herindeling jachthaven

  • roelof

    De klap op de vuurpijl was echter de aankondiging van een nieuw hotelproject dat ingediend was door H.T. Westers. Op de Noordelijke kant van de jachthaven ziet hij graag een 4 etage hoog hotel.

    Uit de Vliestroom: 3 november 2002 ('zoeken' - hotel)

    Herinrichting Oosterseveld

    Afgelopen vrijdag werd in een openbare bijeenkomst de eerste grote lijnen van de herinrichting van het bedrijventerrein Oosterseveld en de jachthaven uit de doeken gedaan. Deze presentatie van het adviesbureau Arcadis was het gevolg van diverse besprekingen met belanghebbenden. Over het algemeen was men erg tevreden met het ontwerp. Enkele watersporters hadden echter terechte bedenkingen over situering van de boxsteigers aan de Noordoostzijde van de haven. Dit is met de overheersende ZW-wind namelijk lager wal. De klap op de vuurpijl was echter de aankondiging van een nieuw hotelproject dat ingediend was door H.T. Westers. Op de Noordelijke kant van de jachthaven ziet hij graag een 4 etage hoog hotel. Alhowel hier tijdens de bijeenkomst weinig over naaar voren kwam, bleek in de wandelgangen daar niet bepaalt veel voorstanders voor te zijn. Het zou dan ook ten koste gaan van de Vlielandse ‘skyline’ en ook van een aantal ligplaatsen in de haven. Naar verwachting doet de gemeenteraad over dit project in januari/februari een uitspraak. Het project is ontstaan uit de wens van de gemeente om de andere hotellokatie van Westers (de Vliestroom) voor andere zaken te gaan gebruiken. Men kan hier denken aan het informatiecentrum de Noordwester en het VVV, alsmede (sociale) woningbouw. Op bijgaande foto een schets van de herinrichting. Het door de redactie van de Vliestroom ingetekende hotel zal waarschijnlijk niet geheel op schaal zijn. Schets herinrichting:

    http://nccdatabank.nl/webalbum/herinrichting_oosterseveld.jpg

  • henk

    Ik weet niet of die plannen officieel zijn.Mijn mening is altijd,als de plannen bekend worden gemaakt.is het vuur al aangestoken.Meestal zit hier een grote organisatie achter met veel geld en macht.En om de gemeente lekker te maken is maar een koud kunstje,of er nu veel bezwaar gemaakt wordt of niet.Hier gaan enorme bedragen geld in om,dat de natuur niet gespaard blijft.Ik zeg altijd maar zo,,waar rook is,is ook vuur"

    Laten we allemaal hopen dat deze plannen niet door gaan,en dat Vlieland niet op het eiland Sylt gaat lijken,waar alleen de mensen met een dikke portemonee kunnen komen.

    Henkkeiko schreef:

    >

    > monopvlie dus…

    >

    > maar zijn die plannen al officieel?

    > zijn ze ergens in te zien?

  • keiko

    ik begin een beetje te snappen hoe die mafkees van een ratelband aan zn alcatraz inspiratie komt

    vooral doorbouwen op onze vlielandse duintjes en de voltooiing van de atlantikwal wordt straks nog een grote atractie

    laat arcadis zich aub met grasmatten in de arena bezig houden

    ik denk dat een eiland als vlie zich beter met het traditionele toerisme bezig kan houden in plaats van mee te doen met het meer,groter en duurder

  • Titus

    Ik moet er niet aan denken!!! Om halverwege de Waddenzee al geconfronteerd te worden met de contouren van een lelijk bouwsel. Een lelijke pukkel rechts van het zo vertrouwde plaatje van Vuurboetsduin met toren… Om in het zicht van de haven geconfronteerd te worden met vier(!) verdiepingen lelijk hotel (Strandhotel verdient immers ook de schoonheidsprijs niet) in plaats van het vertrouwde ‘kleine’ aangezicht van Oost-Vlieland, voorafgegaan door zwaaiende mensen op het havenhoofd. Wie bedenkt er in godsnaam zoiets?!!! Groter, voller, duurder. Het gaat om Vlieland en níet om Texel, Ameland of Zandvoort! Steek al dat geld en energie in het behoud van Vlieland zoals het nu is en moet blijven. Karakteristiek en kleinschalig. Rustig en puur. Maak van het Vliestroom-complex (dat de naam hotel al lang niet meer verdient) een goede combinatie van (betaalbaar) ‘wonen en weten’ (VVV en Noordwester). En serveer die hotelplannen af!

  • Albert

    Helemaal mee eens!!!