Bergers vs KNRM

• westmeep

De Harlinger krant van 8 augustus gelezen ? Hierin werd precies beschreven waarom er vaak onenigheid is tussen deze twee. De KNRM biedt haar diensten gratis aan en de bergers kunnen weer huiswaarts keren. In mijn ogen een oneerlijke cocurrentie. Er worden toch ook geen gratis fietsen verstrekt !!! Men vergeet vaak dat de bergers er van moeten leven en dat het voor de vrijwilligers van de KNRM “slechts”een hobby is. Zij verdienen er geen cent minder om. Ook draaien zij niet op voor de kosten van het schip. De berger wel !!!

Schoenmaker blijf bij je leest.

Laat de KNRM de opvarenden redden en laat de bergers het schip bergen.

Westmeep.

• j.l.

beste westmeep, het frapante van deze actie is dat in mijn ogen dit schip helemaal geen redding nodig had, het was namelijk een zeilboot die mijns inziens nog best tot aan de haven door had kunnen varen, de schipper was ook dus een beetje een paniekerig typ die zijn mond dicht hield toen de bergers hem een vraag wilde stellen (als het windkracht 8 had gewaait dan had hij waarschijnlijk het eerste de beste touwtje aangepakt dat ie krijgen kon). Verder denk ik dat de verstandhouding tussen KNRM en bergers tegenwoordig best wel goed is, de Northern Diver en de Typhoon zijn ook zonder morren huiswaarts gekeert(alleen verbaast door de asociale houding van de schipper van het jacht) Wat wel een beetje jammer is dat schipper A. Boon van de Bylandt in zijn verslag net doet voorkomen of dat de bergers opzettelijk de KNRM tegen wou werken door langszij te blijven liggen. Men moet wel begrijpen dat het geen zaak is wie hulp bied maar hoe snel iemand geholpen kan worden, en in dit geval trekt de KNRM altijd aan het kortste eind, omdat de bergers altijd al op het water zijn (zij varen dus ook kosteloos uit voor bijv, een zwemmer in nood)

• Peter Klaassen

Geachte ??,

De KNRM dient uit te varen zodra haar opdrachtgever, het Kustwachtcentrum, dat vraagt. En wel binnen 10 minuten, dat is contractueel vast gelegd.

De schipper van een hulpvragende boot bepaalt als enige, door wie hij geholpen wil worden.