Ameland is ook leuk, maar heeft niet zo veel natuurschoon en er zijn ook auto's

Schier is ook leuk en gezellig, maar veel drukker dan Vlie door vele dagtoeristen en als dolle rijdende taxi-busjes.

houen zo