Duinkonijnen

  • roelof

    In de krant las ik dat de jacht op duinkonijnen was gestaakt.

    Met enige verbazing, omdat ik meende dat dat al helemaal niet meer mocht.

    De konijnenstand is al jaren laag tot zeer laag, en van SBB had ik begrepen dat er niet meer op konijnen gejaagd zou worden.

    Laat aub die laatste paar konijnen met rust, zodat er (ooit) weer een populatie als 20 jaar geleden kan ontstaan. Dan maar wat anders op het kerstmenu

    Roelof

  • Tommy

    Een konijn wordt zeldzaamheid op eilanden.

    SCHIERMONNIKOOG 12-10-2002

    Ze gaan dood met het gras nog in hun bek. Boswachter Oene de Jong van Terschelling stond laatst te kijken naar een konijn dat rustig zat te eten. “Even later was het beestje hartstikke dood.” Niets te zien, ja, in één van de oren zat een druppeltje bloed. Geveld door het virus VHS, Viral Haermorrhagic Syndrome. Het ggaat slecht met het konijn. Volgens Otto Overdijk van Natuurmonumenten is op Schiermonnikoog de afgelopen zes jaar 75 procent van de konijnen vverdwenen. Op andere eilanden geldt hetzelfde beeld. De dieren zijn doodgegaan aan VHS of aan konnijnenziekte myxomatose. “Uitgemergeld en met ontstoken ogen liggen ze dood te gaan”, zegt Overdijk. Myxomatose is sinds de jaren negentig niet langer de enige ziekte die konijnen velt. Het virus VHS dat uit China via Italië in Nederland belandde, greep de afgelopen jaren hevig om zich heen. Aan de buitenkant lijken de dieren gezond, maar in hun organen ontstaan plots bloedstolsels waardoor ze uiteindelijk dood gaan. Op Terschelling is een konijn een zeldzame verschijning, vertelt boswachetr De Jong (51). Toen hij als jongetje naar de Boschplaat fietste zag hij er honderden. “Nu moet ik heel wat kilometers rijden wil ik tien tot twintig konijnen zien.” Op weg naar de cranberrystruiken ontdekt De Jong af en toe nog een holletje in de duinen.“Hé, hier woont nog wel een konijn.” Doordat het aantal konijnen afneemt, verandert de eilander natuur. De begroeiing van de duinen is weelderiger, zegt Overdijk. Wilde viooltjes die in de buurt van konijnenholen groeien, komen minder voor en er groeit juist meer gras, merkt De Jong. Door de konijnensterfte krijgt gras in de duinen de overhand en heeft de zandhagedis steeds minder zand waar hij eitjes kan leggen, meldt boswachter Pieter Schaper van Vlieland. Ook rond Appelscha is de natuur veranderd. Konijnen zorgden ervoor dat het stuifzand in beweging bleef. Doordat de dieren verdwenen, bleef het zand stil liggen en raakten delen begroeid. “We hebben een graafmachine laten komen om de plaggen gras van het zand te halen”, aldus boswachter Joop Tiemens. In de bossen van Appelscha herstelt de konijnenstand zich weer, merkt Tiemens. Als hij 's avonds naar de werkschuur rijdt, schieten ze alle kanten op. “Leuke beesten, met die lange oren en wipstaartjes. De afgelopen jaren zijn echt rampzalig geweest. Nu komen ze gelukkig langzamerhand weer bij ons terug.” Op de eilanden verbetert de situatie nog niet, zeggen de boswachters. Op Terschellingwoedde de afgelopen weken nog een myxomatose-epidemie, vertelt De Jong. En ook op Schiermonnikoog vindt Overdijk nog steeds zieke of dode konijnen. Alleen als ze op een paadje liggen, legt hij ze aan de kant. Zodat de toeristen niet met het dierenleed geconfronteerd worden. Vogels als de buizerd en de havik ruimen de konijnen op. “Ook kraaien wachten er op”, zegt boswachetr Schaper van Vlieland. “Ze beginnen al in een konijn te pikken terwijl het diertje nog leeft.”

    Bron: Leeuwarder Courant

  • roelof

    Dergelijke stukken hebben in meerdere kranten gestaan, vandaar mijn verbazing dat de paar overlevenden dus worden bejaagd door de mens, tot meerdere glorie van het kerstdiner.

  • k.olkje

    wij eten met kerst gewoon konien

    als je ze zo leuk vindt moet je een paar in je tuun zetten

  • Roelof

    k.olkje,

    Het is geen kwestie van leuk vinden, maar van een stukje behoud van de open natuur op Vlie. Het berichtje betrof trouwens (in ieder geval) ook Terschelling.

    Hier eten velen met de kerst knyn.

    Roelof

  • hans douwes

    wat is er nog lekkerder dan een Vlielands duinkonijn?

    je laat het konijn stoven in bordeaux wijn met spekjes enz,en

    je proeft de zilte smaken van de oceaan en noordzee.

    wat wil je nog meer?

    culinair denken hoeft niet zo te zijn dat alle konijnen in de soep

    gaan ,dus Roelof er is nog hoop!

    (misschien zien we een nieuwe geboorte golf?)

    hans.

  • Rik

    pak dan zo'n lekker fazantje, die zijn veel lekkerder en ze zitten er toch genoeg op Vlieland!

    Groetend,

    Rik