Geen tuinwinkel de Middenweg

• roelof

Van Vlie.com

Geen tuinwinkel de Middenweg

Een bedrijf aan de wal had de schuur van Hoogland aan de Middenweg gehuurd om 4 dagen per week een tuinwinkel te exploiteren. Deze zou afgelopen dinsdag worden geopend. en de complete winkel was al ingericht. Tot grote schrik van de huurder bleek er echter geen winkelvergunning op dit pand te zitten, zoals was aangeboden. In vroegere dagen heeft hier ook een bloemenwinkel gezeten. Dit werd echter gedoogd onder een tijdelijke vergunning. Wordt zo'n vergunning echter langer als 2 maanden niet gebruikt dan vervalt die vergunning. Derhalve moest de politie de huurder informeren dat de winkel niet open mocht.

Commentaar:

Hoe groot is Oost-Vlieland eigenlijk, zoiets kan toch ook op een eerder tijdstip geconstateerd worden, of wonen ambtenaren en bestuurders van Vlie allemaal aan de wal??

Of is de relatie na het “havenhotel” tussen bevolking en gemeente zodanig verslechterd dat alles nu “volgens het boekje” moet.

Ook de sterrit door het dorp wijst in deze richting.

Roelof

• mouse

Helaas voor die mensen maar ik kan me dit wel voorstellen.

D'r zijn genoeg mensen die buiten de Dorpsstraat een winkeltje aan huis willen en dit ook aanvragen bij de gemeente en dan een afwijzing krijgen.

Als de gemeente dit zou goed keuren zou dat een presidente scheppen en een klap in het gezicht van de goed willige

naar mijn mening had de verhuuder beter moeten weten, waardoor deze mensen de dupe van worden.

Dat vind ik schandalig.

• roelof

Mouse,

Het is inderdaad jammer voor deze mensen, en een precedent moet je er niet van willen maken, alleen: waarom wordt dat desbetreffende ondernemer pas in zo'n laat stadium gemeld.

Als je een kwartier fietst ben je het dorp twee keer rond geweest, was er nu geen enkele ambtenaar die dit feit wat eerder aan deze ondernemer had kunnen melden??, of wist hij/zij het al eerder en wilde hij het erop aan laten komen.

In het tweede geval is de berichtgeving minder correct.

• Harry

Misschien heeft de gemeente wel ogenblikkelijk gereageerd toen dit bekend werd?Kan Roelof daar iets meer over melden?

• roelof

Harry,

Vanuit de berichtgeving:

Deze zou afgelopen dinsdag worden geopend. en de complete winkel was al ingericht. Derhalve moest de politie de huurder informeren dat de winkel niet open mocht.

Mijn commentaar:

Een complete winkel inrichten en dan min of meer bij de opening zeggen dat het niet kan?? Aan de wal duurt het inrichten van een winkel meer dan 1 of enkele dagen.

Dan lijkt me toch sprake van behoorlijke miscommunicatie. Een gemeente (welke dan ook) had m.i. eerder moeten ingrijpen/waarschuwen. Als ze dat wel heeft gedaan lijkt het me wel een uiterst dure actie van deze ondernemer om het zo op de spits te drijven.

Mijn eigen ervaring met gemeente's (met de Vlielandse heb ik geen ervaring) is dat ze vaak niet erg alert reageren, maar in een zo'n kleine gemeente als Vlieland zou zoiets als bovenstaand toch niet moeten (kunnen) gebeuren.

• R.

ben bang dat roelof aardig stil blijft.zoals me wel vaker opgevallen is,DENKT hij het allemaal te weten hoe het op vlieland gaat.

Het ergste is dat hij ook altijd weet wat het beste voor vlieland is,

terwijl hij menig maal maar de halve waarheid kent.

misschien beter als hij daar eens over na gaat denken.

Tot volgende maand,

R.

• belastingdienst bedrijven

is er een nieuwe winkel?

• frits-willem

Beste Roelof.

Vlieland is inderdaad niet groot, maar dat moet geen reden zijn om de regels soepeler toe te passen. In tegendeel! Juist in een kleine gemeenschap moet je de regels gebruiken om misverstanden te voorkomen. Dit om vervelende ruzies e.d. te voorkomen.

Ik ben het met je eens dat er eerder gesignaleerd had kunnen worden, maar dat neemt niet weg dat er een verkoper niet te goeder trouw is geweest, en dat er een koper was die zijn huiswerk niet heeft gedaan.

Echt, waarde vlielanders, u bent beter af door u niet te verzetten tegen de regels.

Behalve als het gaat om jutten en andere zaken die door de eeuwen heen verankerd liggen in de vlielandse historie. Er mag natuurlijk best geprotesteerd worden tegen de implementatie van regels die tegen de eilander geest indruizen.

Zo krijgen we geen regels door de strot gedrukt die we niet willen.

En als we dan ook nog een gemeenteraad krijgen die vrij is van belangenverstrengeling, dan zijn we op de goede weg.

Krijgen ondernemers zonder vrienden in de raad ook nog eens een poot aan de grond.

Groeten kerel.

FW

• roelof

Frits-Willem,

Nergens heb ik gepleit voor versoepeling van de regels, maar slechts mijn vraagtekens gezet bij de afhandeling. Wildgroei moet je zo mogelijk niet aanmoedigen. Mijn verbazing bestond uit het feit hoe het mogelijk is dat de aanzegging pas in zo'n laat stadium heeft plaatsgevonden.

Dat er van alles in het proces is misgegaan lijkt overduidelijk.

Roelof

(Wietze, ik ben gewoon Roelof)