Erg grote borden over VOC e.d.

  • jorne

    Goedendag, kan iemand mij vertellen waarom er op Vlieland wel erg groot uitgevallen VOC borden staan? Wat heeft Vlieland met VOC te maken??

    De enige reden die ik kon bedenken is dat het prachtige uitzichtverpesters zijn!

  • Willem

    Jorne,

    kijk eerst eens een beetje rond op internet voordat je begint te zeuren. Ik heb voor jou een link gevonden. Kijk eens op http://www.vlieland-info.nl/vlamingh.html en zoek eens bij google op Vlieland en VOC. Die borden staan er om mensen te informeren over een deel van de geschiedenis van Vlieland, maar jij hebt blijkbaar niet de moeite genomen om ze eens goed te bekijken.

    Groeten Willem.

    p.s. o ja we hebben op Vlie nu ook een VOC. Vlieland Outdoor Center.

  • Jean

    Diep triest dat u een stuk vaderlandse geschiedenis niet machtig bent.

    Jean Martin

  • jorne

    Willem en Jean bedankt voor jullie reacties hierop.

    Leuk dat er een internetsite is waarop deze informatie staat, maar waarom staat deze informatie niet op de borden. Als ik op Vlieland rondfiets dan heb ik echt geen behoefte om op internet op te gaan zoeken waarom deze erg groot uitgevallen borden er staan.

    En wat betreft de Vaderlandse geschiedenis, deze Vlielandergeschiedenis interreseert mij inderdaad niet! Ik kijk liever naar de toekomst!

    Dus als er nogmaals van dit soort borden worden geplaatst: svp wat kleiner en het doel van het bord wat duidelijker aangeven! (Als het al nodig is om ze te plaatsen)

    Groeten, Jorne

  • Willem

    Nou Jorne het is helemaal NIET belangrijk wat jij van die borden vindt en je hebt mijn voorgaande verhaal niet begrepen denk ik, er staat niet op internet waarom die borden er staan. Jou vraag was “wat heeft Vlieland met de VOC te maken” nou dat heb ik geprobeerd uit te leggen maar bij mensen die alleen aan zichzelf denken maakt het niet uit wat en hoe je iets vertelt, via een u-bocht en een ik verhaal moet diegene toch zijn verhaal weer ventileren zonder aan anderen te denken die, in dit geval, het wel interessant vinden wat er in vervlogen tijden gebeurd is.

    Misschien zijn er dingen die jij als badgast wel leuk vindt maar die anderen weer niet nodig vinden. ieder zijn meug. Leven en laten leven en niet zo zeuren.

    Gr. Willem

  • Jean

    Beste Jorne,

    Als je toch zo graag naar de toekomst kijkt heb ik het dringende, maar toch vriendelijke advies: ga niet meer naar de bewoonde waddeneilanden op vakantie. Jij bent kennelijk iemand die het niet waardeerd dat eilanders (niet alleen op Vlieland maar op alle waddeneilanden) de bezoekende badgast iets wil bieden tijdens hun bezoek. Dit jaar, het VOC herdenkings jaar, wilden de Vlielanders de badgasten laten weten dat ook Vlieland met de VOC was verbonden.

    Verder ben je volgens mij het type badgast die ook hier op Schiermonnikoog veel komt en zich aan alles ergert omdat men denkt niet meer in Nederland te zijn. Maar ook op de waddenelanden heb je de hele rare, typisch Nederlandse zaken zoals borden, beelden, mensen, kinderen, dieren, (vracht) auto's, fietsen, huizen, vliegtuigen, boten, regen, wind, etc.

    Een tip voor het boeken van je vakantie volgend jaar( je kijkt immers toch het liefst naar de toekomst): ga naar Rottum. Ik garandeer je dat je er geen mensen, borden, auto's, huizen, fietsen en andere “vervelende” Nederlandse zaken tegen komt. Regen en wind natuurlijk wel.

    Met vriendelijke groeten,

    Jean Martin

  • nils

    ik snap wel dat de vlielandse toeristen-vermaker graag de nieuwsgierige vlielandganger wil informeren over het verleden van vlie.

    ik heb wel de moeite genomen om een aantal van die dingen te lezen, maar ze hoeven dus niet zo groot te zijn omdat er zoveel informatie op staat. als mijn wiskunde me niet in de steek laat is minimaal 90% van die borden leeg.

    ook de plaats van de borden heeft geen enkele relatie met hetgeen er op staat. neem het bordt wat bij het posthuis staat, er staat van alles op maar ik heb me werkelijk 3 weken lopen af vragen wat dat bord uitgerekend daar moest. nou vind ik het niet zo erg, maar gasten die mij daar vroegen waarom dat bord daar stond, heb ik geen antwoord kunnen geven, nog een antwoord op de vraag waar ze het antwoord wel konden krijgen.

    dus de vraag wat die borden daar moeten en waarom ze zo gigantisch groot moeten zijn als er toch bijna niks op staat, is niet zo heel vreemd.

    (mocht je hierop willen reageren kom dan met antwoorden, meningen of andere info om de lezers van deze pagina van het nut van het één of ander in te ligten, maar ga niet doen of iedereen die een beetje kritiek heeft meteen een vlieland verbod moet krijgen, dat is wel een erg makkelijke methode om een ander belachelijk te maken)