bommetje

• folkert

naar aanleiding van het bommetje op de hors kwam de uitspraak in het nieuws uit monde van burgemeester van de marck dat de luchtmacht maar moest stoppen met oefenen op de hors als de veiligheid van toeristen niet kon worden gewaarborgd. wat een kul!!!!!. natuurlijk is het heel erg vervelend als mensen zich op vlieland niet meer veilig voelen, maar juist in een tijd dat dreigende sluiting van het csk zich aandient en waarbij de gemeenteraadsleden zich hardmaken voor blijvende militaire activiteiten op vlie, kan de burgemeester zich natuurlijk niet uitspreken tegen defensie. als de luchtmacht niet meer kan oefenen is straks het hele bestaansrecht van defensie weg. ongelukken gebeuren, ook bij defensie, wat is het volgende, alle autos verbieden, voor zover ik weet zijn er in het verleden nog geen mensen gewond geraakt op de hors muv neergestorte vliegers, en verkeersslachtoffers zijn er diverse geweest. en wat doen we met het risico op verdrinking, zwemmen verbieden? wonen is ook riskant trouwens, alle huizen maar weg dan? zo weet ik er nog wel een paar.

beste burgemeester, u bent burgervader van vlieland, is het dan niet zo dat u voor onze belangen moet opkomen, toerisme is belangrijk, wij ook.

• roelof

Folkert,

Maar als toeristen wegblijven omdat ze van de hors af worden gebombardeerd is dat ook niet een goede zaak.

Het niet willen verzwijgen van het incident vind ik een plus voor de burgemeester.

Dat iedereen het riskante van het geheel inziet (een militair oefenterrein, omzoomt door toeristen) is alleen maar een goede zaak.

Je zult keuze's moeten maken, en je moeten afvragen of er toeristen op de hors mogen zijn ten tijde van lucht-oefeningen. Als je vindt dat dat dus niet kan, heb je twee optie's, toeristen op die momenten niet toelaten of de oefeningen verbieden.

Gelukkig wordt er in het weekend meestal niet gevlogen, ik hoop dus nog jaren van de hors te kunnen genieten.

• erwin

Toch zijn er in het verleden wel degelijk ongelukken gebeurt op de Vliehors. Het betrof hier echter wel (Vlielander) militair personeel dat bij werkzaamheden aan een schietdoel dodelijk getroffen werd.

Ik ben het echter absoluut met Folkert eens dat er gewoon risico's zijn verbonden en de kans bestaat dat er een keer iets fout gaat. Dat hoort bij het leven. Je moet er natuurlijk voor zorgen dat je de risico's zo klein mogelijk maakt, maar de kans op een ongeluk bestaat altijd.

Het is echter aan defensie (en de gemeente?) om de toestemming te verlenen aan de vliehorsexpres om tijdens schietoefeningen op de Vliehors te komen. De gasten zouden hier wel van op de hoogte gebracht moeten worden en keus moeten krijgen om mee te gaan of niet, denk ik.

De relatie tussen defensie en Vlieland en de Vlielanders is er één die al heel lang teruggaat. Zij is verweven in de samenleving. Defensie heeft altijd een grote (positieve) invloed gehad op het eiland. Vlieland zou er heel anders uit hebben gezien als deze relatie er niet geweest was. Laten we dat niet vergeten.

En burgemeester: “Denk eerst eens na voor u zich op deze manier uitlaat. Je moet in zulke tijden je emoties een beetje de baas blijven.”

Kijk eens op de website van Patu: http://www.vlieland-info.nl/Klu.html en op http://www.waddenzee.nl/dutch/navigatie/fr_index.html?/dutch/ecomare/NED1516.HTM

Erwin.